Buitenrijden mét slof?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Buitenrijden mét slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:21

Hey

Mijn pony heeft wel eens de neiging om er tussen een buitenrit ertussen uit te piepen, en als er geen bosjes oid zijn om hem in af te remmen dan zit er weinig op dan maar vast houden en hopen dat hij niet te veel slachtoffers maakt. Is een slof op een buitenrit een optie? Dus de slof als een soort van noodrem (die ik niet té hard aantrek )
(en ja ik weet hoe je met een slof moet rijden )

Miss_DJS

Re: Buitenrijden mét slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:23

IK heb pas ook met slof nog even door het park gegaan.Ik zie er geen problemen mee

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:24

Ik deed dat wel altijd. Als het paard braaf is hoeft hij ook geen werking te hebben, en kan je hem los laten hangen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:25

Waar bevestigen jullie de slof dan?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:26

JessyHorse heeft gelijk, ik heb er af en toe ook weleens mee buiten gereden, als ze een beetje vervelend was.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:27

Ik reed een bijrijpaard buiten ook altijd met slof. Ik heb daar niks op tegen. Dan had ik net even iets meer te vertellen, omdat hij buiten ook net wat meer babbels had dan gewoon in de bak.
Verder sluit ik me aan bij JessyHorse.

Ik had de slof bij dit paard altijd aan de zijkant van het zadel aan de singel vast. Als ik de slof bij hem tussen de voorbenen door deed had meer de neiging om te gaan hangen en op de voorhand te komen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:30

hmmm ik zal eens kijken voor een slof, ik heb al een martingaal en een bijzetteugel (van singel tot bitstukje, zodat hij zijn hoofd niet te ver naar voren kon doen) geprobeerd, zonder succes.

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:30

Ik had hem tussen de voorbenen door vast aan de singel. Als het paard ervan door gaat en je hebt hem aan de zijkant van het zadel vast en je trekt de slof aan ga je hem hoger op richten. Een paard kan heel hard rennen met zijn hoofd hoog opgericht daarom had ik hem tussen de voorbenen door. Dan hou je zijn hoofd laag en kan hij ook niet bokken.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:31

Welshcobfan schreef:

HOe bedoel je waar bevestig je dat aan??

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 23:31

tussen de benen of zadel

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:33

Welshcobfan schreef:
tussen de benen of zadel

Ik doe het echt nooit aan het zadel

Altijd tussen de benen...

Lijkt me ook raar aan het zadel.. maar dat zal wel zijn omdat ik dat dan niet gewend ben.

RavenIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:35

JessyHorse schreef:
Dan hou je zijn hoofd laag en kan hij ook niet bokken.

Spreek voor je eigen paard

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 01:08

sinds wanneer kan een paard bokken als die er tussen uit piept dan Over het algemeen was bij mij bekend dat paarden met het hoofd tussen de benen makkelijker bokken dan met het hoofd omhoog maar alles schijnt te kunnen tegenwoordig

Nog even ontopic: Een stootteugel bedoel je met bijzetteugel van singel naar bitstukje? Echt niet meer doen, als je paard struikelt kan het over de kop slaan omdat het z'n hoofd niet meer omhoog kan doen om zijn evenwicht terug te vinden. Ik zal dan eerder een slofje pakken als je hem weet te gebruiken (wat je hebt vermeld) Die kun je ook loslaten als hij relaxed is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:16

patsur schreef:
Een stootteugel bedoel je met bijzetteugel van singel naar bitstukje? Echt niet meer doen, als je paard struikelt kan het over de kop slaan omdat het z'n hoofd niet meer omhoog kan doen om zijn evenwicht terug te vinden.

Ook even offtopic dan hebben ze je nooit geleerd hoe lang een stootteugel afgesteld hoort te staan, want jouw reden om 'm nooit te gebruiken raakt bij GOED gebruik kant noch wal.
Een stootteugel hoort dusdanig lang te zijn dat 'ie alleen begrenst als het paard zijn hoofd extreem hoog brengt. Is dus pertinent NIET bedoeld om 'm in de krul te houden of echt het hoofd continu laag te houden. Dan wordt de hulpteugel toch echt misbruikt ipv gebruikt.

Nog eentje offtopic: @JessieHorse: als er IETS makkelijk bokt, is het wel lekker met het hoofd laag. Neus tussen de voorbenen, ruggetje bol en rodeoooooo!!!! Dus ik denk dat je wat anders bedoelt dan je schrijft, OF dat je uberhaupt niet veel ervaring met bokkende beesten hebt

Ontopic:
Ik zie geen probleem in (buiten)rijden met een slof, zolang als deze als begrenzing gebruikt wordt. Bij normale werkhouding werkt de hulpteugel dan niet in, en dat is precies zoals 'ie bedoeld is.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:24

Ik heb het ook eens gedaan op een pony die constant er levensgevaarlijk uit naaide in de bossen, ook al vanalles geprobeerd, maar nee niets hielp, toch maar een keer een slof proberen.

Het hielp even, maar het duurde niet lang voordat deze pony ook hier wel weer onderuit kon komen. Dat was echt een draak van een beest, uiteindelijk is ie de springsport in gegaan en verkocht. Was overigens niet mijn pony.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:10

patsur schreef:

Nog even ontopic: Een stootteugel bedoel je met bijzetteugel van singel naar bitstukje? Echt niet meer doen, als je paard struikelt kan het over de kop slaan omdat het z'n hoofd niet meer omhoog kan doen om zijn evenwicht terug te vinden. Ik zal dan eerder een slofje pakken als je hem weet te gebruiken (wat je hebt vermeld) Die kun je ook loslaten als hij relaxed is!

Denk je nou echt dat ik dat ding zo strak heb afgesteld? Ik ben ook niet van gisteren Hij kan nog rustig ontspannen hoor Het werkt alleen in als meneer zijn hoofd ver naar voren brengt om er tussen uit te piepen

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:12

JessyHorse schreef:
Ik had hem tussen de voorbenen door vast aan de singel. Als het paard ervan door gaat en je hebt hem aan de zijkant van het zadel vast en je trekt de slof aan ga je hem hoger op richten. Een paard kan heel hard rennen met zijn hoofd hoog opgericht daarom had ik hem tussen de voorbenen door. Dan hou je zijn hoofd laag en kan hij ook niet bokken.

wel eens een paard zien bokken met zijn hoofd omhoog?

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:50

paarden kunnen beter bokken met hun hoofd wat naar beneden..
waarom wil je een slof gebruiken op de weg, weet je hoe je er mee moet rijden ? kun je anders niet een martingaal of tiedeman gebruiken.. zou ik doen.. (martingaal had je al gezegt dat t niet werkte).
succes dr mee..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:59

thiedeman lijkt mij ook een beter idee en zeker als ze wat druk zijn, ze kunnen met hun been in de slofteugel komen..

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:08

Ik rijd ook buiten met een slof, omdat mijn paard er heel hard tussenuit gaat als hij ergens van schrikt. Omdat ik dus ongelukken wil voorkomen heb ik er een slof aangehangen, maar ik heb hem dus "aan" het zadel zitten. Dus niet tussen de benen (vind ik gevaarlijk ivm erin stappen). Omdat ik niet zo handig ben in uitleggen, even een foto zodat je kunt zien hoe ik hem heb zitten:
Afbeelding

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:10

Ik heb met mijn vorige pony ook altijd met slof buiten gereden, omdat het anders gewoon gevaarlijk werd. En als je hem goed gebruikt werkt hij ook alleen áls het gevaarlijk wordt. Dus zolang je hem goed gebruikt kan je het doen.

Ik dee hem gewoon aan de singel, maar dan wel de keelriem eromheen zodat ze niet met de benen erin kunnen hangen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:13

Liever een slof als noodrem dan ongelukken

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:28

ik had bij mijn vorige ook een slof eraan, liever een slof dan dat ik 500 meter bezig was met rukken en trekken om hem weer terug te krijgen!

Ik had hem ook om tegen het stijgeren, hij trok zich namelijk niks aan van een martingaal maar met slof bleef meneer netjes met de voorbeentjes op de grond

(ik had hem trouwens ook altijd aan de zijkant vast )

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:08

Welshcobfan schreef:

Je doet de martingaal en de slof alletwee om.
Slofteugel bevestig je tussen de voorbenen aan het zadel en haal je over de vork van de martingaal, dan door de bitring en dan naar je hand.

Dan komt de slof niet zo laag te hangen dat ze er met de voorbenen in kunnen raken.

Zo doe ik het altijd.

Maudjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:23

onder tussen de voorbenen en aan de singel