Buiging naar links

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sullie97

Buiging naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:48

Ik heb een probleem: mijn pony wil links niet goed om m'n been heenbuigen. Links zit hij dan ook een beetje vast en rechts zit hij "los". Ik heb ooit ergens gelezen dat die "losse" kant dan het probleem is. Ik probeer al tijden om m'n linkerbeen er bij te houden, zodat ik meer gevoel krijg op rechts. Dit doe ik d.m.v. wijken, schouderbinnenwaarts, voltens enz. Op dit moment wil dit niet meer vlotten. Hij komt dan in verzet en gaat lopen dansen, er zijn ook wel eens momenten dat 'ie gaat steigeren. Wat moet ik doen? Gewoon doorzetten of op een andere manier dit proberen op te lossen. Als het de tweede optie moge zijn, op wat voor een manier dan?

Alsjeblieft help me, want het begint me echt te frustreren.

Eefske

Re: Buiging naar links

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:22

Hey, komt me heel bekend voor. Mijn verzorgpony doet het ookk maar dan rechtsom. Ook steigeren en in protest. Wat ik nu doe is contrastelling vragen op z'n betere hand. En op z'n moeilijke kant met lange teugel heel licht stelling vragen, en dit langzaam opbouwen tot iets meer. Bij mij werkt het wel.. veel succes, ik weet hoe frustrerend het is..

kusjeva

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:46

De oefeningen die je oppakt om het probleem te verhelpen zijn op zich prima, dus dan schieten mij meteen 2 scenario's in gedachten:

1. Misschien ben je er zelf teveel op gefixeerd en pak je daarom wat te hard door. Dan resulteert e.e.a. in trekken aan elkaar en dat zorgt voor frustratie.

2. Is er een lichamelijke oorzaak van de scheefheid (want daar hebben we het over) van je paard? Kan zijn doordat hij wat last heeft van de rug, of een been, of zelfs door een heel simpel iets als een keer gehangen aan het halster waardoor er een nekwerveltje geblesseerd is geraakt.

Wat zegt je instructeur ervan? En heeft hij/zij er al eens op gezeten om eens te voelen wat jij precies voelt?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:59

Als je paard op links niet wil/kan inbuigen, dan zit hij op rechts vast. Wat gebeurd er aan de longe met een bijzet op links en idd, wat zegt je instructeur ervan?

Sullie97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 12:07

Op het moment geeft mijn vader zo nu en dan weleens les (ik had wel een vaste instructeur), omdat ik studeer en daardoor niet zo heel veel tijd heb te rijden. Afgelopen vier weken zat ik in mijn tentamenperiode (4 weken) en had ik wat meer tijd om te rijden. Over het longeren, ik longeer hem niet zo veel, maar er was een kant dat hij heel vervelend vond. Ik heb overigens wel Z1 gereden met hem, maar een paar proefjes. Buiging was altijd al een moeilijk punt en ik denk dat het moeilijker is geworden, omdat ik er niet veel aandacht aan schonk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:48

Maar wat wil je er nu aan gaan doen dan

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:06

Ga rechtrichten en korte bespieringskant oprekken. Veel binnenhoefslag rijden, overgangen, schijnovergangen en korte tempowisselingen rijden, daar word paard rechter van en je aanleuning zal gelijkmatiger worden waarop paard kan gaan ontspannen.