Rijden met of zonder zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Villa

Berichten: 2161
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: vlakbij

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:01

Ik rij bijna altijd met zweep, meestal gebruik ik hem niet, maar als ik hem dan een keertje nodig heb is hij teminsten in de buurt

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:15

Met.
Dan kan ik net als ik het nodig heb even bijtikken.
En het is heus niet zielig, zolang je je zweep maar niet bijna doormidden slaat op je paard, dan is er niks zieligs aan.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:22

Ik rij altijd met zweep...Meestal hoef ik hem niet te gebruiken, het feit dat ik hem bij me heb is vaak al genoeg...De paarden op de manege zijn er ook aan gewend, als je zonder zweep rijdt luisteren ze opeens een stuk minder goed

Zoals ik al zei, gebruik ik hem zelden...Ik tik soms ff bij achter mn been of op de kont, zelden hard, als het paard niet goed op mn been reageert...meestal is 1 keer genoeg. Als er een echt stout is, kan ie wel een wat hardere tik verwachten...Vind ik overigens ook niet zielig, je hoeft ze natuurlijk ook weer niet af te rossen, maar als ik iets vraag, en hij denkt "doe het zelf maar", wordt ie op zn plaats gezet. Gebeurt in de kudde ook, en believe me, dan wordt er een stuk harder geslagen

cooky

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Rethymno-Kreta

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:06

ik rijd nooit met zweep, ik zou niet weten waarom. alles dat ik met een zweep kan bereiken kan ik zonder zweep ook. ik vind het volkomen nutteloos en kan er niet goed mee overweg ook.
enkel toen ik als kindje nog op de manege reed, had ik op die slome ponies wel eens een zweepje nodig.

liekiej1993
Berichten: 46
Geregistreerd: 23-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:09

Ik rijd wel altijd met een zweep op de manege.. als ik geen zweep bij heb .. dan heb ik het gevoel dat ik iets mis.. niet dat ik elke ook een tik geef.. maar ik heb er mee leren rijden.. en.. ja.. ik ben het gewoon gewend.. ik rijd er dus wel altijd mee!

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: België

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:05

Ik heb het topic niet helemaal doorlezen dus sorry als ik in herhaling val. Je vind het zielig om met een zweep te rijden als het niet nodig is. Een van mijn paarden rijdt ik altijd met een zweep en ik moet zeggen dat ik hem niet gebruik. En daar vind ik echt niks zielig aan. Op een paard dat schrik heeft van een zweep, gebruik ik hem niet. Voor de rest heb ik bijna altijd bij me als ik rijdt en heb er nog nooit een paard mee (af)geslaan. Enkel een tikje als versterking van mijn hulp, als hij niet reageerd.

Niks mis met een goed gebruik ervan dus!

Superbabey

Berichten: 217
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:40

Ik rijdt ook altijd met de zweep, ben ik gewend en dan heb ik altijd iets als het nou een knorrig humeur krijgt of iets anders. Gewoon voor de zekerheid, altijd handig

Jiviejik

Berichten: 989
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:08

Altijd met zweep...
1- Als je hem nodig hebt dan heb je hem tenminste
2- als je hem altijd hebt worden paarden er ook niet bang van (als ze op de goeie manier gebruikt worden)
3- Handig als er een vlieg op hem zit
4- Als je alleen zweep pakt als hij nodig is ben je -te laat
-ziet je paard het zweep als een vreselijk eng stom rotding

Mijn paard krijgt nooit een verschrikkelijk harde klap..
Maar even bijtikken is altijd handig

Renee

Berichten: 3125
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:20

He bedanktvoor jullie meningenen Knipoog

Natasja_

Berichten: 217
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Friesland

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:46

Ik rijd zonder zweep, in de M1 mag je hem niet meer gebruiken dus ga ik er ook niet thuis mee trainen Haha!
Dan leert hij het juist aan en kan hij flauw gaan doen tijdens de proeven Lachen.

Fieneke
Berichten: 94
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: beerse

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:59

Ik rijd altijd met een zweep maar gebruik ze bijna nooit. Alleen als m'n paard echt niet vooruit wilt en voor te laten aanspringen maar dat is maar een heel zacht tikje.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 01:10

Ik rijd altijd met zweep, zeker buiten. Een zweep is een hulpmiddel, een verlenging van mijn hand. En zo gebruik ik 'm ook. Vaak als begrenzing op de schouder leggen, als hij teveel uitwijkt voor een vleesetend madeliefje en de weg op dreigt te lopen, maar ook tijdens het trainen is het een nuttig hulpmiddel om je hulp te verduidelijken. Zweep om een paard vooruit te krijgen vind ik grote onzin, grote kans dat je een averechts effect krijgt. Dat ik altijd mijn zweep bij me heb, betekent niet dat ik 'm altijd gebruik. Als je goed je hand weet te gebruiken en de zweep netjes stil kan houden, dan merkt je paard er niets van en op het moment dat je een extra begrenzing nodig hebt, dan heb je 'm bij je. Dat krijg je met een spoortje niet voor elkaar...

Over bang zijn voor de zweep. Mijn paard heeft een minder prettig verleden, waar zwepen ook een grote rol in spelen. Door rust en vertrouwen en oefeningen is die oversensitiviteit op de zweep nu helemaal weg. Hij weet niet beter dan dat ik die altijd vast heb met rijden. Met manegepaarden is dat natuurlijk een ander verhaal, maar bij een eigen paard kan je angst voor de zweep best afleren.

kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:33

Ik rijd ook altijd met zweep.
Ik gebruik hem wel bijna nooit, maar mocht er iets zijn dan heb ik hem wel bij me.
En voor de vliegen is het ook wel handig.

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:01

ik rij alleen maar op ponys/paarden

die TEveel pit hebben dus ik gebruik het niet

sorayaaaaa

Berichten: 395
Geregistreerd: 28-10-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:05

ik rij meestal zonder zweepje, ik vind het irritant vast houden en als ik een volte draai en ze ziet die zweep maar eventjes dat gaat ze heel raar doen. ik rij er alleen mee als ze geen zin heeft, dan moet ik der eventjes aan pakken en dan leg ik de zweep weer weg.

Anoniem

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:31

Ik rijd op m'n Fjordje meestal zonder. Alleen in het begin eventjes als dat nodig is. Vaak gaat het daarna goed en rij ik gewoon zonder Lachen. Als ik denk het zweepje weer nodig te zijn pak ik hem er bij.
Echt zielig vind ik het gebruik van een zweepje niet. Tenzij het onterecht wordt gebruikt! Het zweepje is een hulpmiddel, niet iets om je paard mee te straffen. (zal ongetwijfeld eerder in dit topic voor zijn gekomen, maar heb het niet helemaal gelezen Knipoog)
De reden dat ik vaak zonder rijd, is omdat ik er aan gewend ga raken (net zoals m'n paard) met als gevolg dat je het vaak onterecht/per ongeluk gaat gebruiken (heb ik tenminste wel..).
Zo.. Dat was mijn mening eventjes Sigaar

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:56

Ik rijd weleens met zweep, maar de eigenaresse van mijn verzorgpaard rijdt altijd mét.
Het is niet de bedoeling dat hij hiermee vooruit geslagen wordt!!!
Hij is dressuurmatig getrained met zweep, en een klein kriebeltje op zijn schouder of kont, zorgt ervoor dat hij dat been (zweep wordt in buitenhand gehouden) wat meer erbij pakt.

Er is niets mis met een zweep MITS ER GOED MEE OMGEGAAN WORDT!

Sharon_91

Berichten: 3423
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Hierden

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:14

Ik rijd zonder zweep. Omdat m'n paard goed aan mijn been is heb ik m niet nodig. Wel neem ik een zweepje mee op wedstrijd. Als er tussen de 2 proeven veel tijd zit. Pak ik soms het tweede proefje t zweepje erbij. En dan is ze toch net iets actiever.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:01

Op de manege reed ik bijna altijd met zweep omdat we dat gewoon moesten. Zielig vind ik het niet, als je hem maar op de juiste manier gebruikt (niet om je paard vooruit te slaan, alleen maar om hem op zijn fouten te wijzen).
Op mijn vorige paardje reed ik meestal zonder zweep in het begin en dat ging ook goed (hij ging niet zo goed vooruit, maar zonder zweep ging ook), het meisje waarmee ik hem deelde reed wel met zweep en durfde soms te veel gebruik te maken van de zweep, waardoor het voor mij ook moeilijker werd om zonder te rijden, dus ging ik ook met rijden (gebruikte hem wel bijna niet, en zonder ging ook nog, maar dan was ik stikkapot Tong uitsteken).
Met mijn "nieuwe" pony, gebruik ik geen zweepje. Hij staat goed vooruit en luistert goed op mijn benen dus ik zie niet in waarom ik hem zou gebruiken. Heb er wel twee keer eentje vastgenomen maar niet echt gebruikt...
Ik vind het bij sommige paarden toch wel nodig van een zweep bij te hebben, want die krijg je anders maar heeeeeeeel moeilijk vooruit (en meestal is dat voor het paard en de ruiter het idee dat er een zweep is).

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:37

ik heb mijn zweep altijd bij me. Dat is gewoon geen probleem als je hem gebruikt als het nodig is! Knipoog

Natje_86
Berichten: 300
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: Weert

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:38

ik heb mijn zweep altijd bij me. Dat is gewoon geen probleem als je hem gebruikt als het nodig is! Knipoog

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:26

Ik rijd met sporen en met zweep.
Maar niet op mn vz paardje harder te laten gaan.
De sporen gebruik ik ook amper maar het is voor hem gewoon het gevoel dat ik sporen om heb. En de zweep heb ik om hem heel af en toe een klein tikje bij te geven als hij niet altijd oplet.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 05:13

Ja, altijd. Ik rijd op een manege en dan vind ik het paardvriendelijk om een keer een tik te verkopen met de zweep dan constant aan te sporen.

Saskia_Omar
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: bij Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:28

Melanieetjuh schreef:
Het is helemaal niet zielig als mensen met zweep rijden en die niet eens zo nodig hebben, het is pas zielig als mensen hem wel gebruiken terwijl het NIET nodig is,.
Met zweep rijden is helemaal niet zielig.
Ik rijd elke week op het zelfde paard en daar heb je eigenlijk niet eens een zweep bij nodig maar het is toch fijn als óndersteuning.
Maar als je normaal omgaat met de zweep is het echt NIET zielig.

Helemaal mee eens.
Rijd er zelf wel altijd mee, meer voor het geval dat hij opeens vervelend wordt, dat ik hem gelijk kan corrigeren.
Ligt eraan hoe er mee gereden wordt en niet dat er mee gereden wordt

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re: Rijden met of zonder zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:36

ik rij zonder zweep heb het helemaal niet nodig Knipoog