Paard springt telkens verkeerd aan in galop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Paard springt telkens verkeerd aan in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:58

Ja van het ene probleem komen we in het andere
Eerst was mijn paard ontzettend scheef, maar dat gaat al weer stukken beter.
Nou zit ik dus met het probleem dat ze telkens verkeerd aanspringt.
Hoe ze er in een keer bij komt? Geen idee.
Mijn hulpen zijn niet anders geworden dan anders.
Mijn instructrice wist zo snel ook niet hoe het komt, maar ze zou er wel over nadenken.
Misschien dat jullie iets weten?

Anoniem

Re: Paard springt telkens verkeerd aan in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:05

Houd dit eens in de gaten.Mijn paard sprong ineens links niet meer aan.Nu had ze plots een bultje op haar rug en bleek er een wervel verschoven.de osteophaat heeft haar nu geholpen.We zijn nu in de opbouw periode maar het is de bedoeling dat ze nu naar beide zijde's terug aan springt.Dus ik ben benieuwd de komende tijd.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:25

Die van mij heeft er momenteel ook een handje van Ik "vergeet" alleen de buitenteugel er goed bij te houden, op het moment dat ik die er goed bij heb en dan de hulpen geef springt ze wel goed aan.

Marita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:37

Paarden vinden dressuur over het algemeen best moeilijk. Dat betekent dat ze altijd een weg zullen proberen te vinden om niet zo hard te hoeven werken. Dus iedere keer als je een probleem oplost (bijvoorbeeld het scheef lopen), zal het paard een andere weg zoeken (dus nu verkeerd aanspringen). Dat kan ook nog heel goed met het scheeflopen te maken hebben. Verkeerd aanspringen zit 'm meestal in een verkeerde aanleuning (verkeerd evenwicht). Er komt ook een stukje gehoorzaamheid om de hoek kijken, heel soms is het gewoon ongehoorzaamheid. Laat je instructrice je helpen en als zij geen oplossing weet, zoek dan een andere, want dit gebeurt bij heel veel paarden, dus dat moet je als instructrice kunnen oplossen.

Algemene tip: goed de buitenteugel aanhouden, paard wat naar buiten laten kijken, niet naar voren/binnen hangen en in de tweede helft van de hoek of volte aanspringen. Succes met het rijden.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:48

Nou dan is de beenzetting nog niet helemaal in orde en dus ook scheefheid nog niet volledig onder de knie. Want een paard moet ben binnenachterbeen verste naar voren rijken, komt deze dan onder de massa, zal hij verkeerde galop aanspringen.
Rechtrichten rechtrichten, korte tempowisselingen en (schijn)overgangen rijden en paard zal rechter worden en meer de achterhand eronder zetten. Zal galop ook beter gaan. Hou er rekening mee dat elk paard kan veranderen van natuurlijke buiging/scheefheid zelfs in de tijd dat je aan het rijden bent. Daar moet je ten alle tijde rekening mee houden. Op http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/ bij klassieke rijkunst staat vermeld hoe je natuurlijke buiging van paard kunt ontdekken. Ook veel info op www.paardenbegrijpen.nl

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:47

ga op het verkeerde been lichtrijden en drijf hem zo in de galop blijfen lichtrijden in de plaats van doorzitten, een pony bij ons doet het ook . en dan moet ik ook altijd op het verkeerde been licht rijden en meestal werk het wel . of op een volte aan galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:58

Maar dan ben je toch verkeerd bezig
Dan valt al in galop ,terwijl het wel de bedoeling is dat hij aanspringt.
Lijkt me niet helemaal de juiste techniek.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:54

buitenteugel tegen de hals, en laat hem daar niet onderuit komen. en je binnenteugel wat van de hals dat ie niet alle kanten op gaat kijken.. iets wat stelling, en je buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de singel,, en doe dit ook op de volte.. het werkt echt.. (uit eigen ervaringen)

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:47

ladigo14 schreef:
ga op het verkeerde been lichtrijden en drijf hem zo in de galop blijfen lichtrijden in de plaats van doorzitten, een pony bij ons doet het ook . en dan moet ik ook altijd op het verkeerde been licht rijden en meestal werk het wel . of op een volte aan galoperen.

Ziet er straks leuk uit op wedstrijd

Morgen avond heb ik weer les, gaan we weer oefenen!
Vond het alleen zo raar dat ze nou in een keer verkeerd aanspringt.
Zal maar eens proberen dan om de hulpen echt duidelijk door te laten komen, duidelijker dan normaal.

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:52

Ziet er straks leuk uit op wedstrijd

Morgen avond heb ik weer les, gaan we weer oefenen!
Vond het alleen zo raar dat ze nou in een keer verkeerd aanspringt.
Zal maar eens proberen dan om de hulpen echt duidelijk door te laten komen, duidelijker dan normaal.[/quote]

maar voor mij is het niet voor een wedstrijd . ik weet niet of het ook voor haar is , maar als die zo in de goede galop gaat en als ze hem dan uitbundig beloond, dan weet die dat die het zo goed doet, als dat een paar keer goed gaat dan lukt het ook wel gewoon met doorzitten

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:41

hoi, mijn pony had er ook last van, wild eniet in rechter galop, links was geen probleem. Laten aanspringen in hoek of volte maen en als je dan goed buiging hebt laten aanspringen. Op moment dat je net van hoefslag afkomt hulpen geven, binnenbeen op singel, buitenbeen achter de singel en beetje stelling. Succes

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:15

9 van de 10 keer is het een probleem dat je paard niet goed gesteld is en niet voor het been. Werk eerst aan de juiste stelling in draf op de volte, maak je paard attent voor je binnenbeen. Als dat goed gaat ga je de buitenkant meer begrenzen en geef je de galophulp. Het is vaak niet alleen maar de buitenkant begrenzen en buitenbeen naar achteren leggen, je binnenbeen moet je paard uitnodigen om wat meer naar binnen te buigen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:34

en vergeet niet het buitenachterbeen onder de massa te brengen (neigend naar travers) dan krijg je altijd de goede galop want dan kan het binnenachterbeen verder naar voren grijpen etc etc etc.

S_a_n_n_e

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:21

Zorg dat jij iets op het beent leunt waar hij op aan moet springen. hou niet je binnenteugel teveel vast maar geeft hem wat ruimte.
Gaat dit niet dan zorg je dat je juist wat stelling naar binnen neemt, maar wel in de juiste nageefelijkheid.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 07:56

Instructrice heeft helaas de les afgebeld, heb zelf van de week maar 1 keer in de bak gereden
Dus ook maar 1 keer kunnen oefenen, het ging wat dat betreft best redelijk, ze is maar 2 keer verkeerd aangesprongen.
Ga de tips van karijn en cissy ook zeker uitproberen.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:05

ja dat ken ik wel, ik reed vroeger op een pony die IN de galop steeds wisselde... toen zei miijn instructrice dat ik goed stelling moest houden..
Misschien is dit een idee?