pony weigert enge hindernis

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

pony weigert enge hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 20:29

ik spring niet zo vaak en ben het nu een beetje aan t leren met mijn pony. t ging vandaag echt heel erg goed. ze sprong alle hindernissen braaf en ik vertrouwde haar. op een na... er staat een hidnernis met een soort hekje erin verwerkt. de eerste keer dat ik ging springen vond ze hem doodeng. de tweede keer ook maar toen heeft ze hem toch gesprongen. vandaag liep ze er gewoon langs en was alles goed maar hem springen deed ze dus echt niet. eerst weigerde ze gewoon normaal maar binnen een kwartier had ze door hoe ze kon bereiken dat het me toch echt niet ging lukken. eerst ging ze er rustig omheen. ik nam de teugels beter aan en gaf goed been. als reactie daarop ging ze uiteindelijk elke keer versnellen voor de hindernis. echt zo van: ik ga hem springen. dan vlakbij springt ze ineens opzij. zo vlakbij dat ze bijna met haar kop tegen de paal aankwam. de hindernis met het hekje is lager dan de rest en ze kan er gewoon braaf langslopen maar springen doet ze dus niet. elke keer dat ze denkt dat ik hem wil springen begint ze te racen. ook als ze het niet verwacht en rustig is gaat ze zodra ze er vlakbij is racen en opzij springen. eerst werd ik boos maar dat hielp niet. maar ook als ik rustig blijf fokt ze zich op. help Lachen

pippie123

Re: pony weigert enge hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:27

Ik denk dat het verstandig is om er iemand bij te halen die er ervaring mee heeft en je les kan geven. Helemaal omdat je zegt dat je niet zo vaak springt en je je pony het aan het leren bent. In je eentje kan het inderdaad knap lastig worden maar met iemand erbij die je helpt zal het vast wel lukken.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 08:08

daar dacht ik ook al aan. heb ook al aan mijn instructrice gevraagd maar weet niet of zij voorlopig kan door priveomstandigheden.

t is gewoon gezeur van mijn pony, dat is zo jammer Lachen. mijn pony kan best leuk springen. ik moet het meer leren dan zij. maar we zijn samen bezig elkaar te gaan vertrouwen Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:28

Goed dat je denkt aan instructie hiervoor, misschien iemand anders die dan tijdelijk op weg kan helpen ipv je huidige instructrice als zij niet kan?

Misschien heb jij net even dat duwtje ind e rug nodig van iemand die je op het juiste moment verteld dat je links/ rechts beter moet begrenzen of meer/ minder voorwaarts moet etc.

Zorg trouwen sdat je nooit afwachtend op mogelijk enge hindernissen afgaat, maar altijd zelfverzekerd met asl doel erover heen. Begrens recht en links goed met je been, blijf voorwaarst gaan. Laat je niet uit je ritme brengen doordat je paard hard gaat, maar gebruik dat juist. Als jij je paard goed opsluit, kan deze met een hoger tempo moeilijker erlangs gaan. Daarbij als je paard er eenmaal recht voor staat en het tempo hoog is wordt het ook minder waarschijnlijk dat deze weigert.

Succes!

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 21:56

dank je bienotje. ik had wel veel vertrouwen in mezelf en had ook echt iets van: je gaat eroverheen. maar dat gebeurde niet... Lachen heb vandaag het hekje op de grond gelegd en er samen met haar overheen gelopen. na een keer of 10 wandelde ze er gewoon overheen zonder te weigeren, twijfelen of achterlijk hoog te springen Lachen. iemand op stal wilde me al helpen zei ze. volgende keer maar even kijken hoe t dan gaat. t moet lukken want ze zeurt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:12

RUI --> RT.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:31

Ik heb ook een soort van fobie voor dingen onder de hindernis, dus ik ben zelf altijd heel onzeker voor dergelijke dingen.

Ik heb geleerd goed in één tempo te blijven rijden, laat haar niet terug komen, liever een stevig tempo (maar hou wel controle).
Hou je handen niet al te hoog en mooi naast elkaar, kijk over de hindernis en hou je been er goed aan.
Blijf terug zitten en ga niet eerder naar voren tot wanneer je pony afzet voor de hindernis.
En mocht ze dan nog wat weifelen, dan wil een brul ook nog wel eens helpen. Haha!
En uiteraard uitbundig belonen als ze het gesprongen heeft.

De hindernis mag in het begin best wel laag staan, het gaat er eerst om dat ze er netjes overheen springt.

Ik spring zelfs over spandoeken met mijn paard nu.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 09:37

dank je porsche Lachen. ze heeft hem al een paar keer gesprongen Lachen, ik deed hem steeds vanaf een kant en dat was blijkbaar de enge kant. aan die kant sjeesde ze er steeds heel hard langs. aan de andere kant deed ze hem wel, met wat moeite. nadatz e die kant een paar keer had gedaan heeft ze de moeilijke kant ook gedaan, maar vraag niet hoe... ze widle er steeds links langs dus ik bijsturen maar ze knalde gewoon door de teugel. dus na een paar keer was ik boos en trok haar om de andere kant om. toen wilde ze er rechts langs maar stond ineens stil voor de hindernis. dus ik dacht dat ze niet zou springen maar dat deed ze wel Lachen. ik lag er bijna naast maar ze deed hem Lachen. vanaf de andere kant gaat ook niet zo soepeltjes, ze twijfelt en springt dan toch. dan zweef ik er boven Lachen. maar we zijn op weg Lachen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:47

Toppie! Lachen

Mocht je weten dat ze over een bepaalde kant langs de hindernis gaat, hou de teugel er aan die kant goed bij en hou je been er ook goed bij. Soms wil een balk aan die kan ook wel helpen, zodat je 'm als het ware wat opsluit.