Zonder sporen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Zonder sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 11:38

Ik heb een tijdje (max. een jaar) met sporen gereden, omdat mijn pony niet wilde nageven, en toen heeft mijn instructrice dat voorgesteld. Nu loopt mijn pony super (inmiddels rij ik ergens anders) en ik wil eigenlijk weer zonder sporen rijden. Kan dit uberhaupt en hoe krijg ik hem dan weer goed aan het been? Als iemand tips heeft...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:22

Sorry, maar je instructrice zat er helemaal naast. Een spoor is een verfijning van je hulp en heeft niets te maken met de ontspanning (het willen nageven) ven je paard. Je kan gewoon weer zonder spoor gaan rijden. Ik weet niet met wat voor een spoortje je rijd, maar spoor af en gewoon consequent aan het been zetten. Been=reactie naar voren, anders een kriebel met je zweep net achter je kuit.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:26

Ik heb een poosje met sporen gereden om haar feller op mijn been te krijgen. Ze gaf op een moment gewoon geen reactie meer bij de eerste keer drijven. Nu is ze goed op me been en zit en rij ik weer gewoon zonder.

monsera

Re: Zonder sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:20

Als je met sporen rijd moet je paard nog steeds aan het been zijn.Is dit niet het geval dan is hij aan de spoor en ik hoop niet dat dat bij jouw zo is.Als je de sporen af doet zou hij gewoon aan het been moeten zijn.Gewoon af doen die sporen zou ik zeggen.

imd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 16:22

Okidoki Bedankt allemaal Ik ga het nu langzaam wat afbouwen..

Karice_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:34

Hoi,

Je instructrice zat er echt naast. Sporen zijn een teken ( Bij mij dan ) me paard wilt niet doorlopen dus dan zou ik een spoortje aan doen. Uiteindelijk om je paard natelaten geven heb je alleen maar je handen erbij nodig en een beetje been.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:56

Karice_Fire schreef:
Hoi,

Je instructrice zat er echt naast. Sporen zijn een teken ( Bij mij dan ) me paard wilt niet doorlopen dus dan zou ik een spoortje aan doen. Uiteindelijk om je paard natelaten geven heb je alleen maar je handen erbij nodig en een beetje been.

Jij zit er ook echt naast. Zoals ik in mijn voorgaande post schreef zijn sporen een verfijning van je hulp. Als je paard niet wilt "doorlopen", dus zonder impuls door de bak slentert, zul je hem scherper aan je been moeten zetten en veel (schijn)overgangen moeten rijden. Met een spoor stomp je hem alleen maar meer af voor je been. Conseqeunt aan het been zetten is dan de juiste oplossing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:02

Karice_Fire schreef:
Hoi,

Uiteindelijk om je paard natelaten geven heb je alleen maar je handen erbij nodig en een beetje been.

Dit zou ik andersom doen. Om je paard na te laten geven heb je been nodig, en soms iets van je handen om hem te helpen. Handen gebruik je zo goed als niet met paardrijden.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:46

Je kunt beter een zweepje gebruiken als je paard niet aan het been is, als hij niet reageert, een tikje achter je kuit geven. Dan heb je je sporen ook niet meer nodig!

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:05

gewoon wat iedereen al zegt met een zweepje gaan rijden en zo naderhand je paard weer goed aan het been maken.. werk ook goed met je zithulpen!

imd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 16:12

Klopt, het werkt al best goed

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:52

En als je paard nu hystirisch op een zweepje reageert. Hoe kan je hem dan het beste aan het been krijgen zonder sporen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 22:13

felicity schreef:
En als je paard nu hystirisch op een zweepje reageert. Hoe kan je hem dan het beste aan het been krijgen zonder sporen?

Gewoon met je been? En aan het zweepje laten wennen, daar de tijd voor nemen.

Sporen zijn absoluut niet bedoeld ter versterking van je hulpen. Ook niet in het geval dat jij beschrijft.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 04:34

Ik heb weinig zin om met een gestrest paard te rijden(nouja rijden is meer van de ene kant van de bak naar de andere kant van de bak scheuren) omdat ik zo nodig met zweepje moet rijden. En ja rij regelmatig zonder. Maar dan worden er gewoon weg geen voeten opgetild waardoor ze dus telkens op d'r plaat gaat.
Dit paard is al 16 en reageert nog perfect op een klein spoortje. Je moet ook niet elke pas je spoor erin prikken. Maar op je kuiten rijden reageert ze een keer niet gebruik je even je spoortje en ze loopt weer als een trein.

fionaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:12

Ik heb ook een tijdje met sporen gereden.. Omdat ze niet meer reageerde op mn been.. of amper (reed ook altijd wel met zweep).
Maar mn vriendin.. tevens ook de gene die op mn paard rijd als ik niet kan.. die zei even later dat ze me een beetje in de maling nam.. Omdat mn vriendin wel gewoon zonder sporen enzo kon rijden.. Maar ik rij dus alweer een tijdje zonder sporen.. En ze is gewoon erg attent op mn been nu.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:17

Als je paard niet op je been reageert, ben je gewoon niet consequent genoeg. Een zweepje is vaak de oplossing. Niet de hele tijd zitten drijven, dan raken ze alleen maar afgestompt. En als je paard gestresst wordt van een zweep moet je er de tijd voor nemen om hem er aan te laten wennen. Sporen zijn er om he hulpen te verfijnen, niet om ze nog eens kracht bij te zetten!
Heel consequent rijden: been = reactie. Het is erg lastig de eerste paar keer, maar het geeft wel resultaat!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:09

Kris25 schreef:
Zoals ik in mijn voorgaande post schreef zijn sporen een verfijning van je hulp. Als je paard niet wilt "doorlopen", dus zonder impuls door de bak slentert, zul je hem scherper aan je been moeten zetten en veel (schijn)overgangen moeten rijden. Met een spoor stomp je hem alleen maar meer af voor je been. Conseqeunt aan het been zetten is dan de juiste oplossing.

Helemaal mee eens! Je haalt de woorden uit mn mond!

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:17

Eerst proberen alles op te lossen met je been, is mij altijd geleerd. Lukt dat niet probeer je stem of een kort zweepje.

En als dat niet lukt kan je beginnen met een knopjes-spoor.

Maar als je van de sporen af wil stappen kan dat gewoon, maar dan moet je wel consequent blijven. En het gevolg kan zijn dat je pony in het begin minder reageerd, maar na een tijdje doorzetten en veel overgangen rijden moet dat lukken!

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:25

Tja sommige paarden reageren na even kort met sporen te hebben gereden heel goed op het been. ik ben er geen voorstander van ik drijf meestal 1x vriendelijk dan 1x stevig en dan een tik met de zweep en reken maar dat ze naar je been gaan luisteren.

Ringetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:28

Ik sluit me bij Joyce_ aan. je kunt gewoon met de sporen stoppen. Maar dan moet je wel consequent blijven. Actie is reactie.

krisjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:47

ja, consequent zijn, en niet 10 keer aandrijven voordat hij in draf gaat..

imd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 09:01

Ik geef hem nu af en toe een tikje met de zweep vlak achter mn been. Heb gister een ondelinge wedstrijd gereden en het ging super. Hij liep goed door en lekker aan het been, we werden 2e

krisjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:08

nou zie je, het lukt wel! gefeliciteerd