stang&trens: hoe vasthouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

benneton

stang&trens: hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:07

Hoi,

Vanaf begin dit jaar ben ik op zoek gegaan naar een paard, omdat ik deze zomer de overstap van pony's naar paarden wil gaan maken.
Ik heb natuurlijk nogal wat paarden uitgeprobeerd met stang&trens, maar wat me opviel is dat iedereen de teugels anders vasthoud.
Dus ik ging kijken naar verschillende foto's in tijdschriften, en daar ook weer verschillende methodes. Nu heb ik inmiddels een paard gevonden, dus wil nu wel graag weten wat de beste methode is

Zelf heb ik m'n trensteugel tussen ringvinger en pink, en m'n stangteugel bovenlangs tussen middelvinger en ringvinger.
Ergens in een boek zag ik dat het zo moest: stangteugel tussen ringvinger en pink, trensteugel onderlangs de pink (zag op foto's dat o.a Anky en Laurens v lieren de teugels ook zo vasthadden).
Tineke Bartels had dan weer een andere manier.

M'n paard is gister pas gekomen, dus m'n trainer heb ik er nog niet over gesproken. Maar, waar ik het paard van gekocht heb zei: maakt niet uit, doe maar zoals je zelf het fijnste vind.
Help

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:15

Eerst gefeliciteerd met je nieuwe paard!! Is me eigenlijk nooit opgevallen dat iederren het anders vasthoud.... Maar ik dacht zelf ook zoals jij het doet...... Dus trensteugel tussen ringvinger en pink, en stangteugel bovenlangs tussen middelvinger en ringvinger.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:18

Ik heb de stangteugel onder mijn pink en de trens teugel gewoon waar die bij enkele teugel ook zit, tussen ringvingen er pink. Rij het meeste op de trens en voor kleine correcties gebruik ik pas de stang.

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 12:20

Dankje saffier

@Regine: ja dat leek me ook wel een goed idee om mee te beginnen, ik ben het natuurlijk nog niet zo gewend en op die manier kan ik de stang tenminste niet perongeluk te hard er bij pakken.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:22

Waarom wil je perse met stang en trens rijden als je dat niet gewend bent? Je kunt het paard toch ook weer op 1 bit gaan rijden?

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:25

regine schreef:
Ik heb de stangteugel onder mijn pink en de trens teugel gewoon waar die bij enkele teugel ook zit, tussen ringvingen er pink. Rij het meeste op de trens en voor kleine correcties gebruik ik pas de stang.

Idem, maarre inderdaad,waarom met stang en trens rijden zomaar? Mischien moet je even hulp vragen aan een instructeur ofzo, dan kan die het in de praktijk uitleggen!

Sjaad

Re: stang&trens: hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:34

Citaat:
Waarom wil je perse met stang en trens rijden als je dat niet gewend bent? Je kunt het paard toch ook weer op 1 bit gaan rijden?

Ik las net in haar profiel dat ze bij de pony's ook Z start. Als ze een Z paard koopt moet ze meteen in het Z starten en bij het Z paarden ben je verplicht op S&T te rijden.
Ik denk iig dat dat de reden is

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:12

owh oke ik had het profiel niet bekeken

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:15

CocoChanel schreef:
Citaat:

Ik las net in haar profiel dat ze bij de pony's ook Z start. Als ze een Z paard koopt moet ze meteen in het Z starten en bij het Z paarden ben je verplicht op S&T te rijden.
Ik denk iig dat dat de reden is

In het Z ben je bij de paarden niet verplicht om met S&T te rijden!

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:20

S&T is pas verplicht vanaf het ZZ-L.
Maar hoe dan ook, als je je stangteugel hoger houdt dan je trensteugel (zoals Regine beschreef) werk je bij gelijke teugellengte strenger in met je stang dan met je trens. Bij het sluiten van je hand draai je je pols namelijk een beetje en de onderste teugel draait dan het verst. Laat de teugel dus kruisen en houdt je trensteugel onder je pink en de stangteugel onder je ringvinger. Zoals je zelf beschreef kan natuurlijk ook, het principe is hetzelfde. Wat dat betreft moet je gewoon even uitproberen wat je zelf het fijnst vindt.

Maar nog gefeliciteerd met je aankoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:21

HAR --> RT-P.

benneton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 15:58

Dankje sanne_
Reden is dat ik inderdaad met meerdere pony's Z gestart heb en dus in het Z begin bij de paarden, volgend jaar wil ik graag bij de junioren starten.
Paard is tot zijn 11e gereden door een meisje die er doodsbang van was, je kon dus ook niet meer normaal op het paard stappen etc, paard ging met haar aan de haal, schrikken enz.
Nu is hij een half jaar door iemand anders gereden en gecorrigeerd, en doet nu weer normaal, is alleen wel kijkerig en weet precies wanneer hij met je op de loop kan gaan. Over een tijdje wil ik dus wel weer dat hij normaal op een trensje rond te sturen is, omdat ik vind dat elk paard dat hoort te kunnen. Voor nu lijkt het me even veiliger om het te houden zoals hij gewend is.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:05

Hier ook trensteugel onder de pink door en stangteugel tussen pink en ringvinger.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:17

Ik rij al heel erg lang met de trensteugel onder ringvinger en stangteugel onder pink. Ik kan dan gemakkelijk de stangteugel laten vieren als dat nodig is, daar had ik andersom wat meer moeite mee. Maar wat de anderen ook zeggen, eens proberen wat je het beste bevalt en waar je het handigste mee bent.

Ben erg benieuwd naar foto's en veel plezier met je paard.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:55

Is het in het Z2 ook niet verplicht? Heeft iemand me ooit wijsgemaakt.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:49

sanne_ schreef:
S&T is pas verplicht vanaf het ZZ-L.
Maar hoe dan ook, als je je stangteugel hoger houdt dan je trensteugel (zoals Regine beschreef) werk je bij gelijke teugellengte strenger in met je stang dan met je trens.

Ik schreef dat ik mijn trensteugel hoger hielt maar ik snap wel wat je bedoeld. Ik laat zelf de stangteugel iets langer zodat deze minder inwerkt en ik em op kan pakken wanneer nodig. Dit gaat het makkelijkste onder de pink door is mijn ervaring.

Maar inderdaad probeer uit wat voor jou het fijnst werkt en beste bij je manier van rijden past.

confetti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:20

CocoChanel schreef:
Is het in het Z2 ook niet verplicht? Heeft iemand me ooit wijsgemaakt.

Nee, in de Z2 is het niet verplicht.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:39

het viel mij ook op dat er heel veel verschillende manieren zijn om de stang en trens teugels vast te houden...
ik denk niet dat er een 'beste' manier is.. toch?
ik denk gewoon dat jemoet ervaren wat jij het prettigst vind en wat bij jou het fijnste/beste resultaat geeft....

Karice_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:27

Hoi.

Als jij met Stang en trens wilt gaan rijden moet je dat doen, maar ik denk meestal wat heeft het voor nut? Je hebt alleen maar wat meer te vertellen over je paard. Maargoed het is me nog nooit opgevallen hoe mensen die teugels in hun handen hebben, volgens mij lijkt het altijd op het zelfde. Ik zou het niet weten ik blijf lekker met een bustrensje rijden

Veel succes !

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:04

S&T is idd pas verplicht vanaf het ZZ-L. Kun je niet met een gewone trens rijden en er een losse slof bijpakken en die eventueel als noodrem gebruiken wanneer hij er met je vandaaor gaat? Ik denk nl als je nu te fel inkomt met je S&T dat je paard straks moeilijker te corrigeren is op S&T dan op een gewone trens. Ik neem aan dat je heus wel met een losse slof kan rijden en het lijkt me beter dan "klungelen" met een S&T. Zeker omdat alles nieuw voor je is. Succes!