te snel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:52

Buitenrijden met mijn pony is soms gewoon niet leuk meer. Het beginstukje gaat goed, dan stapt ze rustig. Maar na een tijdje wil ze alleen nog maar harder.. en kan ik haar niet meer normaal laten stappen. Ik probeer zoveel mogelijk alleen met mijn zit te rijden, diep te zitten, maar soms moet ik gewoon aan haar mond 'trekken'. We hebben al heel veel dingen geprobeerd. 2 keer per dag beweging geven, losgooien voor het buitenrijden, met andere paarden naar buiten enz. Ze blijft 'dribbelen' buiten. Hebben jullie tips? (we rijden trouwens altijd zonder zadel, of met bare back pad)

Saskia_Omar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:26

Misschien zorgen dat je wat meer grip hebt op der. Ho=ho.
Ze moet gewoon luisteren, dus lekker proberen te rijden(met zadel zou ik zelf doen..)
Misschien eerst in de bak goet ofenenen met halthouden, tijdens het buitenrijden zelf rustig blijven. Als ze gaat dribbelen, laat je der halthouden(trekken in der mond als het nodig is, ze moet wel luisteren natuurlijk!) dan proberen rustig te stappen, dribbelt ze weer? ga je weer halthouden dit herhaal je.

Hopelijk helpt het en remember: jij bent de baas HO=HO

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:02

doet ze dit niet als je gewoon in een bak rijd, als ze te snel gaat in draf of galop ofzo ., op de volte zetten

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:06

dat probleem ken ik en als je gaat halthouden dribbelen ze gewoon opzij enzo...

Ik hou gewoon dan spanning niet te hard maar lichte spanning op de teugels zodat hij wel langzamer moet en dan hem rustig zelf weer laten stappen en af en toe wat meer spanning geven en zodra hij stapt teugels vieren, gaat hij/zij dribbellen weer spanning op de teugels..

succes

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:08

Veel overgangen rijden zodat ze weet HO is HO

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:47

Mijn pony's willen in draf nog wel eens heel stiekem versnellen. Dan zet ik ze terug in stap en als ze weer rustig zijn weer gaan draven. Wat mij altijd als tip wordt gegeven als ze te druk zijn, stappen stappen stappen. Gewoon 10 km buiten gaan stappen.

Op de volte zetten in bak heb ik slechte ervaringen mee. Pony was nl niet van plan af te remmen voor de volte

Marlous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:12

In de bak doet ze het altijd netjes, halthouden. Dan hoef ik maar diep te gaan zitten en ho te zeggen.. en ze staat stil.. maar buiten niet.. En als ik teveel in haar mond zit, gaat ze met haar hoofd omhoog lopen. Dat doet ze trouwens ook in de bak. Maar ik ga eens proberen om elke keer halt te houden als ze gaat dribbelen..soms als dat niet lukt zet ik haar ook wel eens gewoon tegen een boom aan en misschien dat het helpt als ik met dressuur hoofdstel rij (met neusriem) want ik rij nu met western hoofdstel, en dan is er geen druk op haar neus.. Bedankt voor de reacties

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:17

Goed idee van jezelf om een dressuur hoofdstel om te doen! Vaak helpt dat toch een beetje, omdat ze dan hun mond niet open kunnen doen als je druk geeft op de teugels. Verder idd laten halthouden. Zij wil hard, jij niet.. Niet luisteren en toch willen dribbelen? Dan maar halthouden! En goed consequent blijven, steeds maar herhalen en veel geduld hebben. Als ze het braaf doet ook al zyn het maar 10 stappen, goed belonen.

Marlous

Re: te snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:00

Gister ben ik naar buiten geweest met der en het ging super de heen weg zoiezo.. misschien lag het inderdaad aan het hoofdstel.. maar ze was wel veel schrikachtiger dan normaal..dat komt misschien gewoon omdat ze dan niet bezig is met het dribbelen.. dan heeft ze tijd voor andere dingen.. Ze ging ook ineens stilstaan :S wilde ze niet meer verder.. ging ze dreigen met steigeren..toen ze echt niet verder wilde ben ik eraf gegaan en toen wilde ze weer mee, en ben ik er weer op gaan zitten.. en ze is ook altijd zo bang voor 1 paal die we tegenkomen.. daar ben ik er dus ook maar van te voren af gegaan anders is ze de rest van de weg super druk. De terugweg was ze wel weer wat drukker.. veel dribbelen maar het elke keer halthouden hielp wel ! Ik moet denk gewoon wat consequenter zijn. Ze gaat ook vaak als ik halt houd draaien. maarja dat is opzich niet zo erg .. Heb voor het eerst een normale relaxe buitenrit kunnen maken

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:32

misschien weer meer vanaf de basis werken...laar je paard nog meer wennen aa/n je stem hulp tijdens bv longeren...Wanneer je paard je ziet als ene leider in de bak, is je paard ook gehoorzaam (er) onder het zadel...

LoOr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:19

Misschien kan je proberen om elke keer als ze gaat dribbelen een klein rondje te maken, dan weet ze dat het geen zin heeft om te gaan dribbelen. Bij mij hielp dat in ieder geval wel.
succes