Hoe krijg ik de achterhand sterker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Filon

Hoe krijg ik de achterhand sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:07

Sinds november heeft mijn vriendin een eigen paard gekocht. Samen met haar rijden we hem. Ik rijd of freestyle met hem twee keer in de week en zij de overige dagen.
Hij heeft in zijn achterbeen bij zijn spronggewricht last van OCD. Dit heft hij zijn hele leven al gehad. En de ene dag gaat het beter dan de andere dag.
Hij is inmiddels 19 jaar maar hij gedraagt zich alsof hij nog drie jaar is. Soms is hij ook aan het rennen en vliegen door de wei en dat zal natuurlijk ook niet ten goede komen van zijn achterbeen.
Van de week is hij ook weer gereden en was hij niet lekker in de achterhand tijdens de galop. Draven ging goed, maar bij de galop heb je het gevoel dat hij volledig op de voorhand loopt. Tijdens de freestyle kun je dit ook goed zien. Zijn achterhand hobbelt er een beetje achteraan. Hij zet zijn achterhand er niet goed onder.
We rijden of freestylen hem ook niet langer dan een halfuur per dag en daarvan lopen we hem minstens 10 minuten warm. En zo af en toe gaan we met hem naar buiten toe, want dat vindt hij helemaal geweldig.
Maar mijn vraag is of iemand ons advies kan geven hoe we de achterhand sterker kunnen krijgen zonder dat we zijn spronggewricht gaan overbelasten.
Want we willen is hem absoluut geen pijn doen.
Ik hoop dat iemand ons kan helpen met advies.

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:10

hil, ik denk dat het bij "medisch" hoort. ik stuur wel ff een berichtje naar een moderator

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:10

-> RT P

bezg0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:24

rijden van overgangen en schijnovergangen zijn altijd goede oefeningen ter versterking van de achterhand

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:29

Veel achterwaarts rijden krijgen ze ook betere spieren van op de achterhand. En dan met name achteruit, heuvel op ( lastig tevinden buiten, haha)

Of kleine cirkels, dan moeten ze het binnenachterbeen wel onderzetten ( als je het goed doet)
Twijfel eraan of dit wel goed is voor een paard met OCD en je moet natuurlijk niet te klein beginnen..

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:41

bedankt voor jullie reactie's (gaat over mijn paard, topicstarter is mijn bijrijder vandaar ) ik denk inderdaad dat die kleine cirkels misschien wel goed zijn voor zijn achterhand, maar erg slecht voor zijn ocd.
maar veel achterwaarts is wel een optie.

misschien kunnen we een keer een achteruit buitenrit doen
nee hoor grapje, maar in de bak kunnen we dat goed oefenen natuurlijk.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:10

Veel rechtrichten zeker bij dit soort medische problemen, zorg ervoor dat je eerst balans krijgt over 4 benen! Zeker rekening houdend met natuurlijke buiging van paard. Vervolgens ga je hem rechtrichten, naar gelijkmatige aanleuning rijden door middel van juiste drang naar voren en paard zal ontspannen en voorwaarts neerwaarts gaan. Als dit allemaal in orde is kun je paard absoluut gaan rijden richting verzameling en sterker maken via tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen. Veel info lees je onderandere op www.paardenbegrijpen.nl of http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ betreft natuurlijke buiging, rechtrichten en de medische problemen van diverse verschillende paarden en hoe deze getraind worden.

Filon

Re: Hoe krijg ik de achterhand sterker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:06

@ Bets, dank je wel voor je reactie, ik ga zeker op de door jou opgegeven sites kijken.

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:15

en balkjes lopen?

Joosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:02

Ik denk ook idd, veel overgangen rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:22

Heuvelop en af stappen buiten. Is heel goed voor spieren in de achterhand. Geen kleine voltes of figuren in de bak, is heel slecht voor OCD. Lekker buiten lange rechte stukken en heuvelop en af. Wel in stap de heuvels op, want dan moet hij zijn achterhand goed onder zijn hele lichaam plaatsen.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:47

dit topic hou ik in de gaten...zit met hetzelfde namelijk alleen mijn paard heeft gelukkig geen ocd..maar de achterhand is wle zwak namelijk

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:42

Ben van mening dat als je paard aangeeft dat hij last heeft van zijn achterbenen,het tijd word voor pensioen.

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:34

@saartje1: sorry maar dat vind ik echt onzin.
hij is heel erg levenslustig en wil heel graag wat doen, hij zou zich te pletter vervelen als ik hem nu al met pensioen zou laten gaan.
doordat hij het laatste anderhalf jaar gewoon weinig gereden is bij zijn vorige eigenaar moeten zijn spieren weer wat opgebouwd worden.
om hem dan maar gelijk met pensioen te doen is wel erg voorbarig hoor.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:37

OCD.... dat is zóó pijnlijk.
Pfff ik moet er gelijk weer aan denken..

Je moet veel overgangen rijden, voorwaarts en weer terug, maar niet te kleine voltes etc (ivm met zn ocd). en balkjes lopen.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:25

mee eens! overgangen en balkjes zijn goede 'oefeningen' om je paard sterker te maken...

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 23:54

Dank jullie wel. ik ga het zeker proberen de komende weken.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:06

Waarom wordt een paard met ocd afgekeurd voor de sport?
Tenzij hij al veel gelopen heeft en er GEEN last van heeft.Jij geeft aan dat jou paard er wel last van heeft ,je gaat toch niet op een paard zitten wat aangeeft dat hij pijn heeft?

Karice_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:18

Hoi !

Ik heb ook dat probleem met me paard. Dat ze haar achterhand niet wilt mee nemen. Ik moet die dus sterker maken. Door middel van wendingen maken veel en schakelingen van rustig drafje naar midden draf !

Ik galop ook.

Veel succes !

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:25

Ik heb gehoord om veel omhoog te rijden dus en berg op te draven.. ik weet dan niet of het helpt ik heb het zlef nog nooit geprobeert

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:35

Saartje1 schreef:
Waarom wordt een paard met ocd afgekeurd voor de sport?
Tenzij hij al veel gelopen heeft en er GEEN last van heeft.Jij geeft aan dat jou paard er wel last van heeft ,je gaat toch niet op een paard zitten wat aangeeft dat hij pijn heeft?

natuurlijk zouden we niet rijden als die pijn heeft.
op advies van de dierenarts moet hij juist wel in beweging gehouden worden, maar niet zo intensief als je met een sportpaard zou doen. Daarom rijden we hem vijf keer in de week ongeveer drie kwartier waarvan de eertse tien min en de laatste tien min in elk geval in stap. Ook houden we er rekening mee dat veel wendingen rijden slecht is voor hem dus dat doen we ook zo min mogelijk. Maar als je ziet hoe die van een buitenritje kan genieten of even in de bak rijden dan zou het echt zielig zijn om hem stil te laten staan.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:58

Als je een paard met OCD gaat stil zetten zal hij over een tijdje niet eens meer soepel door de wei kunnen stappen. Juist wel beweging, maar niet te intensief en geen kleine figuren. Lekker in het bos rechtuit en nogmaals, veel heuvelop en af stappen.

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:21

Kris25 schreef:
Als je een paard met OCD gaat stil zetten zal hij over een tijdje niet eens meer soepel door de wei kunnen stappen. Juist wel beweging, maar niet te intensief en geen kleine figuren. Lekker in het bos rechtuit en nogmaals, veel heuvelop en af stappen.

Dankjewel voor je reactie. Dat met die heuvels ga ik ook zeker proberen. moet alleen nog even zoeken waar ik die kan vinden hier in de buurt,maar er zijn vast wel ergens heuvels te vinden

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:41

O ok als je daar maar bewust van bent,genietze dan samen.

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:40

dankje dat zal wel lukken denk ik.