Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

regine schreef:Veel figuren rijden om de vaart eruit te halen en loslaten. Steeds weer loslaten, zo gauw de druk toeneemt gewoon hand naar voren. Een paard wat gaat hangen wil juist de druk voelen, dat is makkelijk voor ze en zo komen ze ook onder het werk uit. Juist door steeds los et laten leert het paard op eigen benen lopen en dat hangen geen zin heeft. Misschien struikelt het zelfs de eerste paar keer dat je lostlaat, harde les maar dat is de enige optie. Trekgevechten win je toch niet en moet je niet eens willen.
Verwacht niet te snel dat ze helemaal niet meer trekt, het patroon moet doorbroken worden maar dan zal het van lieverlee echt beter gaan.

Hessie20 schreef:Hallo,
Ik heb ook een paard wat vaak hangt en zich erg sterk maakt. Naar de oplossing van dit probleem ben ik nog steeds zoekende en ik heb hem al bijna een jaar. Ik en mijn bijrijder hebben van alles geprobeert..ander bitje, harde rukjes, teugels los laten, veel figuren, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet uit. Hij blijft het met regelmaat doen....
. Als mijn paard wil gaan hangen, dan drijf ik eerst flink voorwaarts (soms klein schopje) en dan open ik m'n hand. Soms doe ik ook mijn handen even naar voren, zodat de teugel even in een boogje komt, en dan neem ik weer gewoon contact, terwijl je goed bijdrijft. Zo gaat ze even op eigen benen lopen. Dit moet je allemaal heel snel achter elkaar doen. Wat kan helpen is overgangen stap-draf-stap en dat bv. ook op de volte doen. Echt heel vaak doen, bv. 5x op 1 volte. Dan gaat ie vanzelf je hand opzoeken.