Zweep vervangen door sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Zweep vervangen door sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:07

Goede morgen bokkers,

Ik zit met het volgende: sinds gisteren rijd ik met een thiedeman en ik merk dat het echt een geweldig effect heeft op mijn pony. Nu is het zo dat deze thiedeman (ik denk allemaal wel) erg dikke teugels heeft, en ik maar kleine handjes.
Als ik dan dus ook mijn zweep nog vast heb, dan heb ik met die hand weinig grip op de teugel omdat mijn handen dus eigenlijk te klein zijn om het beide in vast te kunnen houden. Met het rijden in de bak gaat het op zich vrij redelijk, maar nu rij ik a.s zondag mee met een buitenrit van 2 uur en ik vroeg me daarom af of je je zweep kunt vervangen door sporen? Het lijkt me namelijk niks om 2 uur lang te zitten "ruzieën" met mijn zweepje.

Kortom, mijn vraag is dus of je een zweep kunt vervangen door sporen.
Ik gebruik mijn zweep normaal altijd alleen voor het tempo van mijn paard. Zonder zweep loopt hij namelijk voor geen meter door.

Alvast bedankt.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:14

Sporen zijn niet bedoeld om je paard voorwaarts te krijgen/houden, ze zijn bedoeld ter verfijning van je hulpen. Daarom lijkt het mij niet verstandig om je zweep te vervangen door sporen, omdat je grote kans hebt dat je je paard alleen maar afstompt en dat lijkt me niet jouw bedoeling.

Blijf gewoon even oefenen met zweepje, nu lijkt het alsof je je handen volhebt, maar dat went vanzelf.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:15

idd, mee eens, En is ie buiten ook zo snel dan, en wil je persee met thieleman buitenrijden? Is gewoon een ontspanen ritje? Ik zou dan gewoon martegaal omhangen, of wil je dat hij zo laag loopt, ook buiten??

Silence

Re: Zweep vervangen door sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 09:15

Oke bedankt.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:16

eeehm, bedoelde langzaam buiten. de meeste paarden zijn buiten toch meer voorwaards dacht ik toch. Alls je met sporen gaat rijden om sneller te rijden reageerd hij straks nergens meer op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:48

HAR --> RT-P.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:04

Ik zou ook gewoon een martingaal omdoen. En de zweep niet vervangen door sporen. Met een zweepje erbij heb ik echt iets meer te vertellen, sporen zijn er niet voor om een paard voorwaarts mee te rijden maar voor het verfijnen van de hulpen (b.v om zijgangen te rijden)

Waarom rijd je eigenlijk met thiedeman? ik denk dat je het makkelijk een keer zonder kan proberen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:58

Silence schreef:
Goede morgen bokkers,

Ik zit met het volgende: sinds gisteren rijd ik met een thiedeman en ik merk dat het echt een geweldig effect heeft op mijn pony. Nu is het zo dat deze thiedeman (ik denk allemaal wel) erg dikke teugels heeft, en ik maar kleine handjes.
Als ik dan dus ook mijn zweep nog vast heb, dan heb ik met die hand weinig grip op de teugel omdat mijn handen dus eigenlijk te klein zijn om het beide in vast te kunnen houden. Met het rijden in de bak gaat het op zich vrij redelijk, maar nu rij ik a.s zondag mee met een buitenrit van 2 uur en ik vroeg me daarom af of je je zweep kunt vervangen door sporen? Het lijkt me namelijk niks om 2 uur lang te zitten "ruzieën" met mijn zweepje.

Kortom, mijn vraag is dus of je een zweep kunt vervangen door sporen.
Ik gebruik mijn zweep normaal altijd alleen voor het tempo van mijn paard. Zonder zweep loopt hij namelijk voor geen meter door.

Alvast bedankt.

Antwoord: NEE.
Je maakt al de grote fout door te stellen dat je het tempo van je pony controleert met je zweep! Grote fout. Je tempo controleer je ten alle tijden ALLEEN met je been.
Ik zou eerst eens beginnen met je pony voor het been te krijgen dan allemaal hulpmiddelen in de strijd te gooien om je probleem te maskeren.
Je pony is niet lui, hij heeft gewoon geen respect voor je been en dat los je niet op met een zweep, thiedeman of sporen.
Het probleem ligt bij jezelf, doe daar wat mee!

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:47

Ik heb het er soms ook irritant mee, als ik effe geen zweeep nodig heb steek ik ze onder mijn been schuin naar achteren prima zo