zo ongelovelijk heet en fel op been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

zo ongelovelijk heet en fel op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 09:36

ik loop een beetje tegen een probleem aan met Uris... ze was altijd al heet en driftig, maar nu ze begint te puberen en het voorjaar er is wordt het alleen maar erger.
ik moet echt vreselijk veel moeite te doen om haar terug te rijden naar een ontspannen tempo waarin ze haar passen afmaakt en wel actief blijft. zodra ik er met mijn been aankom spurt ze alweer weg.
ik probeer mijn been niet af te steken en er juist heel veel aante houden, zodat ze merkt dat ze er toch niet voor weg kan lopen. alleen klemt ze dan het bit weleens tussen de kaken en heb ik helemaal niets meer te vertellen.
ze wordt gewoon echt kwaad op mijn been en als ik mijn buitenbeen naar achter leg om aan te gallopperen trapt ze er naar en wil ze ook nog wel eens flink bokken.

met mijn instructrice ben ik hier ook wel mee bezig, buitenbeen achter de singel op de volte er heel goed aan en zodra ze hem accepteert de druk weer wat terugnemen. van de week zelf ook zo gereden, maar het lijkt alleen maar erger te worden...

hebben mensen hier ervaring mee en hebben jullie tips? beweging krijgt ze in ieder geval voldoende en ze staat elke dag ook een aantal uren in de wei

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:50

Hoe herkenbaar
Ik ben een half uur bezig voor ze mijn been enigszins accepteerd. Vorige week heb ik een buitenritje gemaakt (voor het eerst) en nergens last van!?!? Als er maar zoveel om haar heen gebeurd dat ze zich overgeeft is er niets aan de hand (dit is in de bak ook het geval). Het enige wat ik kan zeggen is inderdaad blijven proberen je been er goed aan te houden en naar die ontspanning te blijven zoeken. Ik ben ook al gaan longeren met loshangende beugels, wie weet stompt ze er een beetje op af
Maar ik blijf het zeker even volgen, wil ook nog wel tips

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:53

Je moet misschien proberen om je hulpen anders te geven.

Mijn vorige (vz)paard deed dit ook en die bleek dus te reageren op het verschuiven van je been.

Dus aangalopperen: beide benen licht druk geven, en dat langzaam afbouwen:
- buitenbeen meer druk dan binnenbeen
- buitenbeen rustig, stapje voor stapje, verplaatsen
- tadaaa normale galophulp

Probeer ook tegen je paard zijn gevoel in te gaan lichtrijden. Het voelt heeeel vreemd, maar je paard vind het niet prettig en zal jouw tempo gaan volgen.

Succes

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 09:55

loshangende beugels zijn dus geen probleem en in de stap en galop heb ik er ook nauwelijks last van, het is vooral in draf dat ze zo heet is.
heb haar laatst meegenomen naar een concours om te rijden in de losrijring (om het een beetje te leren kennen) toen kon ik er dus helemaal niet aankomen

joyce:
het is een jong paard en ik heb haar geleerd om op mijn buitenbeen aan te springen, mijn binnenbeen ligt wel gewoon op de singel en geeft ook ietsje druk.
langzaam lichtrijden en zithulpen geef ik al, werkt nog niet naar behoren, zodra mijn been weer meer inkomt spurt ze weer naar voren, of ik nou langzaam lichtrijd of snel.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:10

Aangalloperen op mijn buitenbeen kan ik zoiezo vergeten, krijg ik een bok en duikt ze accuut naar binnen. Langzaam lichtrijden werkt als ze eenmaal toegeeft, in het begin gaat ze zich er alleen maar tegen verzetten.
Ik heb wel gemerkt dat het het beste werkt als ik gelijk zodra ik erop stap begin met veel been en terug rijden, moest ik erg aan wennen want ik was een paardje gewend waarmee ik met losse teugels begon rond te rijden en alleen maar voorwaards, dan even stappen en oppakken. Als ik dat nu doe heb ik een racemonster

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 10:13

tja, ik wou nou eenmaal een paard wat aangalloppeerde op het buitenbeen
ik heb alleen het gevoel dat urissa alleen maar driftiger wordt als ik op deze manier rijd... ze geeft gewoon niet toe en komt niet naar die ontspanning. van voren wordt ze dan gigantisch sterk en bereik ik eigenlijk niets meer

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:27

Soms maak ik het mezelf makkelijk en begin ik met weinig been, als ze dan wil ontspannen bouw ik het op. Het werkt wel maar dan ben ik wel drie kwartier bezig voor ik haar zo ver "in slaap" heb dat ik echt kan gaan rijden

Navidad

Re: zo ongelovelijk heet en fel op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:40

hey meis duidelijk herkenbaar dit!

jou kennende zal ze nergens last van hebben want weet dat jij zo iemand bent die het gelijk gaat controleren.

ik denk dat je op de goeie manier bezig bent. Gewoon stug doorgaan en absoluut niet je been afsteken, ik denk dat dit gewoon kuren zijn om onder het werk uit te komen.

Probeer dit inderdaad gewoon even met je instrucktrice op te lossen, die staat er bij als toenziend oog, en dat werkt makkelijker.

wat als ze bokkend weg springt en je zet haar gewoon een keer op de rem (gewoon even op de plaats zetten) belonen tot tien tellen en weer aaspringen?

ik ken het paardje niet dus zal niet weten of dit zal helpen.. bij sommige paarden wel en sommige ook niet..

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 13:03

als ze bokkend wegspringt rijd ik haar eerst door tot een normale galop. neem ik haar terug tot een ontspannen draf (voor zover mogelijk) en spring ik opnieuw aan

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:55

Lastig.. Sommigen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om hun paard in te rijden aan het been dan anderen.

Inderdaad is wat mij ook altijd verteld is dat je niet moet toegeven maar je paard leren moet deze hulpen te accepteren. Stug door blijven oefenen. Probeer schijnovergangen en zorg dat je de eerste rondjes nog een beetje ziet als indraven, verwacht dan niet direct een verzameld tempo maar geef je paard eerst voor even iets ruimte om zijn passen af te maken. Daarna pas beginnen met verzamelen. Zo vloeite de eerste spanning hopenlijk al een beetje weg.

Verder overgangen en schijnovergangen zijn erg goed (ook al denk je dat deze juist je paard nog feller en heter maken) toch lekker doen. En met die galop, hoe reageert je paard op de stemhulpen. Misschien kun je deze gebruiken waarbij je je beenhulp gedoseerd geeft. Leren accepteren is goed, maar overgedoseerd je hulpen brengen leidt alleen maar tot extra frustratie denk ik. Dus op zoek naar de tussenweg denk ik (alhoewel dit wel ontzettend moeilijk zal zijn).

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:48

de stemhulp voor galop ben ik haar aan het leren, die wil ik inderdaad meer gaan gebruiken bij de overgangen.

als ik haar van voor los laat en mijn been gewoon af laat hangen is er niets aand e hand, ze is dan wel een racemonster, maar wel ontspannen. pas als ze terug moet komen in tempo en ik mijn been er meer aan wil leggen wordt ze pissig.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:42

Inderdaad gewoon volhouden. Wat je zegt vind ik logsich en vind het ook een goede manier om het op te lossen. Heb ook zon paard gehad, maar helaas liep dat niet helemaal goed af..