a.s zaterdag wedstrijd ( sterk in het parcour )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

a.s zaterdag wedstrijd ( sterk in het parcour )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 15:17

hoj..
ik heb a.s. zaterdag een wedstrijd op onze manege. Nou rij ik nog 1x mee op een manege pony. ( ben de enige die daar op gaat ) omdat zei gigantische sterk is met springen. En met de dressuur ( vorig jaar) van door is gevlogen..
heeft misschien iemand tips, voor het parcour? dat ze niet zo gaat rondcrossen en ik haar een beetje kan houden ?
alvast bedankt

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:06

niemand ?

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:11

ik heb ook een pony die heeel erg heftig is in het pacour.. wat ik doe is (klinkt heel raar) haar LOS laten NIET aan de mond trekken..
en voor de hindernissen kleine ophoudingkjes maken

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:43

in de vorige keren dat ik op haar reed ( moesten we ook springen ) en dan galopeert ze op haar harst naar de hindernis, en als je haar dan terug probeert te halen "trek" je echt! het was toen zo erg dat ik haar zelfs in de krul trok ( ben er geen voorstander van!!! ) ik trek haar liever niet in de krul.., maar ik zal het met inspringen eens proberen of het lukt iemand nog meer tips ?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:32

ik ken het paard en ik zou als ik jou was haar zoveel mogelijk haar eigen gang laten gaan.. ze vind het gewoon geweldig.. en als je teveel in haar mond gaat zitten denk ik dat ze alleen maar harder wil.. ze moet natuurlijk niet als een gek op de hindernis afvliegen, probeer haar dan wel in te houden maar als het nog meevalt dan laat je haar anders gewoon gaan. (wel goed opletten met je benen en handen enzo, dat ze dus niet weigerd, maar dat doe je denk ik wel )
Alvast veel succes ermee

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:35

ja maar als ik haar zeg maar niet vast houdt gaat ze echt alleen maar harder, omdat ze het gewoon heel erg leuk vindt. Dan gooit ze alle balken eraf ..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:38

dat weet je toch niet? Misschien is ze dan wel heel anders
Er zit denk ik geen andere oplossing op.. ja zorgen dat je haar inhoud en anders een volte maken voor elke sprong.. maar dat mag denk ik niet.. en dat duurt dan ook best lang.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:41

Een volte voor elke sprong wordt gezien als weigering, dan ga je dus niet rondkomen...

MIjn paard gaat ook knoerthard op hindernissen af, kan je geen oplossing geven die het in 1x even veranderd helaas... Veel trainen, veel lessen

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:07

Ik ken het paardje ook, ik noem ze gewoon even bij naam hoor

Denk maar dat je op Astrid zit, hoe je Assi moet rijden. Dus vooraal niet trekken! Laat maar los, maar blijf er wel met je benen bij aan. Op de hindernis af sturen en goed blijven zitten zwaar maken en zo gauw je afzet pas omhoog komen, gelijk weer gaan zitten etc. Ik denk dat dat de enigste oplossing is, als je gaat trekken dan gaat Elvador alleen maar harden en maakt zich sterker waardoor je Elvador dus helemaal niet meer kan houden. Ik zal zeggen probeer bij het inspringen maar is hoe Elvador springt als je haar los laat..

Enne, wat ook kan helpen veel overgangen rijden bij het inrijden
Veel succes En als ik jou was zal ik Mirna om advies vragen of even vragen of je ze je wil helpen.

Groetjes

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:24

Alina schreef:
Een volte voor elke sprong wordt gezien als weigering, dan ga je dus niet rondkomen...

Oke dat dacht ik dus al

Tjah.. verder zit er niks anders op dan de pony laten gaan en als ze te hard gaat inhouden met de teugels en weinig beendruk

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:51

idd gewoon loslaten

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 20:55

okj ik zal het met inrijden eens proberen
bedankt voor de tips

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:44

dit is geen wedstrijdvraag maar een rijtechnische. Lees de FAQT-P eens door, het gaan rennen in het parcours betekent dat je tempocontrole onvoldoende is en dat je dus meer aan je dressuur moet gaan werken.

WD-V -> RT-P

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:53

Ga voor je wedstrijd nog eens goed oefenen. Dan zet je een hindernis neer en gaat rustig op die sprong af, eerst vanuit draf, en als dat goed gaat dan in galop. Wil je pony niet rustig, rijd dan een volte tot ze in het goede tempo loopt.
Als mijn paard niet rustig over een sprong wil blijf ik voltes rijden voor de sprong, totdat hij het normale tempo heeft, dan stuur ik hem over de sprong. als hij al snel loopt en ik laat hem naar de sprong toegaan, dan kan ik het voor de rest wel vergeten, dan is hij niet meer te houden.
dus alleen springen wanneer je pony in he tgoede tempo loopt.

Dit rijd je er niet zo even in een weekje uit, dus op de wedstrijd zou ik iig niet gaan trekken, gewoon ophoudingen blijven maken. En anders vanuit draf springen? of na elke sprong terugnemen naar de draf en vlak voor de volgende sprong weer in galop?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 14:27

lielle ik zal het even doorlezen
maar ik kan deze week niet meer op die pony rijden ( manege pony ) als ik indraf aanrijdt dan springt ze zelf wel aan in de galop..
en na de sprong begint ze dus met trekken

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:33

rustig eropaf rijden en kleine ophouding
mijn pony is ook heel sterk in parcour en laat hem meestal gaan maar het is niet de bedoeling dat hij als een debiel gaat rennen .

Sugar_SL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:58

kan je niet echt helpen
ik ga zalf pas 7julie de 1ste keer op jumping
en het is nog een jong paard:4jaar
dus dat gaat beloven
maja
veel sterkte

Tatiane

Re: a.s zaterdag wedstrijd ( sterk in het parcour )

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:37

hangt er natuurlijk vanaf hoe je paardje is, maar aan je uitleg te horen heeft ze wel wat weg van mijn pony vroeger.

Supergraag springen, en met als gevolg dat ze als een zot naar de sprong trekt.
Weetje, ik heb ook ooit eens (eenmalig) les gehad van iemand die zei dat ik haar niet moest tegenhouden, niet moest trekken, maar er wel moest bijblijven met mijn benen. Een paar keren geprobeerd, maar nooit meer... Werd echt TE gevaarlijk. En op vier sprongen heeft ze toen driedubbel zoveel balken als anders gehad, en is ze zeker drie/vier keer gestopt. Was dus niet aan te raden.

Mijn tip? Stilzetten. Gaat ze in galop te fel? Aanrijden in draf. Gaat ze in draf nog als een zot? Aanrijden in stap en pas de laatste 3/4 passen laten draven. Na de sprong net hetzelfde, als ze gaat lopen zet jij haar gewoon stil (desnoods als het gewoon niet lukt zet je haar maar stil tegen de zijkant van de bak ofzo), en dan ga je rustig verderrijden. Vertrekt ze weer? weer stilzetten.

Het is gewoon ronduit gevaarlijk om je paard gewoon laten te lopen als ze zo hard gaan. Ik weet nu niet welke hoogte je springt.. in een vrij laag parcours zou het nog te doen zijn. Maar vanaf de moment dat het parcours op een normale hoogte begint te komen (bij mijn pony was dat iets van 1.10) gaat het echt gevaarlijk worden. Je moet de galopsprongen van je paard kunnen controleren, anders kom je verkeerd op je sprong uit... En als je dan een paardje hebt dat graag springt, dan springen ze gewoon simpelweg van een foute afstand en dan krijg je het risico dat je gewoon in de sprong springt.. Niet aan te raden dus!

Succes nog..

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:44

Zorg in ieder geval dat je in je galop de sprong behoud (hoop dat je het snapt) laat hem niet te kort galoperen, maar dus met `sprong´Hou hem niet teveel tegen van voor, daar zal ie alleen maat heter van worden! En heel belangrijk, behoud je ritme!!!
Blijf goed op je kont zitten tussen de hindernissen door en speel ietwat met hem. En is ie bij het inspringen heet, zet m rustig een keer stil vóór de sprong!

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 11:20

ik spring 50 cm ..
omdat het de eerste x is op die pony.
maar bedankt voor de tips .. ik zal het proberen

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:25

veel trainen , Tempo wisselingen maken

ik heb een paard dat er altijd vanuit trekt als ik naar de sprong wil rijden dus ik heb een kneveltrens gekocht met wat aan zodat hij met het bit kan spelen maar aangezien het een manege pony is zal een ander bit niet lukken