Taktfouten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Taktfouten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:56

Ik begin met voorwaards neerwaards..
Mijn paard vind dat heel moeilijk dus loopt de eerste 10 minuten in de aanleuning, maar niet echt met de neus mijn hand volgend..
Na 10 minuten begint ze met het volgen van mijn hand en gaat ze naar beneden..
Vervolgens wil ze zich verstoppen en krult ze zich wat meer op en dan krijg ik takt fouten.
Mijn paard staat bij een kennis die de laatste fase orun heeft afgerond en erg goed kan rijden.
Ze helpt me momenteel bijna elke dag. (ik WIL verder komen)
Gisteren begon hij toen hij te los was (olly is vaak of vast of te los) de tussenweg is nog moeilijk te vinden weer taktfouten te maken.
Dus zogauw als ik dat merk denk ik daan zitten en blijf op die buitenteugel rijden.
Dat doe ik maar zo gauw ik een volte maak en heel licht binnen stelling vraagt gaat ze weer takt fouten maken.
Gisteren heeft mijn grote hulp haar even overgenomen en bij haar doet ze het niet, dus het ligt echt aan mij.,
Ze ging eerst meer verzamelen en van achteren iets sneller maken.
Olly liep super, geen een taktfout.
Toen kwamen er klanten en moest ze die mensen helpen dus ben ik alleen weer verder gegaan.
Nou is zij veel verder als mij dus als zij hem van achteren zo activeerd kan ze hem op der zit bij haar houden.
Als ik haar van achteren activeer kan ik haar van voren niet meer houden.
Dan gaat ze sneller lopen, maar dat moet niet want dan verlies ik impuls.
Die ik juist zo hard nodig heb.
Ik wil niet trekken want dat mag niet en dat kan niet ik moet haar op mijn zit terug rijden..
Maar hoe doe ik dat.
Ik zit op mijn kont, heb mijn been lang, zit rechtop, heb mijn handen netjes.
Ik zit er echt mee.
Ik wil zo graag goed doen en leren, maar het lijkt wel of ik hier vast zit.
Na het verzamelen kan ik haar trouwens wel weer neerwaards rijden zonder taktfouten.
Ze heeft altijd al moeite gehad met dat neerwaards gaan, over der rug lopen.
pfff.
Ik zit vast.
Vandaag zou ze me weer helpen en dan goed, haha (zonder klanten onderbrekeningen.,)
Overigens kan ik haar wel gewoon rijden in de aanleuning en ales doen zonder takt fouten, alleen die verzameling krijg ik niet lekker.
Ik weet dat dat ook moeilijk en dat ik dat niet 1 2 3 kan leren, maar ik wil zo graag.
Pfff, heb geduld daan...

Nou ja moest het even kwijt en misschien zijn er nog mensen die tips hebben.
Hoe ik het beter voel, ik moet leren voelen, maar mijn god dat is moeilijk..

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:11

Je moet inderdaad niet trekken op moment dat jij je paard gaat activeren maar gaan begrenzen. Het probleem zit inderdaad dat je paard te weinig activeert van achteren dus ook te weinig duwt, zonder dat je voldoende druk krijgt in je aanleuning en zal paard dus ook niet makkelijk voorwaarts neerwaarts gaan. Een paard moet gelijk zijn in aanleuning (dus rechtrichten is ook belangrijk) en rij hem daar bij voorwaarts. Wil niet zeggen dat paard hard moet gaan, maar hij moet duwen, dus je moet gevoel krijgen dat je meer druk krijgt in aanleuning waarop paard moet gaan ontspannen en op moment van ontspanning kan het paard voorwaarts neerwaarts gaan.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:16

ja. alleen moet ik nou de tussenweg daar in vinden, wat is teveel, wat is te weinig actie van achteren,
teveel, kan ik hem niet begrenzen, te weinig is er van achteren te weinig actieviteit,
de dosering moet ik nog uitvinden..
En ik moet toegeven, ik vind dat nog heel moeilijk.
Gelukkig heb ik een goede hulp (momenteel dagelijkse prive les) en zal het vast wel goed komen.
Maar ik zit gewoon in een dipje.. ik heb faalangst en wil het altijd met de paarden dan zo goed mogelijk doen.
Maar ik moet leren dat je van fouten ook leerd.

hurricane199

Re: Taktfouten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:38

taktfouten is altijd supermoeilijk, maar het komt wel goed.
probeer als ze zich opkrult vooral verbinding te houden met de mond en gelijke druk op allebei de teugels te houden en vooral doorrijden.
veel draf - stap - draf overgangen oefenen kan ook heel goed helpen, omdat ze dan de achterhand goed moet gebruiken zonder dat ze onder je uit gaan. en je paard kan de regelmaat ook weer terug vinden.
als je je paard voorwaarts - neerwaarts wilt laten lopen moet je uitkijken dat die niet te laag komt, want dan gaat die op de voorhand lopen en daar kan ook taktfouten uit ontstaan.
als die taktfouten komen kun je ook even middendraf doen, probeer dan niet te veel met je hand te doen, maar maak soms een ophouding , hierdoor kan je je paard toch bij je houden zonder dat je aan je teugels trekt.
als je je paard met je zit bij je wilt houden moet je geen spanning in je lijf hebben. dit kan je controleren door uit te ademen en te gelijk hoo te zeggen.
de beste manier om de achterhand te activeren en de verzameling beter te maken is door tempowisselingen!!!
nog een tip: als ze onder je uit gaat rennen, maak dan meteen een overgang terug, controle over je paard hebben is heel belangrijk, als je dat niet hebt kom je nergens.
experimenteer zodat je te weten komt wat het beste werkt bij jou paard.
succes!!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:09

Echt je kunt het wel, maar durf te rijden. En wees consequent, gaat hij rennen, aanpakken en af laten remmen want anders weet paard dat hij de baas is.

daantjuhhh

Re: Taktfouten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 23:47

hurricane199 schreef:
taktfouten is altijd supermoeilijk, maar het komt wel goed.
probeer als ze zich opkrult vooral verbinding te houden met de mond en gelijke druk op allebei de teugels te houden en vooral doorrijden.
veel draf - stap - draf overgangen oefenen kan ook heel goed helpen, omdat ze dan de achterhand goed moet gebruiken zonder dat ze onder je uit gaan. en je paard kan de regelmaat ook weer terug vinden.
als je je paard voorwaarts - neerwaarts wilt laten lopen moet je uitkijken dat die niet te laag komt, want dan gaat die op de voorhand lopen en daar kan ook taktfouten uit ontstaan.
als die taktfouten komen kun je ook even middendraf doen, probeer dan niet te veel met je hand te doen, maar maak soms een ophouding , hierdoor kan je je paard toch bij je houden zonder dat je aan je teugels trekt.
als je je paard met je zit bij je wilt houden moet je geen spanning in je lijf hebben. dit kan je controleren door uit te ademen en te gelijk hoo te zeggen.
de beste manier om de achterhand te activeren en de verzameling beter te maken is door tempowisselingen!!!
nog een tip: als ze onder je uit gaat rennen, maak dan meteen een overgang terug, controle over je paard hebben is heel belangrijk, als je dat niet hebt kom je nergens.
experimenteer zodat je te weten komt wat het beste werkt bij jou paard.
succes!!

Ja dat zei mijn grote hulp hhaha.. ook al.
Als ze onder me uit gaat zet haar halt en draaf weer weg en activeer die achterhand meteen weer.
tempo wisselingen maak ik altijd al en zal ik ook altijd veelvuldig blijven doen.
Ik vind dat fijn want dan blijft je paard alert.
Ik denk ook dat die taktfouten onstaan door te laag neerwaards voorwaards of (eigenlijk laat ik haar dan net te veel in de steek) impuls verlies.
Eruit rijden op dat moment door een middendraf of stelling te veranderen helpt helaas niet.
dan gaat ze zo gauw ze terug komt in het vorige drafje weer tsktfouten maken.
maar ik heb ook goed nieuws.
Mijn vriendin heeft een Z2 paard die extreem goed kan verzamelen en heel gevoelig is op je zit.
ze heeft mij op hem gezet en is even met mij aan het werk gegaan.
ik moest verzamelen in de draf en de galop.
ook heeft ze me de keertwending laten voelen op de juiste manier.
verder heeft ze me op mijn zit laten voelen hoe dat paard terug komt zogauw je een milimeter dieper zit.
En dat was wel heel leerzaam.
Dan voel je eens hoe het hoort te zijn.
aangezien ik het mijn paard moet leren terwijl ik het zelf nog moet leren.
Ik heb gister ook weer prive les gehad van haar op mijn eigen en het ging meteen een stuk beter.
Vandaag ben ik zelf bezig geweest en heb ik een beetje getest hoe olly reageert op mijn zit.
Het ging best goed.
Af en toe nog wel wat taktfouten, maar ik kan haar er nu uitrijden door te verzamelen.
Ze vind het nog wel heel moeilijk en begint in het begin een beetje te spartelen. (ze wil liever ook gewoon doorhobbelen op haar eigen makkelijke houding)
Maar na een beetje tegen spurtelen geeft ze toch toe.
De galop ging vandaag extreem goed.
Ik ging op de volte dieper/zwaarder zitten en ze kwam meteen onder me terwijl de sprongen even groot bleven.
Heerlijk gevoel.
Dan kan je ook echt gaan zitten.
Ze is nog wel wat slap en wil nog wel eens in de rechter galop over springen als het te moeilijk word.
Maar ook dat word al steeds beter.

Mijn grote hulp vind dat ik een heel sensiebel paard heb die het goed oppakt en fijn aan de hulpen staat, maar wel erg gevoelig is.
En dat is aan de ene kant natuurlijk super.
Het is wel wat moeilijker voor mij, maar ik merk wel meteen als ik iets verkeerd doe.
Ik word meteen met mijn neus op de feiten gedrukt.
Dus opzich leer je het dan misschien ook allemaal wat sneller.
Tís wel leuk hoor, ik ben voor mijn gevoel nou echt ontzettend veel in een korte tijd aan het leren.
Mijn paard en ik gaan gewoon door met oefenen en dan komen we er vast wel.
ik weet dat het in haar zit nu moet ik het er aleen nog uithalen.
Heel erg bedankt voor de tips..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:55

Je geeft het zelf ook al aan als een van de mogelijke oorzaken: te neerwaarts. Het kan zijn dat je paard het van achteren gaat verslonzen en dus van voren lengte gaat opzoeken. Zodra jij dan alleen maar van voren blijft werken, krijg je taktfouten en zeker op de voltes zoals jij beschrijft. Ik denk niet dat verzamelen op dat moment de oplossing is maar eerder: activatie vanuit de achterhand, van voren niet te neerwaarts laten lopen, continue kleine ophoudingen maken en vooral in je ritme blijven rijden. Als je paard dan eens zijn/haar hoofd te hoog houdt, is niet erg: die kan je dmv ophoudingen weer naar beneden rijden. Blijf continue in een en dezelfde tempo rijden. Pas als dit goed gaat, kun je eens denken aan verzamelen. Succes, heb vooral veel geduld en zo te horen heb je een uitstekende lesgeefster.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:46

Ja ik heb veel aan mijn instructisie.
Ze kan ook echt wel lesgeven.
3de fase orun afgerond met succes.
Ik denk dat verzamelen toch wel een deel van de oplossing is.
Omdat ik haar na de verzameling goed neerwaards kan rijden zonder taktfouten.
En door de verzameling komt ze op dat achterbeen, want doe moet je dan goed activeren anders kan je ook niet verzamelen.
Een en de zelfde tempo weet ik niet.
Ik heb juist geleerd dat tempo wisselingen erg goed zijn.
blijft je paard alert en activeer je weer dat achterbeen.
Vooral de schijnovergangen naar de stap schijnen erg goed te werken bij olly.
Nee ik vind het inderdaad niet erg als olly een keer der hoofd omhoog doet.
Het lopen zonder taktfouten is nu vooral echt het belangrijkste.
Daarna komt de rest vanzelf wel goed.
Ooh wacht even ik snap mwat je bedoeld met een en dezelfde tempo.
Je bedoeld verruimmen zonder versnellen.
Ja dat moet zeker.
Versnellen mag niet want dan gaat ze van die achterhand af.
Ik merk trouwens de laatste tijd wel dat er verschillende moeilijke dingen steeds beter gaan.
Hals strekken, en middendraf.,
Ik begin nu echt een voorbeentje eruit te voelen.
Echt fijn.
Ik had vandaag wedstrijd en het ging echt slecht.
geen taktfouten, maar de eerste proef was de voorlezer de weg 3 x kwijt en de 2de proef was ik zelf in de war.
Toch nog een winstpuntje en een prijsje.
We komen er wel.
Ik moet gewoon geduld hebben en veel oefenen.
Hihi
geduld is een schone maar moeilijke zaak.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:42

Ik denk dat je met verzamelen bedoelt meer bij elkaar rijden? Verzamelen kan je namelijk pas doen als je paard in balans, ontspanning en in takt loopt. Ik snap wel wat je bedoelt.
Jammer dat de voorlezer zelf de weg kwijt was. Ook een voorlezer moet oefenen.
Succes verder met het rijden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:45

ja.. dat bedoel ik inderdaad.
Verzamelen op mijn en mijn paards niveau..
Dus bij elkaar rijden inderdaad.

Tja, haha, mijn voorlezer moet oefenen.
Maar ik had m ook uit mijn hoofd moeten leren.
Ik had de vorige proefen allemaal wel in mijn kop maar ik vind deze nog niet helemaal logisch en heb ze nog niet in mijn hoofd.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:46

Ik moet eerlijk zeggen: laatst heb ik bij een vriendin voorgelezen, de L1 proef. Tjonge...wat een lappen tekst zeg!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:54

karijn schreef:
Ik moet eerlijk zeggen: laatst heb ik bij een vriendin voorgelezen, de L1 proef. Tjonge...wat een lappen tekst zeg!

Hahaha, ja.
Alleen heb ik m al verkort voor mijn vader.
Die is namelijk niet z'n snelle lezer.
Er komt altijd eerst een paar x uhhmm uhhmm en dan stukje tekst en dan weer uhhmm uhhmm..
Er staat bijvoorbeeld in de proef Voor A doorzitten, A afwenden, na een paar paardlengtes minimaal 5 meter wijken voor het linker been richting B-M, daarna rechtuit en lichtrijden..

Bij mij vader staat er A afwenden wijken voor rechterbeen daarna rechtuit..
De rest weet ik wel.
Maar zelfs dan nog is hij compleet van slag.

Ik moet trouwens zeggen dat ik die Z2 proef met al die wissels ook een nare proef vind om te lezen..
Sjonge jonge.. der komt ook geen eind aan die tekst en hij is ook zo onlogisch...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:57

Laatste keer off topic: die vallen wel mee, de teksten zijn korter en de overgangen volgen elkaar logischer.
Voor de taktfouten: ken het, die van mij heeft zo nog wel eens van die dagen dat het niet gaat.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 23:05

karijn schreef:
Laatste keer off topic: die vallen wel mee, de teksten zijn korter en de overgangen volgen elkaar logischer.
Voor de taktfouten: ken het, die van mij heeft zo nog wel eens van die dagen dat het niet gaat.

Ja.. ik vind deze proef de lastigste die ik tot nu toe heb gelezen.
Lastiger dan de Z2 proeven die in een 20 bij 40 baan gereden worden met een paard van 180 dat binnen 3 uitgestrekte drafpassen aan de overkant is.. hahaha

Ja die taktfouten zal ik wel mee leren om moeten gaan.
Ik verwacht ook niet dat die er binnen nu en morgen eruit zijn.
Dit kost veel training.
Maar ik weet dat het kan, want mijn instructise rijdt ze er binnen know time uit.
Maarja die heeft talent en veel gevoel..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:37

En ze zal jou kunnen leren hoe je die fouten kan aanvoelen en herstellen. Goede instructie is heel belangrijk bij dit soort problemen. Ik heb mijn paard nu een jaar in training en het gaat goed maar soms moeten we gewoon weer een paar passen terug doen. Het voordeel dan is dat je er weer sneller uitkomt en weer een passen verder kan gaan maar let op de takt. Dat is iets wat altijd het makkelijkst terugkomt als probleem.