Slof kort.....teugels los.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:50

Citaat:
Ik heb het verder niet over ruitergevoel en aanleuning e.d. gewoon deze vraag

Hoe wil je in gods naam fatsoenlijk paardrijden zonder ruitergevoel en aanleuning Verward
Dus die vraag is toch gewoon weg overbodig Verward

Zonder ruitergevoel en aanleuning kun je beter op een hobbelpaard gaan zitten!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:05

1) de slof is een hulpteugel dwz hij zit bij je teugels om je te helpen, het is geen gewone teugel, dus gebruik hem daar ook niet voor.
2) ja ik rijdt zo absoluut niet met slof, alleen wanneer het echt niet meer kan, dus 2x tjes gedaan, daarbij heb ik de slof altijd langer, omdat het paard moet kunnen uitschuiven en niet geklemd moet zitten tussen 2 teugels zoals de slof.

3) waarom op de slof rijden? er bij gebruiken oke, maar er OP rijden NEE

op de slof gereden paarde die dus op de verkeerde manier op de slofgereden worden haal je er zo uit, Daar geniet ik dan van he ziet er echt mega sjiek uit, netjes in de krul, maar de bespiering TOTAAL verkeerd, Jummie.

Groetjes Lara

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:13

Katja schreef:
Ik heb het verder niet over ruitergevoel en aanleuning e.d. gewoon deze vraag.


hoe wil je dan correct dressuurmatig paardrijden zonder deze absolute basis?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 13:22

Dat wil ik ook niet het is puur een technische vraag. Ik kan me er geen beeld bij vormen. Het korter in de hals worden als je de slof loslaat wordt door pipo gebruikt als argument om dat niet te doen. Ik heb vraagtekens bij dat argument als ik er dan naar vraag krijg ik als antwoord dat je geen ruitergevoel hebt met een slof. Kijk, daar waren we al uit met z'n allen en dat heb ik ook al bevestigd. Dus probeerde ik de vraag opnieuw te formuleren en dan duidelijk te zijn in het feit dat het puur erom gaat of de hals korter wordt als je de teugel langer laat terwijl de slof niet korter wordt.
Ik hoop het zo een beetje uitgelegd te hebben, ik bedoel dus absoluut niet dat ruitergevoel niet belangrijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:04

[quote="Katja"]Het korter in de hals worden als je de slof loslaat wordt door pipo gebruikt als argument om dat niet te doen. quote]

Nee, als je de slof vast houd, zal het paard in een krulletje blijven lopen, niet als je hem los laat. Of nog beter gewoon zonder rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-02 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:32

Waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid...

Je weet zelf niet meer hoe het moet, dus trek je hem maar met zn kop naar beneden, lekker makkelijk, jij zit lekker en je paard heeft geen keus... Ja.. dat is paardrijden...

Ook deze opmerking is opzettelijk sarcastisch bedoeld...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:46

En ook die opmerking draagt totaal niks bij aan dit topic.... Gaaaap

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:14

hoi

dat is gelul vanda.
mijn instructrice! ( die zelf op grand prix niveau rijdt) heeft mij als advies gegeven om met slof te gaan rijden... en dat is niet omdat zij het niet wist.. maar omdat we het niet zonder voor elkaar kregen.. zijzelf kreeg het ook niet voor elkaar...
en toen ging mijn paard op de hand hangen en heeft zij me als advies gegeven de gewone teugel losser en de slof strakker!..

en waar de kennis ophoudt begint de grofheid.. ja idd. als ik mijn paard met geweld naar beneden moet houden door te schoppen en te slaan gaat het een stuk vriendelijker als ik er een los slofje aanhoudt. maar dat wil ook nog steeds niet zeggen dat ik er erg blij mee ben dat ik met slof rijd...

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:15

hoi

dat is gelul vanda.
mijn instructrice! ( die zelf op grand prix niveau rijdt) heeft mij als advies gegeven om met slof te gaan rijden... en dat is niet omdat zij het niet wist.. maar omdat we het niet zonder voor elkaar kregen.. zijzelf kreeg het ook niet voor elkaar...
en toen ging mijn paard op de hand hangen en heeft zij me als advies gegeven de gewone teugel losser en de slof strakker!..

en waar de kennis ophoudt begint de grofheid.. ja idd. als ik mijn paard met geweld naar beneden moet houden door te schoppen en te slaan is het inderdaad grof ja. en gaat het dus een stuk vriendelijker als ik er een los slofje aanhoudt. maar dat wil ook nog steeds niet zeggen dat ik er erg blij mee ben dat ik met slof rijd...

joyce

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 18:53

Pipo"]
[quote="Katja schreef:
Het korter in de hals worden als je de slof loslaat wordt door pipo gebruikt als argument om dat niet te doen. quote]

Nee, als je de slof vast houd, zal het paard in een krulletje blijven lopen, niet als je hem los laat. Of nog beter gewoon zonder rijden.


Zie je dat krijg ik nou van alle stress, ik bedoelde natuurlijk als je de teugel loslaat. Frusty

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 18:57

vanda's schreef:
Waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid...

Je weet zelf niet meer hoe het moet, dus trek je hem maar met zn kop naar beneden, lekker makkelijk, jij zit lekker en je paard heeft geen keus... Ja.. dat is paardrijden...

Ook deze opmerking is opzettelijk sarcastisch bedoeld...


Ik weet niet of je alle bovenstaande stukjes hebt gelezen, maar je opmerking slaat echt nergens op. Lees alles nog maar eens een keer door dan zul je begrijpen dat ik m'n beesten niet in elkaar trek en dat ik niet te beroerd ben om eraan te werken.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:10

hoi

hihi katja je moet er wel ongeloofloos veel moeite doen om
jezelf duidelijk te maken he!...

hihi sorry ook dit is niet echt fantastische aanvuling op de discussie!. *LOL*

joycje

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:40

Hoi katja!

ik zei ook niet dat het over jou ging, ik zeg alleen dat ik het verkeerd vind om een paard om die manier naar beneden te trekken... Eraan rijden ZONDER TE SLAAN EN TE RUKKEN, want dat is ook geen rijden... is een veel betere manier in mijn ogen, ik reed andere paarden ook wel eens met slof, maar nooit langer dan een kwartier en zeker niet zo strak dat mn gewone teugel los komt.

ik heb niks tegen een slof, mits op de juiste manier gebruikt...

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 19:42

Sorry, ik begin na een paar dagen een beetje overgevoelig te worden.
Straks ga ik nog denken dat iedereen het op me gemunt heeft. Pling

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:18

Hahaha... geeft niet hoor, heb ik ook wel eens last van... Maar het was niet op jou gemunt!!! Pling Was gewoon mijn mening, op iemand gemunt!

gomir

Berichten: 25541
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 23:18

Ik snap niet waarom het paard korter in de hals wordt als je de slof hetzelfde houdt en de teugel langer laat maar dat zal wel aan mij liggen *LOL*
Ik ben in ieder geval bij vlagen heel erg blij met mijn slof, omdat ik anders gewoon dagen een uur met mijn paard aan het vechten ben en dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling Verward (ik weet zelf ook wel dat dat niet zou moeten, maar soms is dat dier gewoon loeisterk en dan heb ik zonder slof gewoon bedroevend weinig in te brengen Huilen ) O ja, voor dat ik mezelf ook moet verdedigen, dit gaat wel in overleg met mijn instructrice hoor *LOL*

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 01:27

We hebben het allemaal op je gemunt Katja Haha!

Maar nu even serieus. Is het niet zo dat de lat steeds hoger komt te liggen waardoor mensen met wat mindere rijtechnische kwaliteiten sneller naar allerlei hulpmiddelen grijpen om mee te kunnen komen?

Daar ga ik weer (ik word echt wat ouder geloof ik Verdrietig ) maar een jaartje of twintig geleden hoefde je in de B en zelfs in de L je paard echt niet aan de teugel te rijden. Nu hoef je in de B niet meer aan te komen met een paard wat niet aan de teugel loopt en omdat er natuurlijk heel wat ruiters zijn met wat minder ervaring grijpen deze mensen sneller naar hulpmiddelen om mee te kunnen tellen.
Ik zeg niet dat het hogere niveau een slechte of goede ontwikkeling is maar het valt me wel op dat ruiters die net beginnen weinig gelegenheid hebben om een rustige start te maken.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:57

joycje schreef:
hoi

dat is gelul vanda.
mijn instructrice! ( die zelf op grand prix niveau rijdt) heeft mij als advies gegeven om met slof te gaan rijden... .... en toen ging mijn paard op de hand hangen en heeft zij me als advies gegeven de gewone teugel losser en de slof strakker!..

.... en gaat het dus een stuk vriendelijker als ik er een los slofje aanhoudt. maar dat wil ook nog steeds niet zeggen dat ik er erg blij mee ben dat ik met slof rijd...

joyce


He Joyce, je bent wel lekker tegen strijdig.... Slof strakker dan de teugel en daarna zeg je los slofje. Als jij je slof strakker dan je teugel hebt rijd je niet met los slofje, dan rijd je met een strakke slof. Kijk, dat je met slof rijd, okee. Heb ik ook wel eens gedaan. Maar de manier waarop kan zo verschillend zijn. Helaas rijd (denk ik) 99 % van de mensen verkeerd met slof. Een slof mag (als het paard in de juiste houding loopt) nooit korter zijn dan de teugels. Zodra een paard zijn hoofd omhoog/naar voren doet, werkt hij in. Helaas werkt hij ook in als het paard zijn hoofd naar beneden brengt, terwijl dat juist is wat we willen. Je dwingt het paard in 1 enkele positie en dat is wat ik heel fout vind. Dit verhaaltje geldt over het algemeen en dat wil dus niet zeggen dat er uitzonderingen zijn. Dat jij met slof rijd, prima, moet je zelf weten, maar dan hoop ik wel dat je dat enkel en alleen in de les doet. Wat ik wel raar vind: als hij sterk wordt moet ik de slof korter pakken. Waarschijnlijk doet jou paard zo erg zijn best en heeft ie jouw steun een tijdje nodig. Als je hem minder sterk wil maken, moet je trainen en niet de slof korter houden, maar jouw instructrice zal het wel beter weten Verward Succes

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:00

gomir schreef:
Ik snap niet waarom het paard korter in de hals wordt als je de slof hetzelfde houdt en de teugel langer laat maar dat zal wel aan mij liggen *LOL*

Het ligt niet aan jou, ik denk dat je dat gewoon een keer meegemaakt moet hebben. Maak maar eens een tekening. Paard hoofd normaal. Touwtje naar je handen en touwtje naar singel. Hoofd omlaag: touwtje naar je handen wordt langer (hij gaat met zijn hoofd naar beneden, verder bij jouw handen vandaan) dus omdat dat touw nog steeds even lang is, moet hij wel met zijn kin/neus dichter bij zijn singel gaan lopen. En zo maakt hij zijn hals korter. Snap je het nu?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 10:54

Percy schreef:
We hebben het allemaal op je gemunt Katja Haha!

Maar nu even serieus. Is het niet zo dat de lat steeds hoger komt te liggen waardoor mensen met wat mindere rijtechnische kwaliteiten sneller naar allerlei hulpmiddelen grijpen om mee te kunnen komen?

Daar ga ik weer (ik word echt wat ouder geloof ik Verdrietig ) maar een jaartje of twintig geleden hoefde je in de B en zelfs in de L je paard echt niet aan de teugel te rijden. Nu hoef je in de B niet meer aan te komen met een paard wat niet aan de teugel loopt en omdat er natuurlijk heel wat ruiters zijn met wat minder ervaring grijpen deze mensen sneller naar hulpmiddelen om mee te kunnen tellen.
Ik zeg niet dat het hogere niveau een slechte of goede ontwikkeling is maar het valt me wel op dat ruiters die net beginnen weinig gelegenheid hebben om een rustige start te maken.


Daar heb je een goed punt Percy. Het probleem daarbij is ook nog eens dat veel juryleden een valse krul belonen en een paard wat los van de hand nog af en toe iets eruit loopt afstraffen. Helaas hebben nog veel ruiters de bevestiging van een jury nodig en worden ze op die manier toch de verkeerde kant op geduwd. In de duitse proeven meot je ook altijd een keer überstrechen (??) in elk geval op een volte de handen een stuk langs de manenkam naar voren brengen. Zou hier in Nederland ook geen gek idee zijn.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:58

Katja schreef:
Daarbij zijn er maar weinig mensen met feiten gekomen of inderdaad het verschil tussen longeren en rijden op die manier.


Hoi Katja!
ik denk dat er zowel onder het zadel als aan de longe het gevaar van hangen bestaat. Ik denk ook dat Sonja goed verwoord heeft dat zij aan de longe beter ziet wat er gebeurt dan dat ze dat voelt onder het zadel. Nu zou het geweldig zijn als Sonja de enige bokker zou zijn die daar last van had, want dan zou de rest van de bokkers bijna het niveau van onze nationale top evenaren. M.a.w.: ik denk dat wat Sonja over zichzelf schrijft, van toepassing is op de meeste andere "gemiddelde" ruiters.

Wanneer je het risico van hangen bij het longeren uit wil bannen (voor zover mogelijk want sommige ruiters kunnen echt alles Extreme duivel Frusty ), kun je beter longeren met de dubbele longe denk ik.

Waarom ik persoonlijk longeren met een touwtje toch iets minder "eng" vind dan het rijden ermee:
1) de meeste mensen zijn denk ik toch geneigd de (slof-)teugel steeds korter te pakken (ongemerkt), waardoor ze het paard letterlijk in de krul trekken, met waarschijnlijk het verlies van de activiteit van de achterhand en alle gevolgen van dien. Ik zeg niet dat het aan de longe allemaal veel beter is, want er zijn evenveel; paarden die aan de longe ook geen achterhandgebruik laten zien, maar de touwtjes hebben dan 1 en dezelfde lengte, en kunnen niet onterecht en onbewust/ongemerkt korter genomen worden.
2) de meeste mensen hun paard aan de longe een overgang terug laten maken op de stem, maar zullen onder het zadel naar alle waarschijnlijkheid de (slof-)teugel toch aannemen. Resultaat hoef ik denk ik niet uit te leggen?! Haha!

Hoewel ik ervan baal dit hele topic door te moeten "spitten" opzoek naar zinnige reacties, vind ik het een leuk topic, Katja, het heeft mijn tenminste wel even aan het nadenken gezet!

Ik ben overigens blij dat ik het nog nooit nodig heb gehad zo te moeten rijden. Ik ben niet anti-slof, maar moet daarentegen wel zeggen dat het ding in mijn zadelkamer niet voorkomt, er is simpelweg nog nooit een reden geweest om zo'n ding aan te schaffen! Gaaaap

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 11:06

Mikey"]
Slof strakker dan de teugel en daarna zeg je los slofje. Als jij je slof strakker dan je teugel hebt rijd je niet met los slofje, dan rijd je met een strakke slof.
[/quote]

Je kunt volgens mij wel degelijk met een los slofje rijden alleen heb je dan geen aanleuning, maar daar hebben we het al over gehad.

[quote="Mikey schreef:
Hoofd omlaag: touwtje naar je handen wordt langer (hij gaat met zijn hoofd naar beneden verder bij jouw handen vandaan) dus omdat het touw nog even lang is, moet hij wel met zijn neus/kin dichter bij de singel gaan lopen.


Dit gedeelte snap ik (ben altijd al goed geweest in wiskunde) maar als er boven dat sloflijntje nou nog een lijntje getekend wordt, de teugel, dan veranderd het niets aan de ruimte die het paard heeft. Hoogstens dat je voorkomt dat hij te ver naar beneden zakt, maar dat heeft hij anders toch zelf in de hand? Als hij tever zakt en korter in de hals moet worden dan kan hij toch weer een stukje terug naar boven?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 11:30

Ik denk dat je het heel goed samenvat Tender. Zelf heb ik echt bijna nooit een paard dat of de touwtjes gaat hangen en daarom kan ik het me moeilijk voorstellen maar als ik de reacties zo hoor dan gebeurt het vaak. Het wordt denk ik tijd voor een longeerclinic met mijn lesklanten want daar zullen er ook wel een paar op de touwtjes gaan hangen. (de paarden dan) Het is voor mij wat dat betreft heel verhelderend geweest want ik heb daar nooit zo bij stilgestaan en er zijn maar weinig lesklanten die ook eens een longeerlesje meepakken.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 11:51

hoi

mickey. mijn slof is ook meeste van de tijd gewoon los. ik heb het een beetje raar uitgelegt. Frusty maar toen ik net begon met mijn paard om haar aan de teugel te rijden. ( ik ben nu pas paar maanden bezig.)
als ze dan een beetje aan de teugel liep ging ze naar een tijdje enorm hangen op de hand. toen heeft mijn instructrice gezegt dat de slof strakker moest dan de teugel... nu hangt ze niet meer op de hand. en loopt ze op eigen benen zeg maar, en rij ik eigenlijk constant met de losse slof behalve als ze, (waar ze wel eens de neiging toe heeft met aanspringen in galop). omdat ze dat moeilijk vind. gaat huppelen.. dan pak ik de slof iets strakker om te vertellen dat ze weer naar beneden moet en als ze daar dan is dan laat ik de slof weer los.
hoop dat ik het zo wat beter heb uitgelegd!!!. Lovers

groetjes joycje

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:35

Katja: Ik heb een poosje exact op deze manier gereden: aan slof, teugel los. Ik had een ribblessure en dit was om hem dor de eerste stugge 10 minuten heen te helpen (of mij beter gezegd), daarna ging de slof eraf. Mijn instructrice raadde me aan om de gewone teugel los te laten: óf de ene teugel, óf de ander.

Het belangrijkste was natuurlijk altijd om het paard juist als je met slof rijdt extra voorwaarts te houden. Je hebt minder gevoel dan bij een gewone teugel, maar mijn paard liep niet hoog in de krul maar juist mooi diep en rond en over de rug. 10 minuten, en dan wastie zo los als maar kan. Of dit nou zo schadelijk was? Ik betwijfel dat zeer! En voor mensen die zeggen dat je op deze manier niet kunt sturen….ik stuur mijn paard op gewicht en beenhulp, dus ik red me dan prima zonder teugel.

Ik kan niet zien hoe het lijkt als ik zelf rijd, maar ik longeer hem ook eens per week met pessoa: ook daar wordt hij lekker los van en het lijkt me inderdaad – om op DE vraag hier terug te komen – redelijk hetzelfde principe. Daarop gaat hij ook niet hangen. Een gematigd gebruik van hulpteugels is aan te bevelen, maar men moet ook niet al te hysterisch doen over dit soort zaken. Als je dergelijk materiaal goed en fair gebruikt en tenminste ook zonder kunt…?

En met de bespiering van de hals van mijn paard is niks mis!!!!!! Vingers aflikken