ben ik te hard in de hand??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoetie

ben ik te hard in de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:53

naar aanleiding van het topic: 'rijhandschoenen = blaren', ben ik me toch wat af gaan vragen.

ik zag dat daar meteen heel veel bokkers met de conclusie kwamen dat als je blaren krijgt, je te hard in de mond bent.

ik heb zelf ook wel eens blaren, en dan vooral op de manegepaarden. ik rijd meestal op de sterke paarden, maar ook wel eens op paarden die heel gevoelig zijn in de mond, en meteen overeind staan als ze een beetje druk voelen.

bij beide soort paarden heb ik blaren..

ook heb ik een verzorgfjordje, wat best wel sterk is, maar wat ik ook op een lang teugeltje buiten kan rijden, en goed terug te pakken is. hier krijg ik dan weer geen blaren van.

ik vroeg me dus af of ik dan toch te hard ben in mijn hand?, en als jullie conclusie is van wel zou ik graag willen weten hoe ik dat kan oplossen.

die manegepaarden rijd ik altijd in een les, dus lesnemen is geen optie op mijn verzorgpony heb ik ook wel les. maar dat is gewoon door elkaar. maar zoals ik al zei, op mijn verzorgpony heb ik geen blaren, ben ik hier dan niet hard in de mond??

verder rijden we op de manegepaarden altijd achter elkaar aan, soms met grote groepen, en kan ik het dus niet riskeren om in de galop met een lange teugel te gaan rijden, want dat is gewoon te gevaarlijk, ook voor de andere paarden+ruiters.
wel rijd ik vaker voorop, maar dat ligt ook weer aan het paard waar ik op zit, of ik midden in de groep zit of dat ik voorop rijd.

ik hoop dat jullie goede tips hebben, want aan reacties als 'je trekt te hard in de mond', en verder geen tips ofzo heb ik natuurlijk niks

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:55

Nou ik vind dat een hele slechte conclussie.
Vanaf mijn eerste rijles toen ik 7 was had ik blaren, bij mij ontstaan al blaren wanneer ik gewoon de teugels vast heb, bij wijze van uitstappen. De ene persoon is gevoeliger voor blaren dan de andere en dat heeft ook te maken met de eeltvorming.
Je merkt wanneer je te hard in je hand bent wanneer je spierspanning in je armen voelt. Dus wanneer je dat voelt moet je zelf ontspannen!

Blaren onstaan door wrijving van de teugels en niet door getrek.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:57

Ik heb dat topic gelezen en ben het er ook niet mee eens. ik hang niet in mijn paard zijn mond, alleen soms ophouding. en toch heb ik blaren. handen zijn niet zomaar gewend aan bijv. ruwe springteugels. en handschoenen is werkelijk een ramp omdatb ze mij bij na 4 dagen kapot zijn. dus nu heb ik wat ilt. en geen last meer van blaren.

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:58

Ik ben het er niet mee eens. Zeker manegepaarden hangen vaak teveel op de voorhand en leggen dan meer druk in jouw hand. De een is hier gevoeliger voor dan de ander en krijgt snel blaren. Ook het soort teugel is dan van invloed.

Een harde hand is stroef en vast gezet, een losse hand beweegt mee en is soepel. Ook met een soepele hand kan je blaren krijgen. Ik denk wel dat het zo is dat als je een eigen paard rijdt dat goed voor je been is en zelf de voorkant draagt dat je minder snel blaren hebt. Maar je ziet ook genoeg mensen met zo'n paard en een strakke hand... en die zullen heus niet allemaal blaren hebben.

Probeer gewoon goed je paard voor je been te krijgen en alert te houden zodat hij zijn eigen gewicht tilt en dat niet aan jou geeft. Maarja, achter elkaar in een manege les is dat wel moeilijker.

snoetie

Re: ben ik te hard in de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:01

@ ditchie: het was ook niet mijn conclusie, maar ik ben er wel over na gaan denken. ik heb er namelijk nooit bij stil gestaan dat ik te hard in de hand was, maar toen ik bijna 2 pagina's hetzelfde antwoord zag staan, dacht ik dat het misschien bij mij ook wel eens zo zou kunnen zijn

@ karoliefje: het kan inderdaad van het materiaal zijn, want bij mijn verzorgpony is veel betere kwaliteit [koop ik zelf hoofdstel voor ] dan dat van de manege. dat hoofdstel heb ik pas sinds kort en was best duur, terwijl dat van de manege toch wel volgens mij niet zo'n heel goede kwaliteit is!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:04

@ Bonechi: ik heb zelf niet het idee dat ik mijn hand vastzet, en het is inderdaad waar dat de meeste manegepaarden [tenminste bij ons] teveel op de voorhand hangen.

misschien heb ik dan toch niet zo'n harde hand

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:48

Omdat je blaren in je hand hebt vind ik nog niet dat je te hard met je hand bent

als je nou een paard hebt dat heel erg hangt op je handen, of heel erg trekt krijg je al snel blaren!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:54

Hierboven ergens is het al eens gezegd: blaren komen van wrijving. Dus ook ruiters waar de teugels veel door de handen glijden (hand niet goed gesloten, duim er niet op) krijgen makkelijk blaren, of als je een paard hebt dat de teugels ineens uit je handen trekt. Ook bij het overgaan van gladde teugels naar springteugels of gevlochten teugels kun je ineens blaren krijgen.
Als een paard hangt ben je wel te hard in je hand: je geeft het paard iets om aan te hangen

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:57

Nu ben ik heel benieuwd wat de oplossing is voor een hangend manegepaard? lange teugels? Tuurlijk moet je het probleem oplossen, maar meestal werkt dat niet in een manegeuurtje. Je moet ergens beginnen en contact houden, en zelfs dan geef je al een tegendruk waar ze aan kunnen hangen....

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:37

Voorwaarts rijden! en geef maar wat lengte in die teugels ja!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:15

ligt aan materiaal, het eelt wat je al hebt gekweekt en de mate van spanning op de teugels. Ik heb er normaal geen last van, maar wel als ik magic tijdens een endurancewedstrijd heel erg heb in moeten houden, terwijl ik normaal met lange teugel rijd.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:27

Nou, ik vind het een goede vraag. Ik ben ook 'blaar-gevoelig' maar ik rijd met een licht contact.

Volgens mij komen blaren altijd van wrijving, niet van spanning op de teugels. Uiteraard zal bij veel spanning er ook meer wrijving zijn, maar er kan ook wrijving zijn bij weinig spanning.
Helaas heb ik nooit aan kunnen leren om de teugels niet te laten slippen. Het gebeurt me altijd wel een beetje.
Ik rijd dus gewoon maar altijd met dunne handschoentjes. Dan ben ik gegarandeerd blaarvrij.

Bonechi_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:50

ditchie schreef:

Als er in een rijtje gereden wordt?

En dan nog, Alleen maar lengte en het gaspedaal in is in mijn ogen geen manier om een paard op de achterhand te krijgen, eerder om het aangeleerde gedrag goed te keuren

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:53

ik had vroeger ook blaren, maar ik rij ook nooit met handschoenen.
Nu heb ik een paardje die geen aanleuning wil nemen, ik heb dus helemaal niks in mijn hand, en dan heb ik geen blaren
Neemt hij wel aanleuning, dan heb ik meteen weer blaren.
Maar ik ben heel zacht in mijn hand, dat moet wel want anders loopt hij helemaal met de kin op de borst...

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:56

Ik rij altijd met handschoenen en rij ook met springteugels en heb werkelijk nog nooit blaren gehad dus denk ook dat je bij jezelf eens moet gaan nadenken want zoveel blaren dat wil denk ik idd wel iets zeggen...

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:00

Ik rij ook met handschoenen en springteugels, en heb nu ook weer last van blaren. Vooral met het warme weer van het begin van afgelopen week. Blaren zijn zo vervelend, ik geef mijn huid nooit genoeg rust om weer te herstellen, dus het duurt zo lang voordat het echt genezen is.

Ik weet dat mijn blaren komen doordat ik mijn teugels door mijn handen laat glijden. Heel vaak in de les krijg ik dan ook weer het commentaar dat mijn teugels korter moeten. Dus laat ik ze elke keer weer door mijn handen slippen. Tja, veel wrijving zorgt helaas voor blaren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:26

Bonechi_ schreef:
ditchie schreef:

En dan nog, Alleen maar lengte en het gaspedaal in is in mijn ogen geen manier om een paard op de achterhand te krijgen, eerder om het aangeleerde gedrag goed te keuren

Paard moet meer op het achterbeen komen, dus een keer flink been als hij hangt en dan het losblijven van de hand onderhouden met tempowisselingen. Dan moeten ze op stal maar ff accepteren dat je niet steeds netjes een paardlengte afstand houdt. Als iets meer gevorderde ruiter, die bezig kan zijn met het oplossen van zo'n probleem hoor je sowieso niet meer in een rijtje te hobbelen maar dat is weer helemaal een andere discussie. Als je alleen contact hebt en geen druk kan dat paard niet hangen want dan valt hij op zijn snufferd omdat hij de teugels zo naar voren meeneemt. Een ruiter die gevoel heeft voor spanning en ontspanning in de hand en snel genoeg is in zijn reacties kan ook het paard eens tegen de hand op laten botsen als hij wil gaan hangen en daarna bliksemsnel weer ontspannen, maar daar moet je de nodige gevoel, reactievermogen en timing voor hebben.

snoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:42

[/quote]

[/quote]

Paard moet meer op het achterbeen komen, dus een keer flink been als hij hangt en dan het losblijven van de hand onderhouden met tempowisselingen. Dan moeten ze op stal maar ff accepteren dat je niet steeds netjes een paardlengte afstand houdt. Als iets meer gevorderde ruiter, die bezig kan zijn met het oplossen van zo'n probleem hoor je sowieso niet meer in een rijtje te hobbelen maar dat is weer helemaal een andere discussie. Als je alleen contact hebt en geen druk kan dat paard niet hangen want dan valt hij op zijn snufferd omdat hij de teugels zo naar voren meeneemt. Een ruiter die gevoel heeft voor spanning en ontspanning in de hand en snel genoeg is in zijn reacties kan ook het paard eens tegen de hand op laten botsen als hij wil gaan hangen en daarna bliksemsnel weer ontspannen, maar daar moet je de nodige gevoel, reactievermogen en timing voor hebben.
[/quote]

het paard hangt niet echt in mijn hand, maar probeert gewoon de teugels eruit trekken om sneller te kunnen gaan. als ik dan een lange teugel geef zal die proberen om uit de rij te glippen met als gevolg dat hij de hele groep op stang jaagt.
wel is het zo dat erg veel paarden bij ons op de voorhand hangen, maar daar rijd ik meestal niet op

op mijn stal rijd iedereen achter elkaar en moet je echt paardenlengte afstand houden, het wordt gewoon niet geaccepteerd, daar zijn gewoon te grote groepen voor, er zijn namelijk heel veel mensen die daar rijden.

en ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik geen beginner meer ben, in de 11 jaar dat ik rijd heb ik niet altijd de makkelijkste paarden gereden, en heb ook al vaak genoeg jongere paarden gereden. ik heb ook al 5 jaar een verzorgpony waar ik ook les mee rijd [is op een andere manege waar je niet achter elkaar aanhobbelt] en die krijg ik ook wel netjes aan het lopen. maar op die ene manege is het gewoon niet anders, en ik rijd daar ook gewoon voor mijn plezier, dus naar een manege gaan waar ze niet achter elkaar rijden wil ik gewoon niet, want ik heb lol oo die ene manege, dat is ook de reden waarom ik er nog rijd en niet ben gestopt toen ik mijn verzorgpony kreeg..

maar ben me nu wel af gaan vragen wat je dan moet doen voor een manegepaard dat echt teveel op de voorhand loopt, en echt hangt in je hand??[/quote]

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:33

ik vind dat de discussie nu verzandt.
Het gaat erom dat TS blaren krijgt, en ze toch niet de indruk heeft dat ze een harde hand heeft.

Nou is de reactie dat het paard wel op de voorhand zal hangen. Terwijl TS aangeeft dat dit haar ook gebeurt bij paarden die juist heel licht in de hand zijn!!

Dit herken ik dus heel erg bij mijn paard. Ook als ze heel goed nageeflijk is, en dan heb ik echt maar een onsje in mijn hand, krijg ik blaren als ik met blote handen rijd. Ik moet er wel bijzeggen dat ik rubberdoorweven teugels heb, maar bij leren teugels gebeurt het ook.

Dus laten we nu on-topic blijven en niet weer een verhaal beginnen over hoe je een paard op de achterhand krijgt. Hoe voorkom je blaren, ookal is je paard licht in de mond?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:35

@ beantsje: dankje

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:39

Ik heb ook altijd blaren als ik rijd, al stap ik bij wijze van spreken alleen maar in, dan liggen mn handen al open. En ik ben ook totaal niet te hard met mn handen, juist niet. Het heeft denk ik inderdaad te maken met wrijving en de gevoeligheid van je huid. Ik heb het altijd gehad, laatst was ik 1x mn handschoentjes vergeten, mn ringvingers hebben 2 weken aan 1 zijkant helemaal open gelegen door blaren die gewoon kapotgereden waren..
Het enige wat helpt bij mij is rijden met handschoentjes.. al is het wel erg warm 's zomers, maar beter dan die blaren..

Ik ben benieuwd of er nog andere manieren zijn!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:43

Ik zou het niet weten, maar er zijn wel zulke dunne handschoentjes dat ik het geen bezwaar meer vind.
Ik zweer overigens bij de handschoentjes van de Lidl!