Super pijn in mijn rug op het moment na het rijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Super pijn in mijn rug op het moment na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 10:37

Hoi,

Ik heb wel vaker last van mijn rug. Maar nu weet ik waar dat door komt, want ik zit met mijn schouders van voren naar elkaar toe getrokken zo--->U zeg maar. Nu heb ik les en ook daarin wordt geholpen bij mijn houding. Gisteren ging mijn instructeur mij laten voelen hoe ik moest zitten, en dat ging best wel goed, maar op 1 of andere manier ga ik steeds strakker in de U vorm zitten.

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Mijn vader had het id om te gaan roeienf(op zo'n roeiapparaat om mijn rugspieren rustig los te maken en te ontwikkelen.) Leek me een goed id.

En mijn instructeur zei, veel je schouders ronddraaien zodat ze lekker losblijven.

Doordat ik steeds meer in U vorm ga zitten, voel ik dat ik na het rijden pijn in mijn rug heb, maar als ik eenuur echt rechtop probeer te zitten, is het veel minder, dus ik wil graag zo snel mogelijk rechtop zitten, ivm de rugpijn

Iemand andere tips??

Groetjes

Zoolgangster

Re: Super pijn in mijn rug op het moment na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:02

Mijn instructeur zag dat ik mijn rug vastzette, daarom zette hij het paard aan de longe, en leerde me opnieuw te zitten, en vooral mijn rug goed te gebruiken, en liet me gymnastiek-oefeningen te paard doen. Zitles dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:46

Yep, zitles. Leuk, leerzaam en voor jou bijzonder nuttig omdat je dan echt nergens anders aan hoeft te werken dan aan je zit. Een goede houding is een gewoonte, dus je moet je patroon zien te doorbreken. En dat kan alleen door bewustwording en correctie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:30

Ik ben vandaag al heel bewust bezig geweest met enkele oefeningen om mijn rug los te krijgen zoals met mijn armen draaien en met mijn schouders, toen netjes mijn schouders naar achteren gedaan, en ik zat gelijk goed, paard liep ook gelijk nog makkelijker!!

Meer tips hoor ik graag, hoe vind ik iemand die zitles kan geven??

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:31

Probeer eens om met aangespannen buikspieren te rijden. Ik herken de symptonen, en sinds ik op mn buikspieren ben gaan letten is het een heel stuk minder. Hiervan ga je nl meer rechtop/ontspannen zitten, en focus je je minder op je U-vorm.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:35

Je zou iets kunnen hebben aan een paar lessen Centered Riding. Instructeurs die de Centered Riding-opleiding hebben gevolgd, kunnen je goed helpen met je houding en zit, bijvoorbeeld als je ergens een blokkade hebt in je lichaam (dus als je ergens vastzit). Vaak heeft dit ook invloed op de rest van je lichaam én op de manier waarop je paard gaat lopen doordat jij niet goed zit.

Hier lees je het een en ander over Centered Riding: http://www.alona.nl/index.php?Rijdenofw ... iding.html

En hier vind je instructeurs in NL: http://www.centeredriding.org/listinstr ... mit=Search

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:03

misschien zou je eens naar de huisarts of fysiotherapeut kunnen gaan om te kijken of het alleen je houding is of dat er misschien iets anders aan de hand is.
je kan dan als het je houding is oefeningen krijgen die je thuis kunt oefenen en later te paard ook.
zitles is trouwens ook erg goed, dan je leer je bewuster met je houding en hulpen om te gaan.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:43

veel pauze tussendoor zodra je voelt dat het weer fout gaat en je ze vast gaat zetten, even stappen en weer losmaken....

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:35

ik had (en soms nog steeds) er ook erg veel last van, doordat ik mn rug en schouders spande ging mijn paard ook steeds gespannender lopen. Mijn intructrice heeft centered riding gedaan, ideaal dus. Ben een tijdje gewoon zonder zadel gaan lessen, op die manier moest ik wel mn rug/schouders los laten omdat ik anders niet kon blijven zitten. Bijkomend pluspunt is dat ik op die manier veel makkelijker voelde in bepaalde oefening waar de fout zat in mijn eigen houding.

Heb mn rug/schouders laten nakijken, en zijn los gemasseerd/gekraakt. Daarna heb ik voor de ondersteuning in mn onderrug een tijdje met een rugband gereden (gekocht bij kruidvat) en werkte voor mij heel goed, én ondersteuning én ik zat met mn rug goed.

Nu rij ik weer zonder en gaat het 100x beter. Mijn paard loopt nu ook veel lekkerder omdat ik beter zit. Heb soms na een zware les nog wel eens last maar niet meer iedere keer als ik heb gereden.

heel veel suc-6 ermee