Hoe rijden jullie paarden in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LotJhee

Hoe rijden jullie paarden in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:35

Hallo bokkers,
Heb een vraagje hoe rijden jullie paarden in?
xxx Lotte

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:37

Bedoel je het inrijden van jonge paarden of het losrijden van een paard dat al onder het zadel is?

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:39

Ik bedoel het inrijden van jonge paarden =D

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:41

Oeh, daar kan ik je niet mee helpen. Zou je dat zelf willen doen? Lijkt me beter om het uit te besteden aan iemand die er al veel ervaring mee heeft. Achter de computer zijn dingen moeilijk uit te leggen.

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:42

Ja ik doe het ook met iemand samen die ervaring heeft maar ik heb eigenlijk gewoon een vraag hoe je het beste dat kan doen?

xxx

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:49

Haii..

Wij doen ze eerst gewoon een zadel, eerst ze gerust stellen, aan het zadel laten ruiken, en dan voorzichtig erop leggen.. Singel vast en dan ze los laten en weg wezen, want meestal springen ze alle kanten op.. Dan ze uit laten springen en doen dit dan een weekje totdat ze wat beter aan het zadel zijn gewend.. Dan er eerst op gaan hangen, dan al lopende hangen en op den duur voorzichtig het been erover, dan eerst ermee lopen.. Als ze braaf zijn dan laten we ze al vrij snel aan de longe lopen.. En goed met de zweep erachter blijven, zodat ze voorwaarts blijven.. Dus als degene erop zit been geeft, ook met de zweep erbij, zodat ze de link been, voorwaarts gaan snappen.. Dan op den duur los, en ook met zweep er in het begin bij blijven, zodat het paardje voorwaarts blijft gaan..

Meestal zitten we er na een week dus wel op, maar bij sommige durt dit langer, als het echte heethoofdjes zijn, en bij andere zitten we er na 3 dagen al los op.. Ligt er dus een beetje aan, hoe je paardje erop reageert.. Wij zijn er in het begin vooral niet te lang mee bezig, zodat hij er plezier in houdt.. Vraag er vooral niet teveel van.. Ook vind ik het zelf belangrijk om steeds met het paardje te blijven praten, om hem gerust te stellen, en hem steeds uitbundig te belonen.. Ik maak meestal samen met een vriendin de jonge paarden zadelmak, dit jaar weer vijf en is tot nu toe steeds zelf gelukt.. Als je maar de tijd neemt en niet te hard van stapel loopt..

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:54

Oke bedankt ik en mijn beste vriendin gaan het proberen bij een verzorg ponytje!

xxx

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:56

Watvoor pony is dat dan..?

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:58

Een welshje maar ik denk dat ik er bijne te groot voor ben ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:23

Ik doe ze eerst aan de longe tot ze braaf op de cirkel blijven en de stemhulpen kennen, dan een longeersingeltje aan over een schabrakje (aan de longe), dan een zadeltje op (ook aan de longe), dan een zadeltje op met de beugels los (ook aan de longe), dan eens erover hangen, dan de ruiter een beentje geven en die laten zitten, wat stappen, eerst aan de longe en dan los, en later wat draven met de stemhulpen van de longe. Dan het paard wennen aan opstijgen met beugels. Daarna de galop erop monteren en dan ben je weg he. Dit allemaal langzaam en stap voor stap.

Maar als jij een ervaren hulp hebt moet die je toch kunnen vertellen hoe ze het aan pakt? Niet in je eentje of met een onervaren persoon gaan klungelen hoor, het is zo verpest!

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 08:07

o oke wij doen het met zijn drieen eentje heeft er wel ervaring in heeft al 4 paarden ingereden dus!
xxx

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:36

zou eerst aan het zadel en hoofdstel laten wennen en als ie dara aangewent is op der gaan hangen

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:15

Uppojono schreef:
Haii..

Wij doen ze eerst gewoon een zadel, eerst ze gerust stellen, aan het zadel laten ruiken, en dan voorzichtig erop leggen.. Singel vast en dan ze los laten en weg wezen, want meestal springen ze alle kanten op.. Dan ze uit laten springen en doen dit dan een weekje totdat ze wat beter aan het zadel zijn gewend.. Dan er eerst op gaan hangen, dan al lopende hangen en op den duur voorzichtig het been erover, dan eerst ermee lopen.. Als ze braaf zijn dan laten we ze al vrij snel aan de longe lopen.. En goed met de zweep erachter blijven, zodat ze voorwaarts blijven.. Dus als degene erop zit been geeft, ook met de zweep erbij, zodat ze de link been, voorwaarts gaan snappen.. Dan op den duur los, en ook met zweep er in het begin bij blijven, zodat het paardje voorwaarts blijft gaan..

Meestal zitten we er na een week dus wel op, maar bij sommige durt dit langer, als het echte heethoofdjes zijn, en bij andere zitten we er na 3 dagen al los op.. Ligt er dus een beetje aan, hoe je paardje erop reageert.. Wij zijn er in het begin vooral niet te lang mee bezig, zodat hij er plezier in houdt.. Vraag er vooral niet teveel van.. Ook vind ik het zelf belangrijk om steeds met het paardje te blijven praten, om hem gerust te stellen, en hem steeds uitbundig te belonen.. Ik maak meestal samen met een vriendin de jonge paarden zadelmak, dit jaar weer vijf en is tot nu toe steeds zelf gelukt.. Als je maar de tijd neemt en niet te hard van stapel loopt..

Het is alsof je bij ons mee paarden zadelmak maakt Zo als jij het beschrijft doen wij het ook en dat werkt prima!
Ook altijd de tijd nemen voor een jong paard, zodat ze vertrouwd raken met alles, heb je later profijt van. Succes!

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:17

Oke wij gaan het morgen weer proberen als het goed weer is he! Maar dat ene meisje die mee helpt die heeft al aantal goede paarden ingereden dus...
xxx

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:31

Eerst voor de wagen, dan kennen ze al bijna alles en zijn ze zo vertrouwd dat je er bijna altijd zonder problemen zo op kan gaan zitten na even te longeren met een zadel erop.

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 16:40

Ik zet hem niet voor de wagen sorry de wagen valt dan om
xxx

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:54

Nou je begint met longen met zadel en dan na een een maand of 1 a 2 kan je longen met een licht iemand erop en dan steeds ietsjes zwaarder.
als die dat gewend is ga je longen met draven en daarna galop enz. en dan is een pony er klaar voor!

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:10

oke dan moet ik er als eerste op weeg het ligste:P
xxxx

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:51

Hangt heel erg van het paard af... De ene zit je met een paar dagen op en de andere is een meer-maanden-plan. En sommige moet je gewoon zelf van afblijven en een handige jongen op zetten
Als ik mezelf wel op m'n donder heb gegeven dat ik deze zelf wel kan doen (en op de een of andere manier meen ik steeds vaker dat ik het zelf wel kan) begin ik met longeren, simpele commando's 'hooo' 'stappen' 'drrraf' en 'gaaaalop' leren. Hoofdstel doe ik onder het halster en de longe maak ik vast aan de bitring én de zijring van het halster. Halster moet wel echt goed aansluiten anders trek je de boel zo uit zn fatsoen.
Na een keer of 3 gaan ze vaak wel braaf in de rondte en knoop ik er een longeersingeltje op. Gaat dat zonder troubles dan knoop ik er een zadel op. Ik loop ook altijd gewoon een beetje te prutsen en te spelen, op het zadel slaan met mn hand, aan de beugel trekken, beugels een keer een beetje lomp naar beneden trekken, daar worden ze mak van. Beetje op en neer springen terwijl je naast ze staan worden ze ook mak van. Geeft ie daar niets meer om dan ga ik hangen, gaat dat goed dan ga ik erop. Ik ben wel heel vaak alleen bezig, ook hangen terwijl ze stilstaan doe ik alleen. Als er gelopen moet worden en/of ik erop ga, dan gaat ie aan de longe met een handig persoon in het midden, daar moet je echt blind op kunnen vertrouwen. En dan gewoon een keer losmaken en kijken hoe het gaat.
Ik heb wel enorm mazzel dat ik eigenlijk altijd de tijd mag nemen die ik nodig heb, ik hoef ze niet binnen 2 weken mak terug te brengen ofzo. Deze manier bevalt me prima. En ik kan ook niet anders, ben geen superruiter die er nooit afvalt. Wat ik wel weet is dat je echt je eigen grens moet kennen, en met een moeilijk geval nooit zelf moet gaan prutsen, laat dat maar aan een echte prof over!

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 07:29

oke hartelijk bedankt we gaan vandaag lekker longeren!
xxxx

Icecrystal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 08:17

ga je dr egt met zadel inrijden of zonder zadel?

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 08:55

met

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:01

Uppojono schreef:
Haii..

Je haalt de woorden uit mn mond. wij doen het precies zo! ik weet niet of jij dat ook doet, maar wij doen ook al vanaf dat ze bij ons komen, longeren (zodat ze dat vast onder de knie hebben ). Dit lijkt mij dan ook de beste manier voor jullie welshje.

Groetjes, Robin

LotJhee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:03

ja dat doe ik ook Wij zijn er helemaal klaar voor een longeer singel en algekocht een nieuw zadeltje hoofdstijletje en dekjes nou kunnen we er tegen aan!

xxx

frenneker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:16

wij nemen de paarden als ze 2 zijn al mee naar buiten aan een halster of als het heethoofden zijn aan een hoofdstel..... ze worden er heel braaf van en leren er veel van! Als ze 2,5 zijn beginnen we met af en toe een zadel erop te leggen en als ze 3 zijn gaat er iemand op! We nemen echt de tijd ervoor en rijden de beesten eerst ongeveer een half jaar buiten zodat ze de hulpen al snappen en ze zich een beetje kunnen optrekken aan de andere beesten in de groep! Als ze rustig zijn en de hulpen snappen gaan we de bak in! Beetje ongebruikelijk misschien maar bij ons werkt het uitstekend! We hoeven dan ook geen 10 paarden per jaar in te rijden dus daarom kunnen we de tijd ervoor nemen en als ze 2 zijn gaan ze natuurlijk niet elke week mee he want ze mogen ook van hun jeugd genieten hihi!