Te 'snelle' pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roestig

Te 'snelle' pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:14

Fristi is vrij moeilijk te rijden: ze is heel erg snel en is ook niet rustig te krijgen.. In draf en galop is het heel moeilijk haar te rijden, vooral op buitenrit.. Soms gooit ze haar hoofd in de lucht en dan is ze stuurloos en zit er geen rem meer op.. Ik rijd het liefste buitenritten, dus dat is echt jammer.. Het ging eerst een hele tijd veel beter, maar nu niet zo goed meer.. Fristi is drachtig.. Kan het daar ook erger van worden? Ik ga nu een ander hoofdstel en bit aanschaffen, ik denk een hoofdstel met dikke neusriem en met aansnoerriempje en dubbelgebroken bustrens. Ik heb nu hoofdstel met redelijk dunne neusriem, geen aansnoerriempje, enkelgebroken watertrens. Is dat goeie keuze? En hoe krijg ik haar rustiger? Ik heb al vaak les met haar genomen, maar dan is ze heel gestressed en verschillende intructrices weten er geen raad mee.. Het voelde ook niet fijn op les. Ik heb haar asl 3 jaar en ze heeft soms 'makkelijke' en moeilijke tijden, nu dus wat moeilijker. Op het moment ben ik er niet, en ben in juni pas weer terug, dit is hoe het was toen ik weg ging.. (ben nu 4 weken weg) Verder: ze wordt vrijwel elke dag gereden of buitengezet, staat vaak in de wei, dus ze krijgt genoeg mogelijkheid haar energie kwijt te raken.. Ze krijgt basis en merriebrok en ongeveer de hele dag door hooi. Heeft iemand tips qua hoofdtel/ bit, voeren, rijtechnieken etc. ? Ik ben er pas weer over 6 weken, maar ik kan ook dingen doorgeven aan het meisje dat Fristi nu verzorgd.. En in kan via divoza o.i.d. een hoofdtel/ bit kopen. Oja, ik heb het idee dat het bit ietsje te klein is, nu heeft ze 11.5, is een dubbelgebroken nustrens v. 12.5 dan te groot? 11.5 is echt net te klein (enkelgebroken watertrens) En kan ik beter en dikke of dunne trens nemen? En wat voor soort?

Sorry voor het lange stuk

xxxcatjuxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:19

als ze haar hoofd zo de lucht in gooit zou je mschien met martingaal of elastiek moeten rijden (ben zelf geen voorstander van hoor)
hoofdstel zou je altijd kunnen proberen ja alleen geen scherper bit he !!!!

_Nicky

Re: Te 'snelle' pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:29

Voor het hoofd in de lucht gooien kan je een martingaal of thiedemann gebruiken, dit zijn de vriendelijkste hulpteugels mits ze natuurlijk goed gebruikt worden.
Ik ben zelf van een enkelgebroken watertrens op een dubbelgebroken bustrens overgestapt, omdat ik las dat dit vriendelijker was. Hoe dunner hoe beter in de mond, mits je hem niet te scherp laat inwerken.
Hoe dikker het bit, hoe vriendelijker (druk wordt verdeeld over een groter oppervlak). Het zal best kunnen dat het bit van je pony niet lekker zit in de mond, je kan een ander bit altijd uitproberen mits je hem goed gebruikt.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:33

Wij hebben hier op stal net zo'n pony.
Martingaal is geprobeerd,maar daar mee los je het probleem niet op.
je gaat het uit de weg.
Elastiek is nie geprobeerd maar dat lijkt mij geen goed idee.
Maar ik volg dit even..