Paard door water leren rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard door water leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:33

Mijn paard heeft een hekel aan water en wil zelfs niet door plassen lopen. Bij ons in de buurt is een klein beekje waardoor het ruiterpad loopt. Omdat mijn paard vandaag in een goede bui was en graag naar huis wilde, wilde ik maar een begin maken om hem 1 meter door het beekje over te steken op de terugweg naar huis. Resultaat: meneer bleef weigeren en liep steeds achteruit. Uiteindelijk ben ik afgestapt en ben zelf in de beek gaan staan met Pallas aan de hand en ja, hoor, hij is me gevolgd met grote angst-ogen. Mijn svhoenen en mijn broek waren doorweekt. daarna heb ik hem nog een keer de beek laten oversteken en ik dus door het water. Daarna ben ik opgestegen en zijn we nog een keer door de beek gegaan. Meneer deed het wel snel met grote passen en sprongen, maar was heel braaf. 2 voorbijgangers hebben me zelfs nog uitgelachen, maar ja, het is gelukt! Hoe hebben jullie je paard door het water leren lopen?

Ikkiej

Re: Paard door water leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:55

goed van je dat je het nog een paar keer ging oefenen!

Claire houd van water, geen probleem mee gehad

Han is een ander verhaal had haar gewoon in mini plasjes (van regen ) laten lopen en nu loopt ze ook gewoon in beekjes

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:57

ga gewoon in de zomer of als het wat warmer word in je bikini oefenen mischien wil je paard dan ook wel voor verkoeling.
en neem wortels, of brokjes mee zodat je hem kan belonen =)

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:01

Bij die van mij helpt het als ik haar er achteruit inrij/doorheen rij en dan rustig omdraai, maar ik denk dat je dit alleen moet doen als je wel een redelijk "cool" paard hebt verder.

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:13

Als die van mij niet door de plas wil, en er dus of net omheen draait, of er met een reuzesprong overheen gaat, dan draai ik haar om.. en moet ze er langs.. ik blijf net zo lan gbezig tot ze het doet!

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:41

Idd eerst even afstappen en samen erdoor heen gaan, dan erop gaan zitten en gewoon net zolang herhalen tot ze er goed doorheen stapt

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:00

Wat kan helpen: Gewoon in de bak rijden als die goed blank staat (evt galop overslaan als het redelijk diep is). Je moet je paard dan wel eerst die bak in krijgen, maar dat is je nu ook gelukt! Zorg wel dat je weet dat de bak goed egaal is, verstappen is anders een risico, en dat is niet goed voor 't vertrouwen.

Wat ook kan schelen: eerst benen even afspuiten, dan is dat "eerste nat" al geweest.

_robijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:48

Dat had ik ok met mijn jaarling ze durfde niet in plassen .dus dan ging ik erin staan en zei kwam gewoon echt niet.dus toen hadden we het anders geprobeerd een paard wat het wel durft eerst laten gaan en dan hnet paard wat niet durfde .en daarna gewoon door zo veel mogelijk water lopen..

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:25

Ik zelf heb nog nooit gezwommen oid met mijn vzpony, maar ik denk dat wat je gedaan ehbt goed is! Probeer het een aantal keer, dan stap je af en ga je het water in, tot hij rustig kijkt en dan probeerj e het een keer erop?

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:12

Goed dat je het zo hebt geprobeerd, en zie zo het resultaat

Gewoon flink oefenen, telkens uitgebreid belonen (ookal maakt ie een paar gekke sprongen tussendoor of wat dan ook) met evt. wat snoepjes.

Bouw het gewoon op! Succes!

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:18

mijne wilde er eerst absoluut niet doorheen, door die kleine plassen in de bak, en bij de pony club in de bak was het net een zwembad als t een hele nacht geregend had, dus durfde ze er niet doorheen. iemand zei rij maar ff achter mij aan, en toen ging ze er wel doorheen. en een paar x gedaan en nu loopt ze er wel steeds doorheen, maar als hij aan de vrije teugel loopt gaat die er ook wel liever langsheen maar een paar x geoefend en nu gaat ze er zonder problemen doorheen als je het aan dr vraagt.. en ze vind het soms ook wel leuk

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:23

Achter een ander paard aansturen, ik ben er 1,5 jaar mee bezig geweest om haar door water te krijgen, in het begin sprong ze, weigerde ze, en wilde ze absoluut niet, nu rijd ze in de bak met gemak door natte plassen en heb zelfs gezwommen met haar

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:41

ik heb zo'n lekker eigenwijs arabiertje,,
en die wil alleen door 'n waterplas als ik er ook doorheen kan lopen en als hij de bodem kan zien.. Ja want stel je voor allemaal monsters van Log Nes,,:p
En als hij de ondergrond niet vertrouwd ,, of het water is niet 'kalm' genoeg dan gaan we lekker niet,, Dan kunen er 10000zenden paarden gaan en kan ik hem lokken met voer of vertellen dat het wel kan, maar meneer gaat niet,!,!,:D Ach wel grappig opzich en ik heb hier wel respect voor.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:55

Leuk om alle verhalen te horen hoe iedereen zijn paard leert door het water te lopen. Gisteren ben ik met een vriendin weer door de beek gegaan. Haar Fries gaat er gewoon doorheen en voor de eerste keer liep Pallas erzo achteraan. Ik ga dit dus elke keer oefenen en hoop dat hij zo een beetje over zijn angst voor water heenkomt

Lin4Life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:39

Mijn eigen paard is super makkelijk met door water heen rijden.
Op mijn stage zat vlak bij een stuk natuurgebied, hier kon je wel door het water rijden. De paarden die het daar niet wouden die gingen dan met mij mee naar buiten en dan ging ik voorop, andere paard erachter, vaak moest je dan nog wel veel geduld hebben om ze er doorheen te krijgen, maar als ik gewoon weg reed wouden ze er eigenlijk allemaal wel achteraan.
Misschien moet je dat een proberen, Als dat niet werkt dan is het denk ik heel vaak zelf met hem er door heen lopen zodat die inziet dat het toch niet zo eng is.

jonur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:22

eerst gewoon er door proberen te drijven en als hij/zij springt gewoon om draaien en weer proberen. Of als het echt paniek word er zelf afstappen en aan de teugel mee voeren. En een paard ervoor dat wel erdoor gaat wil ook vaak helpen.

Lin4Life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:33

veel oefenen, en als die het eng vindt dan heeft boos worden ook geen zin dus altijd rustig blijven, en heel erg belonen als die er wel doorheen gaat.

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:07

Veel oefenen en goed belonen als ze er in gaan! Neem gewoon wat lekkers mee, dan vinden ze het al een stuk leuker. Een braaf paard voor laten gaan, die niet bang voor water is, is ook een optie.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:16

Hmm... Mijn verzorgpaardje vertikt het... Na 6 jaar oefenen met zijn eigenaresse doet hij het nog steeds niet, hij laat zich simpelweg op zijn zij in de bosjes vallen (terwijl zij erop zat). Zij heeft het dus opgegeven, en ik laat het nog even uit mijn hoofd om het zelf te proberen!

De tips die hier staan zijn erg goed. Gewoon lekker samen oefenen, en veel doen. Veel succes!

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:28

Tsja, ik heb altijd het idee dat je dat je paard zelf leert, als je met 'em aan de hand loopt.
Ik loop zelf ook om de plassen heen

Gewoon veel zelf door plassen banjeren, met je paard aan de hand. Zo doe ik het. Ik denk dus dat je op de goede weg bent

actuador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:00

dat heb je idd goed gedaan doorzetten helpt altijd wel

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:21

naja na 4 jaar oefenen is mijn paard nog steeds niet van zijn angst voor de tuinslang en water dat uit de tuinsalng komt af. Daar ben ik dus ook mee gestopt en raag of ze het even uit willen zetten. De zee een plassen van de regen geen probleem maar homaar als het uit een sslang of iets komt

hebben jullie daar misschie ook tips voor of even een nieyw topic starten

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:30

Reken maar dat die van mij echt maar dan ook écht niet in het water gaat. Zelfs als er 1 klein plasje in de bak ligt vertikt madam het om er doorheen te lopen. *zucht.
Ach als het er niet inzit, dan zit het er niet in.