Rijden met of zonder zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:40

in de bak zonder zweep, of ik moet echt van te voren al weten dat ik echt ga werken met haar.. en dan gebruik ik de zweep ter verfijning van mijn hulpen bij iets nieuws, maar de zweep gaat ook Z.S.M weer aan de kant! (ik rijd zonder sporen dus de keuze is 1 van de 2, en dan ga ik toch liever voor de zweep)

en buiten neem ik er wel altijd 1 mee voor het geval we in een gevaarlijke staking/ achteruitgang bij een drukke weg komen o.i.d. (ik ben bezig met verkeersmak maken, maar auto's geeft ze niks om, maar sloten e.d. zijn dooooooodeng.. en dan wil ze wel eens in de achteruit gaan..)

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:18

Ik rij altijd buiten, en heb ALTIJD een zweep, het liefst een flinke lange.
Puur om het feit dat 90% van de fietsers dom/asociaal is.
Als ik mijn zweep flink uit laat steken kunnen ze dus niet vlak langs mijn paard!
(de welbekende groepjes jongens daar in de buurt willen ook nog wel is bukken en onder mn zweep langs gaan, maar nu knalt die dan lekker op hun rug/hoofd Nagelbijten / Gniffelen)

Voor het paard zelf eigenlijk nauwelijks nodig. Als hij in staking gaat schreeuw ik iets onaardigs naar hem en schrikt die zo erg van mij dat hij vergeten is waarom hij er niet langs wou.

Toen we nog in de bak reden had ik wel een zweep er bij, om zn achterhand af en toe iets actiever te maken (en om tegen zn hals te leggen als hij weer niet langs het "hokje" wou)

Kim_Bisous

Berichten: 502
Geregistreerd: 17-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:22

Hallo Mensen

Ik rijd altijd met een lange dressuurzweep ter verduidelijking van mijn hulpen.
Maar als ik een voorwaartse reactie vraag en ben er zeker van dat ik haar niet in mijn houding of onduidelijke hulpen belemmer krijgt ze een hardere tik.
Na deze tik ontspan ik weer en vraag om dezelfde reactie.
Vaak krijg ik dan de gewenste reactie en beloon haar meteen!
Ik merk als je consequent bent je de zweep steeds minder hoeft te gebruiken en je je paardje aan het been blijft houden.
Ik rijd mijn pony Duidelijk maar Absoluut EERLIJK

Vuistregel is wel dat als je een reactie vraagt wel eerst verzekerd moet zijn van je eigen lichaamshouding zodat je niet onbewust tegen gaat houden.
Zoveel mensen bij ons op stal willen een voorwaartse overgang maken met de benen maar houden de rem er op bij de handen omdat felbegeerde krulletje in de hals niet kwijt te raken.
Dit wekt verwarring .
Als je bij een auto het gas en de rem tegelijk in trapt zal je ook niet ver komen.

Ik heb dit ook weleens dat ik onbewust ga verkrampen dus mijn pony ook nooit een vloeiende overgang kan maken, ik let eerst hierop voordat ik een beroep doe op mijn zweep.

Groetjes.... Haha!

Corellaa

Berichten: 6380
Geregistreerd: 18-06-05

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:34

ik rijd niet met zweep.. alleen op concour met springen. dan wil me pony weleens de aandacht richting het publiek gooien en mij vergeten. als hij weet dat k me zweep vast hebt luisterd hij. doet hij al vanaf het begin, sla hem eigenlijk nooit Haha!
je ziet idd nog veel te veel dat er op maneges in de lessen ze zweep word gebruikt om de ponys voorwaarts te meppen, helaas

question_
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-07-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:01

Wat is er zo zielig aan om met zweep te rijden, ik vind het zieliger als je maar moet blijven door 'schoppen' terwijl je ook een paar keer consequent een tikje kan geven als het paard niet op je been reageerd. Het is pas zielig als je je zweep verkeerd gebruikt, maarja dan kan je ook nog wel een discussie aangaan over sporen Tong uitsteken

Samouray

Berichten: 88
Geregistreerd: 16-05-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:07

Het ligt eraan.. Met ene pony heb ik mn zweep wel altijd mee, want die vertikt het wel eens om te lopen. En ben het met _question eens, beter een keer een tik dan steeds maar blijven schoppen. En met andere paardje zit het volgens mij tussen de oren. Als hij er niet goed bij is, en ik pak mn zweep erbij loopt hij ineens een stuk beter. Dus alleen zweep meenemen heeft al genoeg nut.