wanneer rijden met een slofteugel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:37

beccieloeken schreef:
ik begrijp niet waarom hier een martingaal wordt aangeraden...een martingaal heeft zeker niet de werking van het hoofd naar beneden te dwingen...het helpt enkel bij paarden die hun hoofd echt omhoog smijten zeg maar...dan kunnen ze niet zo hoog smijten met hun hoofd en hoef jij je geen zorgen te maken of je de dag erna met een blauw oog loopt of niet....


Sinds wanneer moeten we ooit een paard dwingen rond te lopen

willemijn143
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-03-06

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:45

ik gebruik slof als m'n pony te hoog opkomt met z'n hoofd..

Liselot11
Berichten: 484
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:54

Ik snap je best TS. Jouw paard kan het en dat weet hij ook, hij neemt je gewoon in de maling. Ik heb een paar jaar geleden een paard gehad wat op wedstrijd goed liep en met gemak aan de teugel liep. Op wedstrijd dus... thuis was ze niet fatsoenlijk aan de teugel te rijden. Toen ben ik de slof eens gaan proberen. Vanaf dat moment kon ik haar thuis ook fijn rijden. Ze liep veel meer ontspannen, we konden ook vooruit toen. Op wedstrijd liep ze toen ook steeds beter, omdat ze veel losser in haar lijf was. Na een tijdje heb ik het slofgebruik thuis afgebouwd, maar gebruikte de slof nog wel.

Niet iedereen gebruikt de slof als een dwangmiddel hoor, zoals eerdere reacties weergaven. Ik heb er goede ervaring mee en vind dat als je paard je zo in de maling neemt, je die slof best mag gebruiken. Mijn paard werd er heerlijk ontspannen van en dat was de factor die we misten om verder te komen.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:00

'Kleine' nadeel aan de slof is dat je als je niet op tijd (en dat is bliksemsnel) weet te ontspannen dat je je paard zijn rug volledig naar de rasmodee rijdt. En 'klein' nadeel aan TS is dat ze die vaardigheid dus blijkbaar niet bezit. Maar ieder doet met zijn paard wat hij wil, ik geef persoonlijk liever nu iets meer uit aan les en besteedt er wat meer tijd aan zodat ik straks niet met een stukgereden paard en de kosten van een fysio zit. Zulke paarden krijg ik van anderen genoeg te rijden, daar hoeft die van mij niet bij te komen...

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:54

Ik vind het heel erg fijn te horen hoe jullie er allemaal over denken. Toch snap ik nog een paar dingen niet goed. Als blijkt dat ze met lessen nog niet goed loopt, wat moet ik dan doen?? Ik heb het geld namelijk niet om lessen te betalen, kan nog maar net de huur betalen. Niet voor iedereen is het weggelegd om een eigen paard te hebben. Vandaar dat ik een verzorgpaard heb gezocht. Hierbij kan ik toch rijden en bezig zijn met paarden. Als ik het geld wel had gehad, was ik allang les gaan nemen en had ik waarschijnlijk een eigen paard gehad. Ik wil hierbij duidelijk maken, dat ik geen vragen zou stellen hier als ik gewoon les had. De reactie van jullie vind ik ook wel begrijpelijk, als je ergens moeite mee hebt kun je beter les gaan nemen. Nou heb ik dat geld niet.

Ik ben ook geen dom kind ofzo, heb wel verstand van paarden zal geen één paard pijn willen doen. Nog nooit heb ik van iemand gehoord dat ik een paard verkeerd reed. Nou is mijn vraag zou het zin kunnen hebben om een slof af en toe te gebruiken. Het is een hulpmiddel en die heb je nu wel ffe nodig bij dit paard.
Vaak word er ook gezegd dat als je, je paard eenmaal aan het lopen hebt ze vanzelf nagevelijker worden. dat heb ik nog niet gemerkt bij deze merrie. Nou idd rij ik dit paard nog niet zo lang. Maar je kan mij niet wijs maken dat als je nog nooit op dat paard hebt gezeten en er voor de eerste keer op gaat je hem niet aan de teugel krijgt. Een beginner zou idd problemen hebben, maar iemand die wel weet hoe je een paard moet rijden zou hem/haar zo aan de teugel hebben. En nou zeg ik jullie in heel mijn belevenissen met paarden heb ik de laatste jaren geen problemen met een paard aan de teugel rijden. Nu dus wel, en ik denk zelf dat een slof om de tijd misschien het probleem kan oplossen.

Zijn jullie nu nog steeds van mening dat ik zonder slof moet gaan rijden... Ik wil dit graag weten. ik vraag om advies en lees jullie stukken aandachtig door en waardeer jullie mening, echt waar!! jullie hebben allemaal het beste voor je paard over en ik ook...

Arank
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-02-06

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:11

Hoi Paardenmeisje

Ik loop ook op de stal rond waar Innocent staat.

Vorige week heb ik een topic van jou bekeken met rijfoto's van Innocent en jou, bij dit topic stond dat je er voor de tweede keer op zat. Ik weet niet of je inmiddels al vaker bent geweest
Wat ik raar vind; Heb je zo snel door dat Innocent jou in de maling neemt en dat de nageeflijkheid niet lukt en dat je dan al gaat denken aan een slof? Je moet het paardje toch ook leren kennen? Ga eens een paar keer rijden en kijk dan nog eens hoe het gaat...

Groetjes Aranka

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:27

Ludora schreef:
Dit quote ik even uit je andere topic:

Quote:
Ja en les nemen wil ik best doen maar dan wil ik wel me paard eerst lekker aan het rijden hebben en niet lopen te vechten heel de les lang.


Waarom denk je dan dat je les neemt ?? Om de instructeur te laten zien dat het allemaal goed gaat. Ik heb juist liever dat we flink last hebben van miscommunicatie tijdens de les dan erbuiten. Dan leer ik er nog iets van.




Uhhu helemaal mee eens

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:49

Tsja ik snap je situatie best wel, en ook dat je je best wilt doen.... Maar toch denk ik dat je niet naar die slof moet grijpen !!!!

Wil je dat wel dan met begeleiding, er is toch wel iemand op stal die er verstand van heeft.....

Tsja ik kan verder alleen nog maar zeggen dat ik vindt dat je het gewoon eigenlijk niet moet doen, je kan zoooo veel verpesten door een slof. Als je er kundig mee kunt rijden zal het best een prettig hulpmiddel kunnen zijn, maar ik blijf erbij dat wil je er kundig mee kunnen rijden dat eerst de basis goed moet zijn, en dat is het nu niet bij jou, anders had je dit probleem niet.

Is er helemaal niemand op stal die jou wat aanwijzingen kan geven ?? Als bij ons op stal iemand aan mij vraagt of ik even kan helpen zal ik dat zeker doen als ik denk dat ik echt iets kan bijdragen.... En dan sta ik echt achteraf niet met mijn hand omhoog, dat kost je dan....... euro.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:26

En misschien kun je iemand vragen om eens in de twee weken te komen. Er zijn al wel mensen te vinden die je kunnen helpen met basisproblemen voor 10 a 15 Euro per uur dus dat is dan of elke week een half uurtje a 5 Euro of 7,50 of een in de twee weken een uurtje. Diegene kan je net even wat ideeen en tips geven waardoor je pobleem misschien heel snel is opgelost en waar je weer even mee door kunt oefenen. Wellicht willen je ouders of de eigenaar van het paard die 5 Euro best bijleggen. Je hoeft niet gelijk te gaan lessen a 80 Euro per uur natuurlijk

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:33

paardemeisje schreef:
Nou idd rij ik dit paard nog niet zo lang. Maar je kan mij niet wijs maken dat als je nog nooit op dat paard hebt gezeten en er voor de eerste keer op gaat je hem niet aan de teugel krijgt. Een beginner zou idd problemen hebben, maar iemand die wel weet hoe je een paard moet rijden zou hem/haar zo aan de teugel hebben. En nou zeg ik jullie in heel mijn belevenissen met paarden heb ik de laatste jaren geen problemen met een paard aan de teugel rijden.


Nou, paardemeisje, zoals ik al eerder zei staat Innocent bij mijn paard op stal en ik moet je zeggen dat ik al vaker mensen op Innocent heb zien rijden die haar prima nageeflijk lieten lopen. Geen probleem! Ik zou dus toch het probleem bij mijzelf gaan zoeken en niet bij het paard. Zoals Arank ook al zei; geef het wat tijd en leer het paard eerst eens beter kennen. En praat eens met wat mensen op stal die haar al eens hebben gereden.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:38

Ludora schreef:
Is er helemaal niemand op stal die jou wat aanwijzingen kan geven ?? Als bij ons op stal iemand aan mij vraagt of ik even kan helpen zal ik dat zeker doen als ik denk dat ik echt iets kan bijdragen.... En dan sta ik echt achteraf niet met mijn hand omhoog, dat kost je dan....... euro.


Jazeker zijn er genoeg mensen op stal die kunnen en willen helpen, maar ik moet zeggen dat ik haar nog nooit heb gezien, dus ik weet ook niet hoe vaak en wanneer ze komt. Ik denk eerlijk gezegd dat ze dit probleem gewoon even met de eigenaar (Inno1985) moet bespreken (die overigens ook hulp krijgt van anderen op stal).

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:41

Maar als er ook een eigenaar in het spel is moet je niet aan ons vragen of je met slof zou gaan rijden, maar aan de eigenaar.

Ik zou als eigenaar het dus absoluut niet toestaan !!!

En vraag les aan de eigenaar, kosteloos. Het is haar paard dus zij wil toch ook dan jij het paard goed rijdt !!! Zij kent em (ga ik vanuit) goed, dus kan ze je echt wel uitleggen waar het probleem zit en hoe je het kan oplossen.

Anoniem

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:24

Een slof is een HULPteugel en geen AFDWINGteugel......

Ik rij een hele enkele keer wel eens met slofje, maar mijn paard is echter zonder slof prima nageefelijk.....
Met een enkele keer bedoel ik 10 keer per jaar ong. vaak met idioote wind of andere (volgens [paard]) levensbedreigende situaties...
Dan nog hangt de slof volledig los en hangt hij er aan voor alleen maar psychische redenen (voor mij idee dus)
Vaak hoor ik dan: `[naam] let op dat ze niet in de slof stapt` zo los hangt hij...

Denk dus even goed na voor je naar dit soort hulpmiddelen grijpt en probeer het probleem eerst anders op te lossen.
Ook ik moet er naar toe gaan werken om helemaal onafhankelijk te worden van dit hulpmiddel wat aardig de goede kant op gaat, met de laatste storm heb ik zonder gereden.
Het is puur rijtechnisch als je je paard niet nageefelijk krijgt, los dit dus eerst op voor je verder gaat knutselen.

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:57

Nou, ik snap wat jullie bedoelen en ik was ook zeker niet gelijk van plan om dit paardje te gaan rijden met slof. Ik zal idd wat meer contact moeten nemen met mensen daar op stal, al ken ik niemand behalve de eigenaresse. De reden is omdat ik verhuisd ben van Oss naar Alphen aan den Rijn. En ken dus niemand daar in de paardenwereld. Misschien dat ik 1 keer in de 2 weken les kan krijgen als ik het geld er voor heb. dat is namelijk mijn probleem.

het was bij mij ook gewoon een vraag en dan hoeven jullie niet gelijk te zeggen dat ik niet kan rijden?? Dat is wel snel geconcludeerd. Maar ik moet het paardje ook beter leren kennen, daar hebben jullie gelijk in. Misschien is dit wel het eerste paard waar ik problemen mee heb wanneer ik er nog maar een paar keer mee heb gereden. Want wat ik probeerde te zeggen was dat ik elk paardje dat het kent aan de teugel kan krijgen ook de eerste keer als ik erop zit...

En ik heb het met de eigenaresse over de slof gehad en ze zei dat iemand van stal ook op inno had gereden met slof en dat het toen heel goed ging. Dus vandaar ook mijn vraag...

Nou bedankt ik ga het zeker eerst zonder slof doen met behulp van lessen, als ik nou eens een miljoen won......................

Bedankt voor jullie advies en voor alle duidelijkheid...

Groetjes Inger

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:57

paardemeisje schreef:
Dat vind ik de grootste onzin... tuurlijk neem je wel tijd om te leren rijden. Ik wel in ieder geval... Ik kan als ik wil bijna elk paard aan de teugel rijden, dus dat is het probleem niet. Ik wilde hier duidelijk maken dat deze merrie het prima kan, maar mij in de maling neemt. Nou en toen was mijn vraag als ik af en toe met slof rij... zou ze dan weer normaal doen tijdens het rijden... Ik rij ook een haflinger als bijrijdpaardje en daar heb ik toch echt geen problemen mee met aan de teugel rijden. en mijn vorige topic heeft hier ook niks mee te maken... Als paarden hangen in mijn handen wil dat zeggen dat ze al aan de teugel lopen... dus misschien snappen jullie nu wel wat ik bedoel...

groetjes Inger


Als paarden hangen in mijn handen dan wil dat zeggen dat ze al aan de teugel lopen? Dit klopt dus echt niet, of begrijp ik jou nu helemaal verkeerd. Als paarden nageeflijk zijn en jij daarbij volledig kan ontspannen in je handen, en lekker voorwaarts blijven, dat is aan de teugel lopen. "Hangen" is nooit goed. En niet op te lossen met slofteugel, maar op te lossen door je eigen rijstijl aan te passen. (ik heb sinds kort rijles van iemand anders en echt waar, ik heb nog nooit zo lekker gereden)

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 23:45

Sorry maar ik had het bij dit paard niet over hangen in de teugels, dit kwam van een ander topic, volgende keer misschien wat beter lezen, wijsneus

BonBon

Berichten: 462
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Groningen en Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:51

Oei jemig, komt het zo naar over dat ik meteen uitgemaakt moet worden voor wijsneus??? (ik probeerde juist zo vriendelijk mogelijk te doen!)

Het heeft er wel degelijk me te maken. Het zegt iets over wat jij denkt dat aan de teugel rijden is, dit moet je wel degelijk meenemen in het al dan niet gebruiken van een slofteugel.

Ik zag dat je toch van plan bent om te lessen, super goed van je, en succes ermee. Daar zul je profijt van hebben, want niemand is uitgeleerd. (En dat wijsneus kun je de volgende keer ook wel weglaten, lijkt mij.)

edit: En je zegt dat het paard aan de longe wel goed loopt als hij is bijgezet. Dit moet je ook tot verder nadenken zetten.

romantic
Berichten: 182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: LutjewinkeL

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:05

ik las hier in dit topic ergens dat je andere paarden wel rond kan laten lopen alleen dit paard niet dat zal allemaal best maar?:

ieder paard is anders, de een heeft wel de spieren en een opleiding achter de rug om netjes verzameld te lopen ( aan de teugel vind ik 'n fout woord) en de ander moet alles nog leren van de ruiter die er toevallig op zit.

hier bedoel ik mee dat ieder paard weer anders is, bij de ene heb je meer geduld nodig dan de ander, paarden zijn dieren, geen machines.
waarom zou een paard t vertikken om lekker ontspannen te lopen? wat zou je zelf graag willen? gespannen lopen met een pijnlijke rug of ontspannen lopen met een soepelle rug? t paard heeft gewoon een ruiter op zn rug nodig die het op een natuurlijke en eerlijke manier uitnodigd om ontspannen te lopen.

voel met je handen mee, maar wel met voldoende contact, laat je paard in een eerlijke en ontspannen tact lopen en het zou beter moeten gaan succes!

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:26

Ik zou de slof niet gebruiken om een paar nageeflijk te rijden. De kans is heel groot dat je hem dwingt.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:29

Niets aan bovenstaande toe te voegen!

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:48

ben t volledig eens met marije

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:52

Ik gebruik de slof alleen als ze aan het etteren is... Maar dan is ze ook echt vervelend, ze gaat stil staan, schiet dan opeens weer weg, en gaat steigeren, en ga zo nog maar even door. En dan doe ik hem om, en is ze opeens weer poeslief. Dan laat ik hem voor de rest slaphangen, en als het nodig is pak ik hem er weer bij. Voor de rest rijd ik er eigenlijk nooit mee.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:06

Urielle schreef:
Ik zou helemaal niet met hulpteugels en tralalala beginnen. Je geeft aan dat je merrie het aan de longe prima doet met bijzets, dus blijkbaar werk jij dan toch ergens niet goed in. Ik zou er veel mee gaan lessen en evt. eens nakijken of je merrie rugproblemen of blokkades heeft waardoor ze moeilijker haar rug kan gebruiken. Je rijdt haar ook nog niet zolang schrijf je, dus geef het de tijd en durf er tijd in te investeren.


Jep, helemaal mee eens. Dit zijn dingen die je eerst eens zou moeten doen! En oefen eens wat geduld, Rome werd ook niet in een dag gebouwd!!!!

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:50

Voor sommige paarden is de slof een oplossing, mits goed gebruikt. Ik hou er persoonlijk niet zo van (heb er een keer mee gereden, advies van instructrice). Nu ik ergens anders rijd heeft mijn intructeur me geadviseerd hem actiever te laten lopen en doet hij het goed.. Ik weet niet of je nu al les neemt, maar vraag eens aan je instructeur/instructrice wat je het beste kan doen. Die kunnen zien hoe je rijdt en je vaak het beste advies geven, vind ik.

[ben het ook met Urielle eens]

qtiej_gurl
Berichten: 110
Geregistreerd: 23-09-05

Re: wanneer rijden met een slofteugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:45

Ik zou ook niet met de slof beginnen, met een martingaal kan er weinig mis gaan, maar met een slof kun je een paard echt verzieken. Als je hem niet goed gebruikt kun je een paard permanent beschadigen. En vaak raken na een tijdje paard en ruiter eraan verslaafd. O het gaat niet goed? Nou doe dan de slof er maar weer aan. Je geeft aan dat je merrie aan de bijzet wel netjes loopt. Dan zou ik, als je echt met een hulpteugel wilt rijden, met een stootteugel rijden. Je doet 1 bijzet vast aan de singel, en dan aan het clipgedeelte een bitstukje doen, en dan de 2 clipjes aan het bit. Afhankelijk van of je je paard laag en diep wilt laten lopen of in de oprichting, kun je de bijzet iets losser of strakker doen. Als ze dan niet trekt werkt hij ook niet in.