Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

!! *Ben het met je eens carlijn83
hahaa..*in het echt ik ook Carlijn
Naambordje schreef:Uhm toen ik mijn pony het moest leren..(heb Z gereden:) ) ging dat eigenlijk heel gemakkelijk..doe je al wel schouder-voor ?? Want zo kun je ze het beste aanleren..zodra schouder-voor makkelijk gaat, probeer je hem vanaf de schouder een stapje naar binnen te zetten..*en niet zoals ik regelmatig op concours zie; alleen stelling vragen* duss..hier een kleine toelichting, over hoe de schouderbinnenwaarts correct moet worden uitgevoerd!
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen. De voorhand komt naar binnen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter. Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs. Het achterbeen aan de binnnezijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen. Het paard kijkt in de tegenovergestelde richting van de kant waar het heen gaat.
Het in schouderbinnenwaarts gaan is niet alleen een oefening voor de souplesse, maar bevordert ook de verzameling. Het paard brengt bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere achterbeen en laat daarbij zijn binnenheup iets zakken.
Hier een afbeelding: *(kijk goed naar de drie sporen)
Hier hoe het dus niet moet!! Je ziet dat deze amazone TE veel stelling vraagt en haar paard niet op drie sporen heeft:
Ik hoop dat je er zo wat meej kunt!!