achter de teugel lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

achter de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:05

ik kreeg de vraag wat ik eraan zou doen als ik een fries zou hebben die achter de teugel loopt...

wat zou het beste zijn? ik zat te denken aan pessoa tuig oefenen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:10

Been geven en rijden met een hele stille hand zodat hij weer naar de hand toe durft te trekken zou ik zeggen. Proberen richting halsstrekken te rijden.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:51

Voorwaarts neerwaarts rijden,niet te diep laten lopen,gewoon idd lekker lang zodat hij je hand naar beneden durft te volgen en je weer aanleuning hebt.

madacha

Re: achter de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:41

Van de teugels afblijven, hij moet je hand opzoeken, dus vooral voorwaarts rijden.

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:36

Juist wat hier ook al staat, hand naar voren en lekker voorwaartsrijden...

MysteryMum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:28

niets aan bovenstaande reacties toe te voegen en laat je even weten hoe het gaat?

mmmarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:18

Elisa2 schreef:
Voorwaarts neerwaarts rijden,niet te diep laten lopen,gewoon idd lekker lang zodat hij je hand naar beneden durft te volgen en je weer aanleuning hebt.

helemaal.,
ik heb dit probleem ook gehad.. zeker niet met andere hulpmiddelen beginnen!

Kathmandu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:21

Ik ben met het bovenstaande eens!

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:29

Volledig mee eens, lekker voorwaarts en neerwaarts rijden.

SunnyLoverke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:42

Heey.. Mijn pony doet sinds een paar dagen zijn hoofd egt naar achter gooien met rijden, ik heb gister een behoorlijke klap tege mijn gezicht gekregen,, veel mensen hebben mij aangeboden om een slofteugel te gebruiken, ook omdat hij absoluut niet aan de teugel te krijgen is.
Het is verder een superbeestje maar zodrahij iets fout doet en dat ook weet dan zeg ik meestal kwaad zijn naam dat is normaal voldoendemaar nu geeft hij me dus letterlijk een kopstoot. of hij gaat gewoon rechtop staan. wat kan ik hieraan doen??

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:35

Zijn gebit na laten kijken,dit is niet normaal.En zeker niks geen hulpteugel er aan hangen.Als hij niks aan zijn gebit mankeert,dan van de teugels afblijven.Gewoon lekker van achter naar voor rijden.

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:44

SunnyLoverke schreef:
Heey.. Mijn pony doet sinds een paar dagen zijn hoofd egt naar achter gooien met rijden, ik heb gister een behoorlijke klap tege mijn gezicht gekregen,, veel mensen hebben mij aangeboden om een slofteugel te gebruiken, ook omdat hij absoluut niet aan de teugel te krijgen is.
Het is verder een superbeestje maar zodrahij iets fout doet en dat ook weet dan zeg ik meestal kwaad zijn naam dat is normaal voldoendemaar nu geeft hij me dus letterlijk een kopstoot. of hij gaat gewoon rechtop staan. wat kan ik hieraan doen??

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, vooral om onder het werk uit te komen.. Ook het achter de teugel lopen is een groot probleem geweest.
Inderdaad zoals hier al gezegt, laat eerst zijn gebit eens nakijken.. voor alle zekerheid. Als daar niets mis mee is zal je moeten beginnen trainen, veel trainen.
Zorg er eerst en vooral al voor dat je paard genoeg aan je hulpen is, of je hebt er niets aan te zeggen. Rijd niet met je handen, maar met je benen.. anders maak je het enkel en alleen maar erger.
Dus rijd hem vlot voorwaarts en doe wat je anders doet. Als hij met zijn hoofd omhoog slaat zet je je benen erin zodat hij vooruit schiet.. Als hij er niet op reageerd neem je je er een zweep bij en geef je hem een goede tik zodat hij vooruit MOET. Voor je paard is het een enorm enorm moeilijke klus om zijn hoofd zo in de lucht te smijten als hij aan een serieus tempo vooruit moet...

Bij mij was het vooral vanaf de moment ik gegallopeerd had, en bij overgangen van draf naar galop. Ik ben dus beginnen rijden tot ze het zelf opgaf.. vanaf de moment dat ze haar hoofd omhoog deed, benen erbij en vooruit in galop.. dan terug rijden en een overgang maken naar draf. Telkens opnieuw, en opnieuw (mijn paard heeft wel een ongelofelijk uithoudingsvermogen wat het wel moeilijk maakte).. Na zo een training of 4 (van telkens bijna twee uur, waarvan het laatste uur niet anders was dan draf-galop) heeft ze het toch mooi opgegeven..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:54

Met het probleem achter de teugel zijn bovenstaande reacties al neergezet waar ik het mee eens ben. Wat betreft slaan met het hoofd sinds kort, heeft je paard last van vliegjes/ muggen etc? Daar is het nu net de tijd voor namelijk en mijn paard loopt nu over algemeen ook al onrustiger met het hoofd dan anders..

Als het probleem is dat ie zijn hoofd omhoog doet en wil gaan steigeren, laat hem nakijken en neem les. Zit zijn rug vast omdat hij ook nooit over zijn rug los is gereden? Is het gebit slecht o.i.d.? Ligt het zadel goed en doe jij het rijtechnisch wel allemaal goed?

Zoals gezegd, dit is als ik het zo hoor van je niet normaal en daar moet je echt direct actie op ondernemen. Als je per ongeluk de verkeerde manier kiest of te lang wacht met het willen oplossen kan het van kwaad tot erger worden..

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:53

Rechtrichten en voorwaarts rijden, korte tempowisselingen korte overgangen en korte schijnovergangen, maar breng je paard in balans over 4 benen.

Dat gooien kan verschillende factoren zijn, iets met gebit, kan gevoelig zijn op pollen die nu in de lucht zijn, kan door scheefheid komen, door spierpijn, rugpijn noem maar op.