Lang recht paard, moeilijk nageeflijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Lang recht paard, moeilijk nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:27

Mijn zus en ik hebben samen een paard. Deze heeft een enorme lange, horizontale hals. Dus hij is sowieso moeilijk te sluiten, en als je hem wat meer aan elkaar krijgt, laat ie makkelijk zijn hele hals wat zakken om met zijn neus achter de loodlijn te lopen.

Hoe kan je nu werken aan wat meer oprichting, of in ieder geval dat hij wat meer gaat buigen met een beter hoogste punt??

Heeft bijgezet longeren nut? Eigenlijk longeren wij nooit, dat mag niet in de bak waar we altijd rijden.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:49

oprichting moet komen vanuit training, dat leer je hem niet met een half uurtje longeren, het is trouwens helemaal geen kunstje..

Vang hem iets op zonder dat hij naar beneden duikt, en rij hem dan ineens flink naar voren, dan zou je moeten voelen dat hij wat opgerichter is, je sluit hem op en rijdt hem weg naar een middendraf..

maar zorg eerst dat hij licht op de hand wordt en met pinkjes te rijden, als hij moeilijk ontspannen te krijgen is hoe wil je hem dan naar inspanning rijden!?!

MJ_

Re: Lang recht paard, moeilijk nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 07:15

ik ben ook niet op zoek naar een trucje hoor
Maar ik merk dat ik het rijtechnisch echt heel moeilijk vind om hem te sluiten en op zijn eigen benen te laten lopen, dus ik vroeg me af of je hem wat sterker kon maken door bijv. 1 keer in de week te longeren.
Het is nou eenmaal een groot, lang paard.

Wat je nu aan tip geeft, daar zijn we wel al min of meer lang mee bezig, maar het blijft zeer lastig.... Want hoe krijg je een paard zover om wat meer op eigen been te lopen en licht te worden in de hand?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:11

Longeren kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk niet dat dat de oplossing is voor het probleem. Je moet het idd oplossen vanuit je training. Heel veel schakelen en overgangen rijden om zijn achterhand te ontwikkelen, zodat hij sterker wordt en het gevraagde ook aan kan. Maak hem goed aan het been en schakel tot je erbij neervalt. Je moet het vooral niet toestaan dat hij daarbij in je hand gaat hangen. Geef dan even een snelle ophouding en rijdt naar voren.
Ik rijd zelf ook zo´n lang paard. Ik ben nu ongeveer een jaar bezig en eindelijk krijg ik het stukken voor elkaar, maar nog steeds gaat hij snel hangen en achter de loodlijn. Ik moet er echt constant mee bezig zijn.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:18

in ieder geval altijd goed om te horen dat je niet de enige bent met zo'n probleem. Dat schakelen daar zijn we al een poos mee bezig, maar het gaat nog niet erg vooruit. Wel stukjes, maar ja....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:42

In het begin heel blij zijn met kleine stukjes, en proberen het elke keer langer vol te houden. Ik ben nu zover dat ik op de rechterhand aardig uit de voeten kan, maar links valt hij nog heel erg uit elkaar door gebrek aan balans. Ik doe ook heel vaak vanuit stap aangalopperen, eerst een pasje achterwaarts en dan wegdraven e.d. om hem beter op het achterbeen te krijgen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:56

Heel herkenbaar!
Wij zijn zo al een paar jaar bezig, en het gaat ook wel beter. Maar de laatste tijd lijkt het niet echt meer vooruit te gaan. Paard loopt nu wel M1. Maar zeker met de wedstrijdspanning erbij, lukt het op de wedstrijden momenteel niet meer om vooruitgang te boeken.

Eerste jaren VEEL problemen met balans, dat gaat nu een stuk beter. Maar nu de stap naar wat meer oprichting, dat valt niet mee.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:13

Hele korte stukjes tempowisselingen rijden, overgangen en schijnovergangen. Zodat paard ook scherp aan been komt en achterhand meer geactiveerd word. Wat ook handig kan zijn is paar in-uitjes plaatsen, je ziet vaak daar paard ook enorm in verbeteren nadat je paar keer gesprongen hebt.
Als paard niet in balans is, niet gelijkmatig in aanleuning en als paard ook niet duwt/stuwt vanuit de achterhand dan moet je daar eerst aan werken, richt je paard recht, rij hem voorwaarts.
Daardoor krijg je gelijkmatige aanleuning en je moet in je teugelvoering kunnen voelen dat je paard duwt/stuwt, dus meer activering in achterhand (heeft niets met tempo te maken overigens, je hoeft niet hard of snel te rijden om achterhand meer te activeren) op moment dat je voelt dat je meer druk krijgt in je aanleuning zal paard gaan ontspannen en voorwaarts neerwaarts kunnen. En alleen een rechtgericht paard kan zich verzamelen (uitspraak van Klimke)