Hoe verzamelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Hoe verzamelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 08:31

Ik ben mijn pony aan t trainen op M niveau en moet nu gaan verzamelen, hoe kan ik dat het beste aanpakken? De draf lukt wel aardig maar de stap...Hoe doen jullie dat?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:10

heeel veel overgangen rijden.. je moet voor verzameling sneller zijn dan je pony.. Wat je feitelijk doet is het achterbeen verder rijden terwijl je je paard op zn plek houdt en vanuit die positie ga je voorwaards..

Er zijn wel hulpmiddeltjes om te verzamelen, zo kun je hem ietsjes met zn schouder voor zetten in de wending en vanuit daar weer een pasje recht naar vore rijden, voordat ti weer in een arbeidsdraf terug valt rij je hem weer iets terug op je zithulpen terwijl je met je been (misschien met het touwtje van je zweep om het te verduidelijken) zn achterbeen actief zodat ti weer zakt.

kortom: iets wat je echt onder begeleiding moet leren en alleen leert door het te voelen.. Succes

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:10

Ja hoe meer je gaat verzamelen hoe meer je de achterhand moet activeren, om je paard/pony aan de gang te houden, deze moet blijven duwen/stuwen zonder dat hij harder gaat. Dus je gaat hem meer bijdrijven tot je voelt dat je paard/pony wil vertrekken of wat harder wil gaan, je gaat je paard/pony van voren begrenzen zodat jij het tempo bepaald, maar blijf erbij doordrijven.

Inderdaad hele korte tempowisselingetjes rijden, net vertrekken en net nadat je voelt dat je paard/pony wil vertrekken, rij je hem weer terug. Zo ga je ook je ophoudingen met zit verfijnen zodat je paard/pony des te eerder gaat reageren en fijner word in ophoudingen en zit.

Wat M3isSi3j zegt betreft wat schouder voor werkt idd. Het is opbouwen van je gevoel, dus blijf niet teveel naar paard kijken maar vooruit en probeer je gevoel te ontwikkelen.

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:26

Ik hoor het altijd zo: In het bit rijden en voorwaarts houden! Dan komt de achterhand er onder.

knightloekie

Re: Hoe verzamelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:41

Verzamelen doe je niet 1.2.3
het paard moet aan de hulpen zijn en 'regelmaat in het ritme, correcte opeenvolging van voetstappen en zuiverheid of gelijkheid van de gangen hebben. Het paard moet ontspannen en rechtgericht zijn. Er moet een stabiele lichte verbinding zijn met de mond van je paard. Als je het paard in diepe houding rijdt om hem te ontspannen, moet je in staat kunnen zijn hem hoger in te stellen op elk gewenst moment. Deze mogelijkheid de hoogte van de hals en de buiging in de kaken te beïnvloeden, maakt deel uit van het vermogen van de ruiter het paard buigzaam te maken en hem in verbinding te rijden om de nageeflijkheid die nodig is voor het verzamelde werk te ontwikkelen.

Wat ook heel belangrijk is, is het voorwaarts rijden met impuls. 'energieke swingende passen, voortkomend uit de achterbenen, het paard voortstuwend waarbij de beweging door een elastisch bewegende rug en ontspannen hals vloeit.

Als dit je dit alles goed voormekaar hebt ontstaat het verzamelen vrijwel spontaan

joycie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:18

Ik heb het zo geleerd: Je neemt je paard in een rustig drafje, waarin je zorgt dat hij wel actief blijft. Je gaat zoorzitten en zet je paard op de volte. Op die volte blijf je je paard actief houden, maar je gaat ophoudingen geven om het tempo terug te krijgen. Op een gegeven moment voel je dat je niet zo hard gaat, maar dat wel de achterhand gaat zakken.
Dit is hoe ik het geleerd heb, maar het kan natuurlijk zijn dat dat bij jou niet werkt.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:44

puCkieJj schreef:
Ik hoor het altijd zo: In het bit rijden en voorwaarts houden! Dan komt de achterhand er onder.

verzamelen gaat nog een stukje verder dan alleen de achterhand er onder te rijden..