Niet kunnen doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:50

ga eerst ffe zonder stijgbeugels rijden. maar blijf ontspannen. want als je gespannen wordt wordt je hard en dan ga je juist bonken. en als het zonder stuigbeugels lukt kan je het proberen met stijgbeugels. maar maakt je lang en ga in het begin iets achterover zitten(dat niet overdrijven natuurlijk)
succes

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:15

Toen ik een tijdje alleen Razin had gereden, en alleen lichtreed omdat ze nog maar net onder het zadel was, en Jur ook nauwelijks reed en verder geen andere paarden reed, had ik ineens weer vreselijk veel moeite met doorzitten. Nu ik weer meerdere paarden rij, kan ik overal op zitten, ook op paarden die extreem hoog opgooien. Het is dus een kwestie van jezelf erin trainen, de bewegingen van je paard te volgen. Het is natuurlijk ook zo dat een paard wel los moet zijn, maar het ligt ook voor een groot deel aan jezelf.

Wat je kunt doen is steeds 4 passen lichtrijden, 4 passen doorzitten, 4 passen lichtrijden etc. Je pony moet in hetzelfde tempo blijven doorlopen. Later probeer je eens een paar passen meer voorwaarts en dan meteen weer rustiger etc. En zonder beugels rijden is natuurlijk heel goed. Gewoon veel oefenen, dan komt het vanzelf goed! Knipoog

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:46

[quote="Nijntje"]Hoi

wat misschien ook een idee is om 'droog' te oefenen. Daar bedoel ik mee dat je je bekken naar voren en naar achteren gaat bewegen... als je deze beweging een beetje door hebt kun je dit ook toepassen als je op je paard zit..... Met een beetje geluk gaat het doorzitten dan een stukje beter....

Ik heb trouwens aan de paardenrug leren 'plakken' door bijna een jaar zonder zadel te rijden.....

Succes![/quote]


Hier ben ik het absoluut mee eens. Mijn lerares raadde me aan elke dag 'heupoefeningen' te doen. Ziet er niet uit, maar je wordt er wel soepel van. En als je soepel bent in je heupen/bekken, kan je beter doorzitten. Op je pony dus ook proberen je bekken iets te kantelen en ontspannen te zitten. Niet je benen vastklemmen aan je paard, maar je lang maken (lukt beter zonder beugels) en je door je paard laten 'meenemen'. Zo heb ik het geleerd althans. Maar het blijft moeilijk hoor, ik loop ook nog vaak genoeg te hobbelen. Gewoon te gespannen omdat ik baal dat het niet lukt. Veel succes!

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:42

Op mijn tinkertje kon ik eerst ook voor geen meter doorzitten, puur omdat hij zn rug niet los liet. Nu hij zelf ook meer ontspannen loopt, moi los over zn rug, kan ik heeeeeeerlijk doorzitten hoor. Had ook zelf een probleempje dat ik ook altijd veel te gespannen zat... daar ben ik nu ook redelijk vanaf (af en toe nog op vreemde paarden, of hele erge stresskippen...). Maar als er iemand anders op mijn pony zit, hebben die ook veel moeite met doorzitten...maar dat is waarschijnlijk de wisselwerking van zelf gespannen- pony gespannen.

Maar iig veel succes met oefenen!!