Erg 'sloom' op de heenweg, wat te doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jacaranda_

Erg 'sloom' op de heenweg, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 21:31

Hallo,
met mijn arabische volbloed heb ik een probleem als ik buitenrij, namelijk zoals de titel al zegt ; op de heenweg is hij erg sloom, met veel moeite gaat het dan wel, maar echt leuk ontspannen rijden is het niet. Zodra ik omdraai richting stal gaat het goed, dan komt er lekker tempo in. Verder vindt hij het niet echt 'vervelend' want hij komt wel altijd blij aanhollen [als enige in de kudde] als ik aankom. Maar als we het hek uitgaan gaat alle spirit er af..
Wat kan ik hier tegen doen ? Hoe kan ik dit gedrag veranderen ?
Want hij kan het wel, hij heeft conditie, en een arabier zou normaal toch lekker kunnen/willen lopen ?!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:38

ga je altijd alleen naar buiten? het is natuurlij zo dat hij liever niet bij zijn vriendjes weg gaat.. Echt veranderen kun je het denk ik niet, wel leuker maken voor hem, lekker laten grazen onderweg ofzo dat hij het ook nog meer als een leuk uitstapje gaat zien.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:54

Gewoon lekker vanaf de eerste passen naar buiten goed de vaart erin houden. Lekker voorwaarts en kijken mag, maar stilstaan omdraaien en scheef gaan lopen/ sjokken mag niet. Al je paard is ingestapt gewoon lekker gaan draven en vraag tempo en actie. Probeer eens een pasje verruimen etc.

Misschien eens wat stelling om zijn aandacht bij de les te houden ofzo..?

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:55

Hier heb ik ook last van, Amo vind het erg moeilijk om alleen weg te gaan, en als hij dan toch moet (en niet bij de poort al is omgedraait) treuzelt hij vreselijk.
Dan zet ik toch gewoon door, flink benen eraan en als hij dan nog niet doorloopt krijgt hij een tik. Jammer voor hem, hij heeft maar te luisteren. Het is gewoon klieren bij hem; "Als ik niet doorloop gaan we vast terug". Helaas werkt dat niet zo.

poll

Re: Erg 'sloom' op de heenweg, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:04

Hij vind het gewoon niet zo leuk om van zn vriendjes weg te gaan, is logisch heb ik ook wel eens met de paarden. Als ik met meerdere naar buiten ga is het over. En als ik alleen ga ga ik gewoon draven en dan is het gauw over.

_Jacaranda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:39

Het ligt niet aan zijn vriendjes, als er andere paarden waar hij mee op de wei staat mee gaan loopt hij nog net zo sloom, helaas.
Ik zal het wel gewoon negeren en hem stevig door laten lopen.. Bedankt voor de tips.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:03

hmm. Iets off-topic maar ik heb het omgekeerde, op de heenweg zowat niet te houden, maar zodra we naar huis gaan gaat het slome tempo erin en wil hij telkens omdraaien.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:44

Bienotje schreef:
Gewoon lekker vanaf de eerste passen naar buiten goed de vaart erin houden. Lekker voorwaarts en kijken mag, maar stilstaan omdraaien en scheef gaan lopen/ sjokken mag niet. Al je paard is ingestapt gewoon lekker gaan draven en vraag tempo en actie. Probeer eens een pasje verruimen etc.

Misschien eens wat stelling om zijn aandacht bij de les te houden ofzo..?

dit doe ik ook altijd maar dan op de terugweg zodat hij niet meteen de benen neemt **hij denkt altijd leuk terug naar mijn vriendinnetje**

maar zo werkt het natuurlijk niet dan ga ik gewoon een beetje dressuren om zijn aandacht erbij te houden dat werkt voor mij super