Voor het eerst in het verkeer, wie ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Voor het eerst in het verkeer, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:37

ik zou graag deze zomer beginnen met met mijn paard aan de hand over straat te wandelen en hem de straat en het verkeer leren kennen.
Nu is dit het probleem: het is een Arabische Volbloed van 2 jaar, een puber dus. Hij heeft nogal snel bang van nieuwe dingen en is zeer temperamentvol. Het lijkt me dus het best om te beginnen op een zeer rustige weg. Jammer genoeg woon ik aan de drukste straat van de hele stad en mijn paard staat ook thuis.
Mij lijkt het dan het beste om een trailer te vragen aan iemand en hem eerst naar een stille straat te vervoeren?

Wie heeft er ervaring hierin (met een al iets ouder en sterk paard) ?

Saskia_Omar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:06

Ik heb een paar paarden voor het eerst in het verkeer begeleid.
Als jou paard makkelijk is in de trailer zie ik niet echt problemen, wel krijg je dan..dat als hij zou schrikken, dat die niet naar huis kan rennen of iets.

Ik ga altijd eerst een paar keertjes tot de weg lopen (dus gewoon op het erf, maar dan laat ik hem grazen) en kijken hoe hij reageert. En dan steeds een stukje verder gaan.
Als hij erg schrikkerig is kan je het natuurlijk ook eerst proberen met een wat ouder, verkeersmak paardje (zou ik doen).
Als dat paard rustig is en niet zo bang, dan heb je een grote kans dat jou paard ook rustig blijft.

Je kan natuurlijk ook op zondagmorgen vroeg gaan, dan is er minder verkeer. Even aankijken hoe dat gaat.
Het allerbelangrijkste is dat je zelf vertrouwd door blijft lopen, vertrouwen in je paard en vooral belonen

Succes

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:08

Tjah straks raakt tie van streek en dan krijg je em de trailer niet meer in.. Dat probleem heb ik dus eens gehad.. Zijn we echt 2 uur bezig geweest om haar de trailer weer in te krijgen.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:10

Idd, dat van dat ander paard meenemen, had ik ook al aan gedacht... Nu is het wel zo dat ze hier aan de straat aan het werken zijn. Enkele andere straten zijn half afgesloten en het is een pak rustiger, dus misschien een goed moment? Ook zou ik sowieso kiezen voor heel vroeg of heel laat...

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:13

Doe een hoofdstelletje om (dan heb je wat meer overgewicht op je paard als er iets gebeurd) en als ik jou was dan zou ik 's ochtends vroeg gaan. Een niet al te druk plekje uitzoeken en evt. zweepje meenemen. (niet om haar te slaan natuurlijk, maar in Just of case )

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:15

Hij is nu dus 2 en een maand oud, dus in de zomervakantie is hij 2 en 4 maand oud, kan ik dan al een hoofdstel indoen?

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:29

Sowieso zou ik adviseren om niet alleen te gaan wandelen. In je eentje ben je veel kwetsbaarder en als er iets gebeurd is er niemand die je kan helpen. Verder gewoon een hoofdstel om met halstertouwen eraan.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:30

vanaf welke leeftijd kan ik hem dan best een hoofdstel aandoen?

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:32

Wanneer straten afgesloten zijn, zijn er meestal borden en hekken en alles bij, die poespas is misschien wat teveel voor een eerste keer

Je zult merken dat ze door zoiets heel erg snel moe worden, dus ga er maar van uit dat zo'n wandelingetje erg kort gaat zijn. Ze zien immers tal van nieuwe dingen en dat vreet energie bij zo'n jonkie

Die van mij moet nog 3 worden deze zomer en hij is redelijk verkeersmak. Ik zou vanaf 2,5 langzamerhand met bit gaan beginnen, en alles heel rustig en langzaam opbouwen. Als je verwacht dat hij echt beter te houden is met bit, zou ik dit gewoon in doen, maar needless to say, ben er wel voorzichtig mee natuurlijk.

Ik zou je sowieso adviseren om een lange zweep mee te nemen, hiermee kun je eventueel honden op afstand houden en de achterhand van je paard bij je houden wanneer iemand passeert {als ze merken dat er hen iets 'tegenhoudt', zullen ze minder snel trappen naar een auto oid.}

Een ander paard meenemen kan een hele comfort zijn voor je paardje, maar ik zou het in eerste instantie eerst alleen proberen.

Verder kan ik je aanraden veel met hem te praten en vooral te genieten van wat je op aan het bouwen bent. Niets is mooier dan wanneer hij je na een paar keer echt gaat vertrouwen en gewoon door loopt terwijl hij eigenlijk wel een beetje bang is.

Succes !!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:36

Als ik dus midden juli met bit begin (hij is dan 2 jaar en 3,5 maand oud), is dat dan ok? Ik wil niet dat ik hem forceer...

Saskia_Omar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:16

Ja, het bit kan niet zoveel kwaad. Wel moet je hem dan natuurlijk eerst laten wennen aan het bit. Pas als hij helemaal gewend is dan pas de weg op (anders heeft hij én een ding in zn mond dat hij niet kent én allemaal auto's).
Verder zou ik gewoon ook zondag gaan, dan wordt er in die straat niet gewerkt. En dan lekker vroeg..misschien van tevoren even longeren en dan uitstappen, anders is die wel erg druk. Paard kan je meenemen, maar inderdaad eerst even aankijken hoe hij zelf reageert.

Misschien is hengstentouw een oplossing? zorg ook dat je zelf goed grip hebt, dan bedoel ik ook qua schoenen.
Ik deed trouwens ook de eerste paar keren een longeertouw aan mn hengstentouw, mochten ze ervan doorgaan dan heb jij in ieder geval een lang stuk touw aan hem vast.

Veel succes en laat horen hoe het is gegaan

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:31

Ik heb nu al zenuwen voor dan

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:39

Waarom zo moeilijk allemaal?
Je woont aan een drukke weg en je paard staat daar ook. Geluid moet dus al bekend zijn. Liggen je weilanden ook aan die drukke weg? Anders ga je gewoon met paard aan lang halstertouw bij (en later net buiten) het hek staan kijken. Als hij rustig blijft zoek je een drukkere tijd van de dag uit. Niks doen verder, gewoon een uurtje of wat gaan staan kijken, net zo lang totdat hij rustig is. Niet eerder weg lopen, dan bevestig je dat het eng is. Als dat goed gaat stukjes gaan wandelen.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:49

Als ik dit zo lees, dan zou ik als ik jou was niet zelf met je paard gaan wandelen. Je bent nu al zenuwachtig. Je paard zal naar jou kijken in een nieuwe situatie hoe hij zich moet gedragen. Geef jij aan dat het spannend is, dan zal het ook spannend zijn. Laat iemand met hem lopen die zelf niets om het verkeer geeft en je zult zien dat er niets aan de hand is. Zodra jij echt het vertrouwen hebt dat het goed zal gaan, na aanleiding van de ervaringen van de ander, kan je ook met hem gaan wandelen. Maar nu nog niet. Ik ken een pony die nog steeds bang is voor vrachtwagens en traktoren omdat zijn baasje toen hij jong was met wandelen daar ook altijd bang voor was. Mijn eigen paard was nog nooit in het verkeer geweest en die kon de eerste keer al zo langs bussen en vrachtwagens lopen, gewoon omdat ik hem nooit aanleiding heb gegeven het spannend te vinden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 01:16

Gewoon in de wei zetten naast die drukke weg, wordt ie vanzelf verkeersmak.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:06

Ik ben niet bang, niet echt zenuwachtig, had het beter moeten verwoorden... Ik kijk er gewoon erg naar uit en ben heel benieuwd hoe het zal gaan.
De weide ligt niet dadelijk aan de weg, wel zijn zijn ze vlak langs de weide aan het bouwen, waardoor hij dus ook geluiden leert kennen. Waarom ik zomaar niet aan deze straat wil wandelen, is omdat hij de geluiden wel kent, maar op een weg waar iedereen 70 per uur rijdt, kan ik mij voorstellen dat hij bang gaat zijn van die enge auto's die op hem afkomen gereden... Niet?

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:48

de eerste keer nam ik een paar sterke mensen mee.. als er dan wat gtebeurd kunnen zij ingrijpen

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:20

Ik heb mijn weiland 5 minuten verderop en moet dus met de paarden langs de weg om bij het weiland te komen, maar ze hebben wel in de paddock gestaan pal naast de weg, dus kennen het verkeer wel. Maar ik zorg ervoor dat ik met meerdere mensen ga, iemand voorop met een rustig ouder paard, en iemand erachter met een rustig paard en tussenin laat ik het jonge of drukke paard lopen. Verder maak ik handsignalen naar automobilisten, zodat ze ons rustig voorbij gaan.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:02

Ja, ik zou inderdaad samen met een of meer superverkeersmakke paarden meewandelen en gewoon doen of het de gewoonste zaak van de wereld is. Als jij goed vooruitkijkt en haar goed leidt zal ze jouw als de leider accepteren en aan jou merken dat er geen problemen zijn. Dus niet overdreven gaan betuttelen, maar even laten kijken en dan weer doorlopen.

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:07

Citaat:
Ja, ik zou inderdaad samen met een of meer superverkeersmakke paarden meewandelen en gewoon doen of het de gewoonste zaak van de wereld is. Als jij goed vooruitkijkt en haar goed leidt zal ze jouw als de leider accepteren en aan jou merken dat er geen problemen zijn. Dus niet overdreven gaan betuttelen, maar even laten kijken en dan weer doorlopen.

Mee eens maar dan krijg je soms ook wel dat ze alleen willen als die andere erbij is.. ik zou paar keer dat doen maar daarna gewoon langzaam beginnen en aan de geluiden laten wennen en dan steeds een stapje verder succes verzekerd

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:08

ja dat zei ik ook al katoo
dus ik zou gewoon zonder paardje gaan rustig over straat aan halster/hoofdstel en dan rustig opbouwen