tips om door te blijven zitten op het pard in draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zeelaa

tips om door te blijven zitten op het pard in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:54

heey mensen,

hebben jullie nog tips voor mij over het door blijven zitten op het paard in draf ?
ik heb moelijkheden om door te blijven zitten wat kan ik er aan doen en hoe doe ik mijn paard makkelijk aan de teugel in draf ?

al vast bedankt,

zeelaa

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:57

je lang maken, benen mooi na beneden geloof ik, en ondspannen

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:58

ik volg dit even, ik lijk meer op een skippybal als ik doorzit.

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:00

je moet oplletten dat je heel goed kantelt..

buik naar voren en schouders naar achter..

en je langmaken ook

(heb er zelf ook wel erg moeite mee hoor, alhoewel het laatste tijd wel beter gaat)

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:04

michein eerst kleine stukjes, eerst 1 rondje en dan steeds meer.
als je merkt dat je je te veel gaat spannen even diep ademhalen om weer te ondspannen of zonder beugels rijden werk meestal ook

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:07

vooral je bovenbenen ontspannen, en misschien tijdens het doorzitten fluiten of zingen, dan ontspan je zelf vanzelf wat meer.

marlijnt

Re: tips om door te blijven zitten op het pard in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:40

Bij mij helpt altijd als ik mijn onderrug ontspan

en eraan denken dat je in je zadel zit geplakt..

succes ermee

zeelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:24

hoe ontspan je je onderrug dan??

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:28

Wat je ook kan proberen is om aan de longeerlijn zonder beugels te rijden. Dan moet je wel doorzitten.

Nu scheelt het ene of andere paard ook wel met doorzitten.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:43

Oh vreselijkheid, doorzitten. Ik heb mijn billen in de loop van de tijd blauw geoefend. Als ik Frits heel ontspannen langzaam kan laten draven op een 10 meter volte dan kan ik doorzitten. Euforie IK KAN HET. Maar zodra ik de volte vergroot en we bij de hoefslag uitkomen versnelt hij en zet hij zich strak omdat er zo'n klotstende baas op zijn rug zit. (vind ik niet gek) en dan is het dus weer over.

Ik duik steeds naar voren met mijn bovenlijf omdat het pijn doet in mijn middenrif en dan blijf je niet zitten. Waarom krijg ik pijn in mijn middenrif, omdat ik niet ontspan.... zucht

Voor mij geldt, heel langzame arbeidsdraf, goed warm gereden en ontspannen, Rug rechthouden en rechtop. Schouders geforceerd naar beneden en mijn bekken met hem mee laten bewegen. Intussen mijn handen stil maar meegaand houden en mijn benen zo lang mogelijk.

Gelukkig is laatst mijn instructrice er maar eens opgeklommen om te voelen, haar conclusie was dat hij ook echt niet makkelijk uit te zitten was. Voel ik me toch niet zo'n hele beginnerling.
Helaas geen tips van mij, wel medeleven

Laureentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:21

krijg je pijn in je middenrif of je zij, dan adem je niet genoeg en krijgt je eigen lichaam te weinig zuurstof binnen. Even naar stap goed ademhalen en weer beginnen en dan letten op je adem. Puur op je adem kan je een paard al langzamer laten gaan of laten versnellen. Daar gaat wel tijd inzitten, voordat die dat begrijpt, maar het is heerlijk rijden als ze het kunnen (mijn merrie kan het al in stap en draf, galop is vaak wat onstuimig, maar komt goed). Zelf probeer ik het doorzitten zonder beugels en het basistempo aanhouden, hoe moeilijk die ook uit te zitten is en maak de beweging vanuit je heup, niet vanuit je rug (krijg je rugpijn van).
Veel succes

Mareska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:18

Bij mij scheelt het ook erg veel of ik met mijn leren laarzen of stalschoenen rijd, met laarzen heb ik veel meer steun en kan ik stiller zitten in het zadel.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:19

Oeps...mevr. skippybal ( ik dus) heeft zaterdag wedstrijd en moet zowat de hele proef doorzitten. OEFENEN

Mijn probleem: als ik vanuit de stap naar draf blijf doorzitten gaat het redelijk goed. Draaf ik eerst aan en dan pas doorzitten dan gaat het mis. HELP

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:57

bieby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:53

hey, vooral goed op je ademhaling letten tijdens het doorzitten!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:22

Ontspannen! En gewoon goed oefenen! Natuurlijk zit het ene paard lekkerder dan het andere, maar oefenen oefenen en nog eens oefenen. Anders zonder beugels blijven zitten, gewoon ontspannen, goed zitten, recht zitten, schouders naar achteren en lang maken en veel oefenen.. Is nog goed voor je buikspieren ook

ChiC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:41

Ik heb de laatste tijd een aantal zitlessen genomen, op verscillende paarden. Ik heb namelijk een holle rug en tijdens het rijden steek ik mijn kont teveel naar achter, waardoor het allemaal nóg erger word.

Waar ik heel erg op moest letten, is dat ik verder voor in het zadel blijf zitten ( dus met mijn zitbeenknobbels in het midden van het zadel ) Verder moet ik heel goed opletten dat ik mijn buik- en rugspieren niet ga aanspannen.

Dat klinkt heel raar, maar eigenlijk is het heel logisch. Als je je spieren aanspant, zit er geen 'vering' meer in. Als het paard beweegt, zal je de 'schokken' moeten opvangen. Als je dan je buik en rugspieren aanspant, vang jij de schokken niet meer op, en ga je het paard hinderen in de beweging.

Verder moet ik opletten dat ik mijn benen niet aanspan, want als je dat doet ga je 'stuiteren' in het zadel. Ik vond het zelf lijken alsof het er niet uit zag, maar ik zal eindelijk helemaal recht !!
Nu doe ik nog heel veel oefeningen, meestal als ik mijn paard aan het uitstappen ben, dan hoef je niet meer op te letten dat het paard goed loopt, en kan je even extra aan je eigen houding werken.

De oefeningen die mij heel veel helpen zijn:
#1: Trek je hakken zo ver mogelijk op, richting je kont. ( Niet met je handen, je benen omhoog trekken!! )
#2: Als stap 1 goed gaat, ga je terwijl je je hakken zo hoog mogelijk optrekt, proberen je knieen uit het zadel te houden. (gewoon opzij dus)

En omdat ik altijd naar mijn paard kijk, moest ik met mijn hoofd rustig rondjes draaien, en af en toe eens achter me kijken. Zo leer je meer met je gevoel te doen, want je kan van boven af toch niet zien of je paard goed loopt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Bij mij werkt het erg goed!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:44

OK, dat ga ik vanavond maar eens uitprobereN!! DANK JE

Idineb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:47

ze zeggen ook altijd dat je moet "chillen" het lukte mij ook niet dus ik ga er moeite voor doen.. weetje wel alleen dan krijg ik steek:-)