Aan een kant schuimen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

balli

Aan een kant schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:18

Mijn bijrijdpaard begint de laatste tijd onder het rijden lekker te schuimen. Ben ik heel blij mee... ze ontspant en kauwt lekker op het bit.

Nu het "probleem" ze schuimt op rechts veel meer, op deze hand reageert ze dan ook veel beter op het bit. Op links schuimt ze wel, maar veel minder, ze vind het moeilijk om hierop na te geven, en dat doet ze pas als je het langer vraagt en echt heel duidelijk bent (ze heeft hier duidelijk meer moeite mee). Na het rijden heb ik vaak ook wat last van mijn linker hand, wellicht zet ik te veel kracht of zet ik mezelf vast.
Het lijkt mij dat m'n paardje scheef is, maar dan is de vraag: aan welke kant is ze scheef? en hoe kan ik heb oplossen?

*als alles goed gaat krijg ik binnenkort les met mijn bijrijdpaardje, dus dan gaan we daar vast ook aandacht aan besteden!*

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:26

Zoals ik het lees is je paardje rechts sterker dan links, mijn verzorgpaardje is links sterker dan rechts. Moet vooral met hem veel volters rijden en hem leren ontreden/stappen met zijn achter hoeven een volte rijden maar dan schuin terug naar de hoefslag en van uit daar wijken.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:38

ok marinke.... bedankt...

heb ondertussen www.hoefkatrol.nl doorgelezen, maar daar wordt ik ook niet heel erg veel wijzer van.... (komt op mij ook een b'tje over als geldklopperij, alsof zij de enige zijn die dat kunnen)

nog andere mensen tips?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:03

Je paard geeft links niet goed na, hierdoor zet je je hand vast. Ik had precies hetzelfde. Je paard is scheef en waarschijnlijk zet hij zijn rechterachterbeen niet goed onder de massa. Mijn paard was tenminste scheef in zijn bekken, ze stonden als het ware naar rechts, hierdoor liep hij rechtsom makkelijker gebogen dan linksom. Wat er op hoefkatrol.nl staat klopt allemaal wel, ze gaan er misschien wat ver in, maar ze hebben wel gelijk. De belangrijkste basis is gewoon een paard wat ten alle tijde recht in zijn lijf is met gelijke druk op 2 teugels en zich nergens in zijn lichaam vasthoud. Dit is wel ongelovelijk moeilijk om te bereiken en je zal hier echt les bij nodig hebben. Ik heb er 3 jaar over gedaan om mijn rijstijl wat dat betreft om te gooien en me er bewust van te worden hoe scheef je zelf vaak eigenlijk rijd.

Succes!

Hanneke184

Re: Aan een kant schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:05

Mijn paardje schuimt links meer dan rechts, maar hij is niet scheef in zijn lichaam, ze heeft meer moeite rechts los te laten dan links. Op het moment dat rechts los is, schuimt ze aan beide kanten gelijk.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 08:55

ok bedankt.....
wat zijn goede oefeningen om je paard ook aan de "stijve" kant los te maken?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:12

Ik rijd mijn paard vaak schouderbinnenwaarts achtig door de hoeken en pak ook schouderbinnenwaarts op de volte. Op die manier brengen ze het binnen achterbeen goed onder de massa en krijg je ze goed op de buitenteugel.
Ook tempowisselingen vind ik heel belangrijk!

Wat ik bij mijn eigen paard ook veel doe, dat is heel steil wijken. Op die manier wordt ze lekker los in de schouders.

Veel suc6 met je paardje!!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:11

balli schreef:
ok bedankt.....
wat zijn goede oefeningen om je paard ook aan de "stijve" kant los te maken?

viewtopic.php?f=8&t=564795

Kijk eens in dit topic, hier is erg veel informatie te vinden over het op één kant vastzitten/vasthouden/scheef zijn/rechtrichten....

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:47

@mulan: tnx... ga ik lezen!

ik heb zonet weer gereden, veel oefeningen gedaan om haar los te krijgen en wat oefeningen van de hoefkatrol site... en na een tijdje: ze schuimde aan bijde kanten even veel! aan haar moeilijke kant zelfs iets meer!

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:54

k hbe dat ook met mijn vz paard maar die schuimt altijd wel ook iets meer aan de ene dan de andere kant!!!
maar met de linker gallop begint ze te schuimen(omdat ik haar nu op de linker hand nagevelijk kan laten galloperen! en omdat rechts gewoon Rot is lukt het me niet!(rechts trekt ze erg in der buiten schouder en dan zit ze vaak overkruist of springt ze over in de hoeken en verder idd veel voltes rijden om die reactie op de moeilijke hand erin te krijgen!! ik doe ook vaak eerst gewoon reageren als ik eraf wil en daarna wat meer proberen te vragen
verder ook niet echt veel tips veel sterkte en plezier met paard en (miss) lessen

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:57

je paard hoeft niet perse scheef te zijn als hij aan een kant vast pakt
een paard heeft net als een mens een makkelijke kant en een moeilijke kant. het is belangrijk dat je aan de kant waar hij het iets moeilijker vind door te komen ook los te laten en niet vast te pakken. dit is heel moeilijk want ik pak ook sneller vast dan dat ik los laat.
maar als je vast blijft houden beloon je het paard niet.
door los te laten is het voor een paard ook een soort beloning.
zorg wel dat je de buiten teugel er ook aan blijft houden ander trek je bit door de mond van het paard. dit is ook heel belangrijk omdat je het paard doormiddel van de buitenteugel een volte laat lopen.
wat ik altijd doe is doorvragen, loslaten, doorvragen, loslaten en vooral veel voltes rijden.
als je denkt dat je paard scheef is zou ik er een fysiotherapeut bij laten komen die het paard rechttrekt.
veel succes met je paardje en laat weten hoe het gaat.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:02

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:37

een paard bij ons op stal die had dat ook (vast zitten en aan een kant niet schuimen )
maar die had haken nadat ze daarvoor behandeld was waren alle problemen heel snel weg