Weglopen als ik erop wil,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarRic

Weglopen als ik erop wil,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:42

Hallo,

Mijn paard blijft niet stilstaan als ik op wil stappen, dan loopt hij rondjes of gaat er in draf vandoor.
Ook als er iemand voor gaat staan of hem vasthoudt doet hij dit, als ik opstap houd ik zelf ook de teugels vast en soms zelfs strak als hij dit doet, maar hij loopt er gewoon 'doorheen'.

Als ik er dan opzit, staat hij ook niet stil en loopt meteen weg.. Hij wil met rijden ook nooit stilstaan/halthouden.
Het is wel zo dat hij veel energie heeft,

Heeft iemand tips om hem stil te laten staan?
[Het zadel zit goed en past hem.]

alvast bedankt
&
Groetjes Petrarca

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:47

Steeds leren, en pas opstappen als ie stilstaat, en in een hoek neerzetten zodat ie niet wegkan, en veel overgangen maken en stilgaan staan.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:06

Wij hebben dit in t begin met Flan ook gehad. Ze draafde niet weg maar stapte wel weg.
Mijn man hield haar beet en zodra ze naar voren kwam zette hij haar gelijk een paar passen terug. ZOdat ze weer stond waar we begonnen. Dit werd ze zat en nu doet ze t braaf.
Je kan je paard ook een van je af laten kijken dan kunnen zo ook minder makkelijk weg.
Toch goed blijven oefenen en heel concequent blijven.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:11

Miss eens aan de hand gaan oefenen. Halt is halt, ook zonder druk van halster, teugels, oid.
En elke keer opnieuw weer vragen stil te blijven staan. Heel consequent blijven.

Rinskee

Re: Weglopen als ik erop wil,

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:39

hier heb ik ook last van.
vooral streng zijn pak je teugels goed beet en eerste paar keren gewoon met iemand oefenen die er voor gaat staan.

duidelijke hulp geven als diegene dan los laat dat het paard op jou hulp dan gaat lopen. ook kun je onder het rijden vaak stil gaan staan.
het is gewoon een teken van ongeduld bij mij gaat het ook nog niet super maar het is vooral oefenen oefenen en oefenen.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:50

mijn paard was ook erg vervelend met opstijgen
[wegrennen, bokken, steigeren, we zijn zelfs 2 keer achterover geklapt ]

Na laten kijken, bleek dat er een wervel vlak bij zijn schoft scheef stond.

Dus laat je paardje even nakijken...

Het zekere voor het onzekere

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:56

In de hoek zetten en opstijgen, evt met iemand die hem in het begin even vasthoud/ervoor staat.

Dan naar het midden en gewoon opstijgen, je teugels op maat, gaat hij lopen, dan gewoon terug op de grond, snel 3 stappen terug laten doen, en weer overnieuw proberen net zolang totdat hij stilstaat.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:21

Bedankt allemaal,

Hij wil inmiddels met rijden wel gewoon stilstaan, met opstappen nog steeds niet.

rowo

Re: Weglopen als ik erop wil,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:00

één tip: CONSEQUENT BLIJVEN. Hem neit de ene keer weg laten lopen en de andere keer moet ie perse stil staan moet opstijgen. Zet hem met z'n hoofd tegen de muur of in de hoek van de bak zodat ie niet weg kan. Zorg ervoor dat je je rechterteugel wat korter hebt dan je linker.
Stap op en zo gauw ie gaat lopen niet verder op stappen maar wachten met zitten tot ie weer stilstaat. Dan ga je zitten en wacht je tot ie stilstaat. Hij moet net zo lang wachten tot jij zegt dat ie mag lopen! Misschien kan iemand je helpen dat die erbij staat met opstappen?

Succes ermee!

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:08

Ik ken ook een paard die dat doet, heel irritant. Ik probeer ook consepuent te zijn en hem eerst stil te laten staan voordat ik wegrijd, maar als ik hem van voren tegenhoud gaat ie achteruit lopen. Dus dan geef ik weer wat meer teugel en als ie dan niet stilstaat geef ik been, maar dan gaat ie weer naar voren, dus houd ik hem weer tegen maar dan komt ie vaak omhoog :S Dus dan doe ik mijn teugels los en weer been, dan gaat ie weer lopen, probeer ik hem nog voorzichtiger stil te laten staan. Dan staat ie 2 seconden stil, laat ik hem maar gauw wegstappen op mijn been, voordat ie weer uit zichzelf gaat :S Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag.
Het probleem is ook dat ik hem voor iemand anders rijd, af en toe als zij niet kan. Van haar mag ie wel lopen als ze opstapt, dus ik krijg het hem niet echt makkelijk afgeleerd.

lovelygirly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:14

Het is niet mijn topic maar de tips kan ik goed gebruiken...

Mijn verzorgpaard heeft dat ook, ze gaat of opzij lopen of naar achter weg draaien,rondjes lopen noem maarop niks mee te beginnen.Zelfs als iemand haar vast houdt loopt ze nog weg....

ik moet haar nu vast zetten om op te steigen maar zelfs dat is soms een probleem.

Dus tips zijn erg welkom

ps. Tegen Petrarca kan ik alleen maar zeggen succes en ik hoop dat het je lukt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-04-06 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Italic verwijderd

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 08:57

Bedankt voor de reactie's,
Tips zijn inderdaad nog steeds welkom,
M'n paard springt er gewoon in draf vandoor, als ik (soms nog niet eens) 1 voet in de beugel heb.
Hij gaat ook vaak meteen in galop en dan is hij moeilijk terug te krijgen, dan moet ik hem echt tegen de hoekrand van de bak aan sturen zodat hij stilstaat.

Ik zat te denken aan grondwerk, Natural Horsemanship, want volgens mij zijn de rollen nog niet helemaal goed verdeeld (leider - volger) aangezien hij net nieuw bij me is en heel erg aan het uitproberen is.
Daarom is inderdaad consequent zijn heel erg belangrijk.

Iemand nog meer tips?
vr. gr. Petrarca

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:46

Hoe gaat het als je hem eerst even gereden hebt en dan het nog eens probeert? Je zegt dat hij nu wel stilstaat onder het rijden. Stap dan eens af en ga er weer op zitten. Misschien dat je zo het kwartje kunt laten vallen?
En inderdaad goed aan de hand oefenen. Jij bent de baas! Misschien werken aan de dubbele lijnen, kan je het halthouden ook goed mee oefenen.

Ik heb overigens een paard gekend dat na het opstappen eerst twee rondjes rond moest bokken, dat kregen ze er gewoon niet uit.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:05

Ik heb wel eens gereden en dat een instructrice nog even wou rijden, toen heb ik hem ook stilgezet en afgestapt, toen zij erop wou hadden we hetzelfde probleem.

Maar het is wel een goed idee, om dat gewoon te gaan oefenen!
Ik hoop dat het bij mijn paard niet zo erg word als 2 rondjes bokken..

Groetjes Petrarca en bedankt voor je Reactie.

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:09

Oefenen oefenen oefenen

Stap 1: opstijgen - staat paard stil? ga verder met stap 4
- wil of loopt het paard weg? ga verder met stap 2
Stap 2: zet paard stil
Stap 3: stap af, en ga weer terug naar stap 1
Stap 4: beloon je paard!

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:23

Bedankt, handig zo'n stappenplan!
Ik ga het denk ik vandaag uitproberen,

Groetjes Petrarca

tollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:20

paard in de hoek zetten en van je af laten kijken. dan kan die geen kant meer op

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:33

In de hoek zetten mocht bij mijn paard niet baten.
Bij mij hielp het om het paard direct op een zeer kleine volte te sturen. Pas als ze braaf was en stil bleef staan, de druk er direct af, en belonen. Gaat ze weer? gewoon weer in volte. Op een gegeven moment vond ze dit vervelend en begreep ze dat de druk eraf gaat als ze stil staat. Boos worden of geweld werkt averechts. Je moet heel consequent zijn en zeker niet verwachten dat het na 5 keer geoefend opgelost is. Blijf geduld houden en hou vol. Ook is het goed om dit aan de hand te oefenen, ho is ho. Als het paard zoveel energie heeft, kun je hem/haar misschien beter eerst even loslaten (spelen met andere paarden), longeren of ander grondwerk doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:38

mijn merrie doet dit ook, maar die is ook nog maar net beleert onder het zadel.. ik gebruik daarbij ook een krukje dus nog ingewikkelder.. ik zet haar nu nog altijd ergens neer waar ze wel stil wil staan, bij de ingang van de bak o.i.d.. afstappen kan ik al wel overal zonder dat ze gaat lopen
veel gedult hebben, dan komt het vanzelf wel goed!
en niet straffen als hij weg wil lopen, maar juist belonen als hij stil staat!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:40

ik denk dat je moet kijken wie het langste gedult heeft

Net zo lang wachten tot ie stil staat, en ook ECHT stil blijft staan.

Aan het einde na het rijden even op en afstappen nog wat oeffenen, moet het goedkomen denk ik

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:21

Mijn verzorgpaard staat nu stil als iemand hem vasthoudt met opstappen. Toen hij net zadelmak was, deed hij ook zo gek, zodat ik er zelfs een keer hard afviel in het grint! Hij is heel groot en vond het blijkbaar eng dat er na al die jaren iemand boven hem uitstak! Heb oefeningen gedaan door naast hem te gaan springen, wat hij dus heel eng vond, omdat ik boven hem uitkwam, maar na tien minuten springen bleef hij staan en stapte ik met hulp snel op en beloonde hem. De volgende dag ging het al wat sneller en na een week, hoefde ik niet meer te springen, maar hij vindt het nog steeds prettiger als iemand hem even vasthoudt met opstappen of als hij steun heeft aan een muur of bakrand. Misschien is jouw paard ook wel bang en dit wordt op den duur een gewoonte 'tic' en je krijgt het er dan moeilijk weer uit.

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:34

Zelf kreeg ik ooit eens de tip de buitenste teugel een stukje korter te nemen. Als ze gaan lopen, kunnen ze alleen maar een volte-tje lopen, en daar zijn ze op een gegeven moment wel zat van!

Zelf heb ik hier goede ervaringen mee. Vooral mijn jonge paard kan erg ongeduldig zijn, even de buitenteugel ietsje korter en ze staat stokstijf stil! Haar heb ik dit echter wel direct bij het inrijden aangeleerd. Maar ook bij mijn leerlingen komt dit 'trukje' vaak van pas!

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:15

mijn pony doet dit ook.
als ik de bak in kom loopt ze rondjes om me heen en gaat ze lopen piaferen en zich op lopen fokken.

ik stap altijd zelf op, ook al duurt het een half uur.
ik pak de teugels bij het bitje losjes vast en met de andere hand pak ik de teugels op maat en dan stap ik op.
mijn pony ontplofte dan meteen als ik erop zit en gallopeert als een gek door de bak heen.

ik aai haar over der koppie heen en praat tegen haar doet wonderen.

LoOr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:18

Mijn pony deed eers ook zo irritant met opstijgen.
Als je haar dan tegen een muurtje of in de hoek zette dan draaide ze zeg maar dr kont naar je toe. Toen ik haar eerst eens flink moe had gemaakt in het bos, ben ik in het bos afgestapt en toen weer opgestapt en dat dan heel vaak achter elkaar en toen ging het een paar dagen daarna ook veel beter.
En toen mijn moeder erop wou stappen deed ze ook al zo irritant en toen heeft mijn moeder haar een flinke schop tegen haar kont gegeven en toen bleef ze ook braaf staan.

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:56

in een hoek zetten, en je binnen teugel ietsjes strakker houden dan je buiten teugel,, (teminste zoiets had ik ooit gelezen) en als ze dan lopen dan kunnen ze alleen maar de hoek in lopen..