Beste manier om conditie op te bouwen 25-jarig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Beste manier om conditie op te bouwen 25-jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:08

(ik hoop dat het hier goed staat)

Ik zou hier graag tips over willen hebben, mijn verzorgpaard is namelijk nu 25 jaar, en ik ben eigenlijk de enige die er nog wat mee doet. Zijn conditie is niet al te best, de afgelopen tijd heb ik ook te weinig tijd gehad om dat op te bouwen, maar nu komt de vakantie etc. er weer aan dus kan ik er toch weer eens voorzichtig aan beginnen.

Wat ik nu met hem doe is zo'n 2 keer per week een klein halfuurtje rijden en dan niet altijd met galop, vooral omdat dat vaak veel problemen oplevert (hij heeft een beetje moeite met zijn balans en springt vaak verkeerd aan daardoor) waardoor ik eigenlijk langer door zou moeten gaan om dat weer op te lossen, maar daar heeft hij denk ik dus nog niet de conditie voor. Verder longeer ik hem ook zo'n 2 keer per week 20 minuutjes ofzo, dan wel gewoon met wat galop. Dan heeft ie ook nog een paar dagen rust, dan gaatie een tijd in de paddock of ga ik een stuk wandelen ofzo.

Ik weet dat hij als hij de conditie zou hebben wel meer aan zou kunnen, hij ziet er nog fantastisch uit en is zo ongeveer nooit ziek (al begint hij de laatste tijd wel wat te hoesten als ik rijd/longeer, alleen aan het begin. Veearts bij laten komen of niet?).

Hebben jullie tips?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:17

Lekker naar buiten met hem gaan en dan alleen stappen, longeren (eventueel bijgezet als hij dit kan), verder gewoon rustig aan gaan rijden en dit steeds meer uitbouwen, dan kan je ook meer tempowisselingen enzo gaan rijden.

En het hoesten, dat doen veel oudere paarden, dus ik denk dat een da hier ook weinig aan kan doen.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:26

Snellis hoest ook redelijk vaak aan 't begin van 't rijden (voornamelijk in draf). En na 10 minuten/kwartier is dit dan over.
Zou me daar niet te druk over maken.

Wat betreft conditie opbouwen, beginnen met elke dag beweging.
Ik weet niet of hij beweegt als hij losstaat in de paddock?
Gewoon elke week iets meer gaan doen, dit betekend niet persé langer rijden.
Als je met jezelf afspreekt dat je een half uur gaat rijden kun je 20 minuten stappen en 10 minuten draven, maar je kan dat ook gaan omdraaien.
Je kunt namelijk intensief rijden, of rustig rijden.
Probeer dit dan ook zoveel mogelijk af te wisselen, zodat zijn spieren niet ineens een 'klap' te voortduren krijgen.
Probeer dus een schema voor jezelf te maken, van 'op woensdag ga ik hem een half uur longeren, op donderdag ga ik met hem wandelen, op vrijdag ga ik een half uur intensief rijden, op zaterdag ga ik een buitenrit maken' etc.
Probeer daar gewoon aan vast te houden, maar zorg dus ook voor voldoende variatie in het werk.
En toch blijf bezig met die galop. Ook dit kun je met jezelf afspreken, zo van 'zaterdag heb ik buitengereden, zondag ga ik gewoon alleen draven en dan ga ik maandag heel veel oefenen op de galop en dan ga ik dinsdag weer longeren'.
Probeer dus niet 2 dagen achterelkaar ineens heel intensief te rijden, beetje 'voorzichtig' opbouwen. Kijkend hoe hij erop reageert, dat hij niet heel erg stijf wordt en niet te veel spierpijn krijgt.
Ookal gedraagt hij zich niet naar zijn leeftijd, hij is en blijft toch al op leeftijd.
Houd dus goed in de gaten dat hij (of jij) zichzelf (hem) niet onbewust overbelast.

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:46

Lekker buitenritjes gaan doen, met heel veel stappen! Van stappen krijgen ze een goede conditie, verder af en toe een stukje draf. Verder gewoon doen wat je al doet denk ik. Ik zou hem persoonlijk niet teveel meer in het zweet rijden. En heel veel langer als een half uurtje zit er denk ik ook niet meer in, aangezien zn leeftijd..

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:12

Hmm die buitenritten moet ik maar eens gaan proberen, had idd ook al gehoord dat veel stappen goed is voor de conditie, maar de stapmolen vindt hij echt enorm saai. Maar het probleem is dat de eigenaar dus zondags altijd met hem komt crossen en hem buiten helemaal zijn gang laat gaan. Daar heb ik dus niet al te veel vertrouwen in, ben niet zo'n held buiten. Maar ik wilde dat iig wel gaan kijken hoe het gaat, en dan laat ik eerst wel iemand meelopen ofzo

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:45

Ik zou hem niet met bijzet longeren..
Het gaat er namelijk om dat hij conditie krijgt en geen spieren kweekt.
Pas als hij een goede conditie heeft kan hij zijn nek en rug spieren gaan trainen door hem idd aan een bijzet te laten lopen en hem aan de teugel te rijden. Maar je kan geen spieren bij een paard kweken die geen goede conditie heeft.
Ik zou idd veel buiten rijden.
Ik heb een paard die eerst 3 jaar stil heeft gestaan en die heb ik de eerste maanden alleen maar buiten gereden, is gewoon lekker ontspannen en je kunt goed wennen aan elkaar!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:07

Bijzet kweek je geen spieren mee als je ze er los aan hangt, maar je mag wel van hem gaan vragen dat hij met zijn hoofd iets naar beneden komt. Je kan m idd ook aan het halster longeren, maar dan geef je echt puur beweging en een bijzet losjes eraan kan zeker geen kwaad qua spieren.

@spirit: Jij wil conditie kweken, maar hij gaat wel iedere zondag naar buiten om te crossen, begrijp ik het goed???

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:13

Dat viel mij ook al op !Als hij op zondag lekker gaat crossen dan hoop ik toch echt dat zijn conditie beter is dan wij moeten geloven!Een beetje vaag verhaal.

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 21:22

Een beetje een vaag verhaal?! Waarom zou ik zoiets verzinnen als ik vragen mag??? Ik heb alleen maar het beste met het paard voor.

Een paard hoeft geen goede conditie te hebben om door zijn eigenaar eventjes mee naar buiten te worden genomen (bijna) elke zondag en dan zelf mag uitzoeken wat hij doet.
Ik ben er niet bij dus ik weet niet wát de eigenaar met het paard doet, maar ik heb verhalen gehoord dat hij zowat al van het erf weggaloppeert dusja.
Met crossen bedoel ik dus gewoon hard en ongecontroleerd galopperen. Voor het geval dat niet overkwam.

En het is niet zo dat hij na 10 minuten stappen al moe is. Want hij kan best een half uurtje in de bak gewoon gereden worden met redelijk veel draf. Maar dan is hij gewoon moe.

Dus wat is er dan zo vaag aan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:03

Nou, je brengt je verhaal alsof je paard totaaaal geen conditie heeft en vervolgens zeg je dat ie wel iedere zondag buiten gaat crossen. Ik geloof het zeker wel hoor, maar ik ga er dan wel vanuit dat het met zijn conditie wel mee valt.

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:31

Nou ik kan niet zeggen dat hij een goede conditie heeft.
En waarom heeft een paard dan gelijk een vrij goede conditie als hij op zondag eventjes hard mag galopperen?
Het is zeker niet lang want hij gaat nooit langer dan een half uur rijden zondag voor zover ik weet.

Ik heb nergens gezegd dat hij "totaaaal geen conditie heeft", heb gezegd wat ik met hem doe. En er zit altijd flink wat draf in, ik sla de galop alleen vaak over omdat dat vaak toch zoveel problemen oplevert, die ik zelf zonder les moeilijk opgelost krijg voordat hij moe wordt.
En ík heb dus persoonlijk het idee dat hij nog wel meer zou aankunnen als hij nog wat meer conditie krijgt. Maar ik heb er dan ook geen verstand van natuurlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:36

Je mag best wat rustiger reageren hoor, dan krijg je misschien ook gewoon antwoord, het was gewoon niet helemaal duidelijk...

Ik vind het dan van de eigenaar iig erg paard onvriendelijk om met zo'n oud paard te gaan crossen buiten, das echt levensgevaarlijk!! Nou ja en adviezen had ik verder al gegeven, veel stappen buiten, longeren en in de bak veel stappen en draven en later wat meer overgangen en als dat beter gaat neem je die galop eens een keer mee....

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:41

Ja sorry maar het kwam gewoon op een of andere manier hard aan bij mij ofzo. Alsof ik hier maar wat zit te verzinnen en te overdrijven terwijl ik alleen "mijn" paard op de beste manier wil helpen.

En ja z'n eigenaar is niet alles. Hij is wel blij dat ik hem nu zo vaak mogelijk doe, want eerst kwam er helemaal niemand voor hem doordeweeks. Al kwam de eigenaar toen nog wel eens 's avonds tien minuten langs of 's zomers dan elke avond om hem van de wei te halen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:42

Maar ik denk dat je een beetje vergeet dat dit paardje al 25 is en dus eerder moe is dan een paard van 8 jaar.Als je alles rustig aan opbouwd en de eigenaar zover krijgt dat hij niet gaat crossen met het dier maar normaal instapt voor hij een prestatie vraagt zal hij ook wat minder snel moe zijn lijkt me.En dan nog kun je niet verlangen dat een 25 jarig paard weer de conditie krijgt die hij had toen hij 8 was!!!

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:44

Dat verlang ik ook helemaal niet.

jacqp

Re: Beste manier om conditie op te bouwen 25-jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:15

hoi
mijn paard is 21 jaar, en ik ben ook pas weer begonnen met rijden.
ik rijd gewoon rustig in de bak, wat voltes en wat stelling vragen.
ook rijd ik rustig overgangen stap/halthouden.
vaak laat ik haar aan het eind even aan de lange teugel galopperen, dan kan ze even de benen en de hals lekker strekken en wat energie kwijt.
ze is al best weer op conditie na 6 weken vind ik.
misschien is het ook verstandig om eens naar het voer te kijken, dat geeft ook energie toch?
groet
jacqueline

Sappos

Re: Beste manier om conditie op te bouwen 25-jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:11

Gewoon eerst heel veel stappen. Daarna een keer een drafje en dat een tijdje doen. Dan 3 x een drafje enz. Mijn vzpaard had/heeft een peesblessure en zo ben ik het met hem nu ook weer aan het opbouwen.

Over dat meer dan een half uur rijden er niet in zit ben ik het niet mee eens want mijn vzpaard is ook in de 20 en die loopt als een 4 jarige hengst. Het liefst wil hij zo hard mogenlijk crossen maar dit mag niet omdat dit slecht is voor zijn beentje...

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:25

Stappen stappen stappen en rijd maar lekker grote voltes met hem, dan komt hij weer wat losser in zijn spieren en dat verbeterd misschien de galop. Dat hoesten moet je je niets van aantrekken, dat is om even het slijm weg te krijgen. Gewoon laten hoesten. Je zult oa aan dit hoesten merken dat zijn conditie vooruit gaat, dan hoeft hij namelijk niet meer zo snel of lang te hoesten.