slofteugel?¿

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

slofteugel?¿

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:27

ik heb een vraagje
waarvoor gebruiken jullie jullie slofteugel
en hoe gebruik je hem op de goeie manier?
graag met fotow
want ik rij een pony die met slof bereden moet worden maar ik weet niet hoe die fals moet(schaam)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:31

HAR --> RT-P.

Tatiane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:19

ik ben persoonlijk heel fel tegen een slofteugel. Voornamelijk omdat praktisch niemand er fatsoenlijk mee kan rijden, en je er dus meer mee afbreekt dan dat je ermee aanleert. Mijn tip dus? Laat hem gewoon uit... Het is al zeker fout als een paard constant met slof gereden wordt.

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:23

Je kan je slof op drie verschiilende manieren bevestigen. Tussen de benen door, aan de singel aan beide kanten ent onder het zweetblad en ook nog aan de bovenkant van je zadel. Ik denk dat je moet uitproberen waar je paard het beste op reageert. Het meest word de bevestiging tussen de benen gebruikt.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:21

Een slofteugel gebruik je goed als je hem los laat hangen.. zodra je hem gebruikt doe je het fout: kortom het is onzin!

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:25

Kun je niet een martingaal gebruiken om je paard beter onder controle te houden? Stuk paardvriendelijker. Ik ben het met tantjeuh eens...ik ben ook tegen een slofteugel De meeste mensen die ik ermee heb zien rijden houden hem strak en het paard loopt alleen in de krul

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:32

M3isSi3j schreef:
Een slofteugel gebruik je goed als je hem los laat hangen.. zodra je hem gebruikt doe je het fout: kortom het is onzin!

helemaal mee eens! ik durf er zelf niet eens mee te rijden, ben veelste bang dat ik hem verkeerd gebruik en ik rij toch al heel wat jaartjes weer. ik vind dat een slof enkel in handen mag zijn van een proffessional...iemand die weet hoe ermee te rijden!
ik zou je slof dus maar niet gebruiken!

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:34

Ik ben niet tegen de slofteugel, ik rijd er heel af en toe zelf ook mee(alleen onder begeleiding, in mijn eentje ben ik te bang dat ik hem verkeerd gebruik). Maar waarom heb je die nodig? Het is niet de bedoeling dat je altijd met een slofteugel rijdt, het kan handig zijn in sommige situaties, maar een probleem los je niet op met een slof. Als het bedoeld is om je paard beter te kunnen houden, pak dan een martingaal of thiedemann.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:37

ik ben ook van mening dat als je niet weet hoe je met een slof moet rijden je er gewoon moet afblijven.
het is een onding in de verkeerde handen.
probeer een martingaal
of nog beter, neem les dan kan je problemen oplossen zonder hulpteugels.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:37

maar waarom gebruik jij je slofteugel dan karmy?

Ik heb bij ro wel eens een slofteugel om als ik over het veiling terrein moet (waar een paar honderd vrachtwagens je op nog geen meter afstand passeren).. Door die slof is ze rustiger zonder dat ik hem uberhaupt vast heb! Slaat nergens op..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:25

Als je al niet eens weet hoe je het ding vast moet maken, hoe kun je er dan op een goede manier mee rijden?
Laat het ding alsjeblieft af. Als je hem vekeerd gebruikt rij je je hele paardje kapot.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:32

Marieke__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:38

ik rij wel eens met mijn paard met slof.. niet dat ik hem vaak nodig heb, maar als reserve omdatie best sterk kan worden..
gebruik hem alleen wanneer je les krijg zodat je instructie ziet of je er goed mee over weg kan en dan kan je meteen vragen hoe je hem vast moet houden..

Winxz_Bas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 13:41

okey bedakt allemaal heel erg bedankt ik denk dat ik maar zonder slof ga rijden
is een elastiek een betere optie?

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:42

Ik vind zelf van wel!
het is vriendelijker en heeft geen erge slechte naam als de slof. en werkt blijkbaar erg goed!

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:43

tantjeuh schreef:
ik ben persoonlijk heel fel tegen een slofteugel. Voornamelijk omdat praktisch niemand er fatsoenlijk mee kan rijden, en je er dus meer mee afbreekt dan dat je ermee aanleert. Mijn tip dus? Laat hem gewoon uit... Het is al zeker fout als een paard constant met slof gereden wordt.

idd
en dan komt er nog bij, mijn instructeur(daar moet ik ONGEDWONGEN van rijden) maarja die zegt:

[b]een slofteugel is een moord teugel!!![b]

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:44

Waarom moet er een hulpteugel aan? Je hebt nu al de twee zware hulpteugels opgenoemd....

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:47

probeer het zonder zal ik zeggen...en blijf proberen tot dat het goed gaat misschien gaat het dan

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:49

M3isSi3j schreef:
maar waarom gebruik jij je slofteugel dan karmy?

Ik heb bij ro wel eens een slofteugel om als ik over het veiling terrein moet (waar een paar honderd vrachtwagens je op nog geen meter afstand passeren).. Door die slof is ze rustiger zonder dat ik hem uberhaupt vast heb! Slaat nergens op..

Bij mij is het ongeveer hetzelfde. Ik rijd een keer per week op de rijvereniging, dat is gewoon een groot, open terrein naast een vrij drukke weg waar we dan met ong. twaalf paarden rijden. Mijn paard vind dat allemaal enorm spannend(rijdt er nog niet heel lang en paard rijdt eigenlijk nooit samenmet anderen). Hij maakt zich dan gewoon echt te sterk en luistert niet naar de hulpen. Als ik een slof erom heb, beseft hij blijkbaar beter dat ik er ook nog opzit ofzo. Ik hoef hem er niet bij te pakken, dat ik hem erom heb is al genoeg. Plus dat er altijd instructie bij is.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:50

k_roosje_k schreef:
okey bedakt allemaal heel erg bedankt ik denk dat ik maar zonder slof ga rijden
is een elastiek een betere optie?

waarom met elastiek? dan kun je straks weer een topic openen met de vraag waarom je paard hangt in de elastieken.
meid rij gewoon zonder en zoek een andere instructrice...die heeft duidelijk geen kaas gegeten van het hele paardrijden.
waar ik wel aan denk is dat je paardje scheef is en onvoldoende ontspant.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:52

RobinCera schreef:
Ik vind zelf van wel!
het is vriendelijker en heeft geen erge slechte naam als de slof. en werkt blijkbaar erg goed!

Vind ik ook niet echt een reden, heeft geen slechte naam.
Maar om altijd een elastiek om zijn hoofd te hangen lijkt mij ook niet zo'n goed idee, zeker niet als je hem (zoals zoveel mensen) flink kort aantrekt........
Een elastiek werkt meer in dan je denkt.

Ik zie dan liever een tiedeman, daar kan je bijna niet de mist mee ingaan mits goed op maat natuurlijk, en is een stuk vriendelijker

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:54

Tavanta schreef:
RobinCera schreef:
Ik vind zelf van wel!

Maar om altijd een elastiek om zijn hoofd te hangen lijkt mij ook niet zo'n goed idee, zeker niet als je hem (zoals zoveel mensen) flink kort aantrekt........

Ik zie dan liever een tiedeman, daar kan je bijna niet de mist mee ingaan mits goed op maat natuurlijk, en is een stuk vriendelijker

ik gaf het ook niet als een reden.

en "altijd om zn hoofd hangen" is het ook niet.
ik rijd er maar 1keer per week mee.

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:54

Tavanta schreef:
RobinCera schreef:
Ik vind zelf van wel!

ik gaf het ook niet als een reden.

en "altijd om zn hoofd hangen" is het ook niet.
ik rijd er maar 1keer per week mee.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:58

"Altijd om zijn hoofd hangen" sloeg op de TS die zegt dat de pony met slof gereden moet worden dus ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat ie nooit zonder gereden wordt

Ik denk niet dat het kwaad kan om er af en toe eens een elastiek of slof om te doen, mits goed gebruikt maar dat geldt voor alle hulpmiddelen............

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:06

Citaat:
ik vind slof ook maar niks, ik rij zelf nu een paar weken met elastiek

Nou geef mij maar liever een slof dan een elastiek, als we het toch hebben over het hoofd naar beneden dwingen! Een slof kan je tenminste loslaten wanneer nodig, een elastiek geeft vaak constant druk, plus dat je hem dan nog niet op de goede hulpen naar beneden rijd (en je echt in een nare situatie komt wanneer een paard stijl omhoog komt).
Met een slof heb ik ook ooit gereden op een 16 jarig paard (aaah zielig he ) dat zo ongeveer met haar hoofd naar de grond slofte. Ik reed haar op mijn benen rond, maar wanneer ze erg sterk werd en doordramde, pakte ik heel even de slof erbij. Om hem vervolgens meteen weer los te laten en verder te rijden op je been. Zo gebruik je de slof als correctie wanneer je even een steuntje nodig hebt. Dus 98% van de tijd hoort je slof los te hangen Succes ermee!

ps: na een aantal dagen is de slof voorgoed in mijn kast gegaan en heb ik hem nooit meer nodig gehad