Moeilijk terug te nemen in de galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eleonorav

Moeilijk terug te nemen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:53

Sinds kort durf ik weer te galopperen op mijn paard(alleen tijdens de les) omdat ik hem moeilijk terug kan krijgen vanuit de galop.Hij loopt dwars door mijn hand heen zeg maar.Hij geeft wel mooi na en gaat niet onwijs hard ofzo,maar na 4 voltes ben ik al blij dat ik er nog op zit en dan wil ik weer terug,maar ik kan doen wat ik wil met mijn buitenteugel maar het duurt erg lang voor hij daar op reageerd.Wat doe ik fout ?Mijn instructrice zei wel dat als ik trek dat hij idd harder gaat.Ze heeft mij niet echt duidelijk kunnen maken wat ik dan wel moet doen,misschien kunnen jullie dat wel.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:10

Ga eerst je paard in de achterhand actiever maken door veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen te gaan rijden in draf. Richt je paard recht, zodat korte bespieringskant opgerekt word en aanleuning gelijkmatiger word, daarop zal paard ontspannen.
Op 1 of andere manier komt paard niet terug door spanning in de rug. Dus probeer eerst die achterhand verder eronder te brengen in draf en begin dan aan de galop.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:24

de volte verkleinen helpt het terugkomen in de galop maar is niet de oplossing, begin inderdaad de basis aan te pakken, net wat bets al zei. oefen ook de REM, dus van draf naar stap en dan naar halthouden met slechts een lichte druk.

eleonorav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:53

In de stap en de draf hoef ik alleen maar te denken aan de rem en dan doet hij dat al.Hij is eerder lui dan moe eigenlijk.Misschien komt het toch doordat ik wat angstig ben met galopperen.Maar om zijn achterhand te activeren galopeer ik al vrij snel,omdat hij daarna veel beter loopt,of zie ik dat verkeerd?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:56

Activeren wil niet zeggen dat hij hard moet lopen. Hij moet sneller in achterbeen worden. Dus je kunt vanuit verzamelde draf paar passen verruimen naar arbeidsdraf. Je maakt van te voren een ophouding zodat hij wakker word van er gaat wat komen, op moment drijf je hem voorwaarts maar wacht nog even met openen van je handen, tot je merkt dat je meer druk krijgt in je aanleuning en op dat moment duwt/stuwt je paard vanuit de achterhand (is dus geactiveerd) en mag je je hand openen om enkele passen te verruimen. Dit hoeft niet perse vanuit verzamelde draf ofzo, dit is maar een voorbeeld. Is het zo ietsje duidelijker?

eleonorav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:11

Ja het is mij duidelijk wat je zegt,dus toch maar wachten met galopje tot hij echt zijn achterhand er goed onder heeft,en dan zou ik hem makkelijker terug moeten krijgen zeg je.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:13

Ja dat zou ik zelf doen, dat is mijn ervaring met paarden en met lesklanten waar ik het ooit bij heb meegemaakt. En inderdaad als het echt niet lukt, probeer je volte wat te verkleinen, paard moet dan toch uit zichzelf wat meer gaan dragen en wat meer gaan sluiten (tenzij deze niet voldoende rechtgericht is op volte, dan gaan ze harder) en dan kun je proberen of hij terug komt.

eleonorav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:32

Ja, dat is wat ik nu doe, de volte verkleinen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:34

En werkt dat?

eleonorav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:56

Ja,dat werkt wel,maar het zal toch anders moeten.Ik draai gewoon rondjes om mijn instructrice ,zodat zij hem kan pakken.Daarom durf ik ook niet te galopperen als ik alleen ben,en daar baal ik van.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:59

Ja maar als het werkt en je krijgt er klein beetje vertrouwen in dan is het niet zo erg om het te doen, probeer klein stukjes te doen. Net galloperen en direct weer terug, spring hem ook aan op kleine volte. Dan kan hij al niet hard gaan en komt hij ook makkelijker terug

eleonorav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:18

Dat is wel een goed idee.Ik zie een kleine volte echt als een noodoplossing,maar om ermee te beginnen heb ik niet aan gedacht.Bedankt voor de tip.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:27

Succes ermee, hou ons op de hoogte

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:22

Zwaar gaan zitten, je lang maken en net achter de beweging gaan zitten.