Klassieke dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:52

Ik wilde graag weten wie er rijdt volgens de klassieke dressuur. Ook wil ik dan graag weten van wie je les krijgt, of je veel verschillen merkt met de "normale" dressuur, of je ook anders longeert / lange teugel werkt, of je wedstrijden rijdt en zo ja op welk niveau enz.

Ik twijfel momenteel namelijk heel erg. Ik heb stage bij het Balingehof gelopen en daar rijden ze klassiek volgens de verlichte rijkunst. Dit spreekt mij heel erg aan. Mijn huidige instructrice is met deze methode niet bekend en ik heb ook het idee dat je op wedstrijden anders beoordeelt wordt omdat het niet in het plaatje past. Dus wil ik graag meer info van mensen die klassiek rijden!

PatriesjeMR2

Re: Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:46

Tja, ik doe een poging om klassiek te rijden. Heb les van David.

Maar rij geen wedstrijden. De lessen van David sluiten mooi aan bij mijn normale instructie. Ze liggen in dezelfde lijn. Binnenteugel met rust laten, licht in de hand en gebaseerd op ontspanning voor inspanning(wel actief rijden).
Nu ben ik nog steeds bezig met de basis. Ik doe het rustig aan, ik rij ook (nog) geen wedstrijden.

Lange teugel werken kan ik (nog) niet, maar wil het in de toekomst zeker gaan proberen.

Jany2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:04

Ik wil ook leren rijden op die manier, ik zou naar Antoine de bodt gaan..Vrijwel de bekendste en ook naar mijn idee een van de beste maar jah helaas ook 1 van de duurste..misschien kun je iemand vinden die van hem les krijgt en jou les kan geven?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:54

Jany2002 schreef:
Ik wil ook leren rijden op die manier, ik zou naar Antoine de bodt gaan..Vrijwel de bekendste en ook naar mijn idee een van de beste maar jah helaas ook 1 van de duurste..misschien kun je iemand vinden die van hem les krijgt en jou les kan geven?

Er zijn ook diverse leerlingen van hem die lesgeven en waarschijnlijk goedkoper zijn Haha!
Marijke de Jong geeft ook les op klassieke manier van rijden zie ook www.paardenbegrijpen.nl
Ik ken haar alleen via Antoine maar zij werkt momenteel zelfstandig. Bar hier op bokt heeft les van haar, informeer eens bij haar anders over haar ervaringen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:05

Marijke krijgt momenteel les van Bent Branderup, die komt een paar keer per jaar om een clinic te geven of ze gaat erheen.
Ik ben pas op schriktraining geweest bij haar en heb een aantal leerlingen aan het werk gezien tijdens haar les, de manier waarop spreekt mij zeer aan, je begint gewoon van voren af aan, er werd heel veel grondwerk gedaan, buiging, stelling , ik sprak iemand die dit alleen al 5 maanden had gedaan en pas daarna erop.......

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:06

Ja dat klopt, ze heeft nu ook eigen DVD gemaakt.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:41

Het klinkt misschien stom maar wat houdt Klassieke dressuur Precies in ? Tong uitsteken

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:54

ik heb les van een man die ook bij heinrich en de spaanse rijschool komt.
klassiek rijden is een verademing voor zowel ruiter als paard.

ook dubbele longe op deze manier.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 23:00

Daarom, ik heb op Balingehof een aantal paarden gereden die klassiek aangereden waren en wat een verschil!!! Dus dit wil ik zelf ook. In welke omgeving geeft jouw instructeur les?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:44

Sinds dat mijn paard ernstige beengebreken kreeg (zie: profiel) ben ik klassiek gaan rijden, op de manier van Antoine de Bodt. Eerst had ik een heel ander beeld over klassiek rijden en vond het toen ook niets.

Nu is dat wel anders hoor, alles gaat veel beter en hoef helemaal geen moeite te doen om bijv. recht te richte en te houden, op beide teugels te krijgen, actief achterhand... enz. Zelfs me paard is vrolijker en doet beter haar best. Je ziet tegenwoordig mensen rijden op de "moderne manier" en als je die paarden ziet.... Heel veel spanning, rug weggedrukt, onregelmatig lopen, takt fouten, scheef, op de voorhand, enz. oftewel geen happy Athlete, zoals men dat eigenlijk tegenwoordig wilt zien (en dat vind ik wel bij Klassiek)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:22

Amable schreef:
Daarom, ik heb op Balingehof een aantal paarden gereden die klassiek aangereden waren en wat een verschil!!! Dus dit wil ik zelf ook. In welke omgeving geeft jouw instructeur les?

tegen mij??

mijn instructeur geeft in zuid holland les.