ene keer netjes, andere keer te vroeg afzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

ene keer netjes, andere keer te vroeg afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:06

Hoi
Heb probleem met met mijn e pony. Als ik ga springen doe ik eerst balkjes draven, gaat goed. Als er laag kruisje staat gaat ze ene keer normaal overheen, andere keer zet ze km ( nou ja bij wijze van ) te vroeg af en springt erover alsof het 2 meter is. Vroeger kon ze netjes springen, is verkocht geweest en ben helemaal opnieuw moeten beginnen met alles. Nu na paar jaar ben ik weer met springen bezig, maar ben nooit zeker of ze dan normaal springt of zo gek afzet.
Op manege rijd ze vaker in lessen mee, en daar gaat lijntjes en parcours springen ook ene keer super, andere keer weer zo vreemd.

Ook ben ik beetje bang geworden om in gallop aan te komen, meeste doe ik nu in draf, ben bang dat net niet past en dat ze weer zo belachelijk afzet. Wie heeft tips, ook over aantal meter/ stappen tussen hindernissen en een balk ervoor leggen of zo

Vroeger sprong ik veel, hele tijd niet gedaan en door die gekke dingen van haar ben ik alleen maar voorzichtiger aan worden. Doet ze niet alleen bij mij, ook in de les bij anderen
Is mijn eigen pony, zelf ingereden en verkocht toen ze iets van 4,5 was, Daar hebben ze alles verpest, mishandeld en alleen gecrosst met haar als ze al eens gingen rijden. Nu heb ik niet elke dag de tijd en heb ik bijrijder die op manege in les meerijd met haar ( ligt tegenover mij weiland, makkelijk) Dressuur gaat steeds beter, het vertrouwen ook, buiten galop niet geweldig, alleen crossen en springen ligt er gewoon aan welke dag het is geloof ik.
tips???

Kellyy

Re: ene keer netjes, andere keer te vroeg afzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:18

Lynn_Nikita schreef:
Hoi
Heb probleem met met mijn e pony. Als ik ga springen doe ik eerst balkjes draven, gaat goed. Als er laag kruisje staat gaat ze ene keer normaal overheen, andere keer zet ze km ( nou ja bij wijze van ) te vroeg af en springt erover alsof het 2 meter is. Vroeger kon ze netjes springen, is verkocht geweest en ben helemaal opnieuw moeten beginnen met alles. Nu na paar jaar ben ik weer met springen bezig, maar ben nooit zeker of ze dan normaal springt of zo gek afzet.
Op manege rijd ze vaker in lessen mee, en daar gaat lijntjes en parcours springen ook ene keer super, andere keer weer zo vreemd.

Ook ben ik beetje bang geworden om in gallop aan te komen, meeste doe ik nu in draf, ben bang dat net niet past en dat ze weer zo belachelijk afzet. Wie heeft tips, ook over aantal meter/ stappen tussen hindernissen en een balk ervoor leggen of zo

Vroeger sprong ik veel, hele tijd niet gedaan en door die gekke dingen van haar ben ik alleen maar voorzichtiger aan worden. Doet ze niet alleen bij mij, ook in de les bij anderen
Is mijn eigen pony, zelf ingereden en verkocht toen ze iets van 4,5 was, Daar hebben ze alles verpest, mishandeld en alleen gecrosst met haar als ze al eens gingen rijden. Nu heb ik niet elke dag de tijd en heb ik bijrijder die op manege in les meerijd met haar ( ligt tegenover mij weiland, makkelijk) Dressuur gaat steeds beter, het vertrouwen ook, buiten galop niet geweldig, alleen crossen en springen ligt er gewoon aan welke dag het is geloof ik.
tips???

Misschien moet je het toch eens in galop proberen?
Een tijd durfde ik dat eerst ook niet ivm een hele vroege afzet...maar meestal komen ze dan beter uit iig die van mij dan.
En anders ook de grondbalk iets verder ervoor leggen en 1 keer in galop nemen..en kijken hoeveel galoppassen die maakt? elke keer: 1-2-3 of vaker en dan als die niet uitkomt, de hindernis iets verder zetten ofzo,want misschien komt die met zijn passen gewoon niet uit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
groetjes Kelly en laat weten als je het hebt geprobeert en hoe het ging!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:27

Mss moet je eerst weer een aantal springlessen gaan volgen om weer vertrouwen te krijgen.Ik zou me eerst goed gaan consentreren op de galop.Ga de galoppassen van je pony tellen.Het makkelijkste gaat dit als je 2 balken op de grond neer legt en daar overheen galopeert.Leg 1 balk op de binnenhoefslag en de andere balk leg je 19 meter verder op de grond galopeer hier een aantal keren oveheen en tel de galoppassen van je pony.Als dit je goed lukt kun je ook wel eens gaan schakelen en er een keer een pasje meer of een pasje minder tussen maken.Als je hier wat meer gevoel voor krijgt zul je bij het echte springen ook precies weten wanneer je pony gaat springen.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:36

maar als ik met mijn paard spring ben ik niet bang of onzeker, heb het alleen bij haar omdat ze echt raar kan springen, vlieg er dan nog net niet vanaf. En waarom doet ze ene keer wel en andere keer niet zo raar afzetten en springen. En is niet zo dat 1e keer raar is en erna beter, dat ze moet wennen of zo. Kan ook ineens na 5 hindernissen normaal springen in 1 keer super hoog zijn

Kellyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:04

Lynn_Nikita schreef:
maar als ik met mijn paard spring ben ik niet bang of onzeker, heb het alleen bij haar omdat ze echt raar kan springen, vlieg er dan nog net niet vanaf. En waarom doet ze ene keer wel en andere keer niet zo raar afzetten en springen. En is niet zo dat 1e keer raar is en erna beter, dat ze moet wennen of zo. Kan ook ineens na 5 hindernissen normaal springen in 1 keer super hoog zijn

Ja dan komt ze dus niet goed uit op de hindernis.
Als ik jou was zal ik de galoppassen tellen en kijken of ze uitkomt of niet.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 17:22

ook in manege als de hindernissen afgsteld zijn op haar doet ze dat. Komt ze uit maar springt ze heel hoog ineens terwijl hindernisje 40 cm hoog kruisje is. En als ik in draf aankom haalt ze ook makkelijk, ligt er een afzetbalkje voor om makkelijker te maken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:01

Tsja als je overal een weer woord op hebt kunnen we je ook niet verder helpen.Maar feit is dat jij een probleem hebt en dat we je proberen te helpen.Probeer de passen maar eens te tellen.Ze komt gewoon niet fijn uit mss rijd je niet alle keren gelijk aan kan heel veel uitmaken.

Wat zeggen ze in de les er dan van?Hoe probeeert je instructrice je te helpen?

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:08

paar draf/gallop balkjes voor de hindernis leggen kan ze niet met grote sprong erover heen tenminste mijn paardje deed het ook (zelf spring ik niet met haar me zusje wel) en dat hielp meestal wel..

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:08

Idd een galop balk ervoor leggen, dan kan je pony niet meer zo vroeg springen

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:37

Wat bij mij heel goed werkt is je pony er inhouden voor de sprong maar wel voorwaarts laten draven'galopperen op het moment dat ze moet springen geef je haar wat meer "vrij" van voren en geef je been. Als je been geeft net voor de afzet moet dat wel duidelijk aanwezig zijn dus niet drijven maar een schopje (niet te hard natuurlijk). Hoop dat je er wat aan hebt!

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:41

Ik heb trouwens ook D-E pony.. dus ik zou gewoon eerst beginnen met drafbalkjes en dan paar x proberen zonder en zo een beetje opbouwen

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:43

Ga in - uitjes springen, Wat ik doe met mijn jonge paarden om ze te leren springen, is ze leren hoogte schatten als het ware. Dat is het moeilijkste voor een paard, afstand en hoogte schatten.
Leg een balk op de grond, na ong 4 ruime passen, leg je een cavalletti, als je die niet hebt, zorg je dat je een balk ong 20 cm van grond af hebt liggen, en dan zet je 8 passen (dus 2 galopsprongen) een hindernis achter, die je steeds hoger legt.
Je rijd de sprong in een zo rustig mogelijk drafje aan, mag zelfs bijna stap zijn. Tussen de hindernissen zal ze waarschijnlijk zelf naar galop overschakelen en maakt ze twee galopsprongen. Ook kun je tussen de cavalletti en de hindernis 1 galop sprong (dus 4 ruime passen) doen, ook erg goed voor de achterhand.
Als ze dit goed doet, en ze komt steeds goed uit, zal ze hoogstwaarschijnlijk een stuk makkelijker het parcours doorkomen, succes en laat even weten hoe het is gegaan.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:42

ik heb nu pas weer internet en heb niet kunnen oefenen. ik ga het allemaal uitproberen en houd jullie op de hoogte. Vind gewoon vreemd dat ze eerst wel normaal sprong, en nu ene keer wel andere keer ineens niet. Geef al vaker voor hindernis iets langere teugel en maakt ze nog net 2 galoppassen voor de hindernis. En acht hoog springen we nog niet, meestal iets van 60 of 80 cm, maar met lager doet ze het ook, En weerwoord, ik zeg alleen iets om het misschien duidleijke rte maken, niet gelijk verkeerd bedoeld hoor
Groetjes