Hoe zie je...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kannetjj

Hoe zie je...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:34

Hoi,

Ik weet niet of het heir goed staat

Maar ik vraag me nou af hoe je kan zien dat..

- Een paard over de rug loopt
- Een paard na-geefelijk is
- Een paard de achterhand eronder heeft (en dus gebruikt)

Oke, dit is misschien een hele domme vraag.
Ik rijd alleen maar op een manege, en daar leer ik niet veel. En (heel dom hoor) durf het op de manege niet goed te vragen, ja ik weet wel van vragen leer je. Maar goed, ik vraag het liever via bokt en dan kan ik op de manege het wat beter vragen o.i.d. (dan kom ik niet helemaal 'groen' over). Sorry, is heel dom ik weet het. Maar ik ben hier gewoon erg benieuwd naar.

Groetjes Kannetjj

Let_be

Re: Hoe zie je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:51

Kannetjj schreef:

Als een paard niet over zijn rug loopt dan is er een soort van holling in de rug en als een paard over zijn rug loopt (dus zijn rug wel gebruikt) dan zie je meer een bolling. Bij paarden die heel laag gereden worden is dit meestal zo (kun je eff zoeken naar foto's om zo de verschillen te zien) en bij de oprichting is het de kunst dat ruggebruikt te behouden.

Als er een ontspanning is waarbij het paard zijn hoofd/hals houding naar voren en neerwaarst brengt. In hoeverre verschilt per paard en wat er gevraagt wordt (dus laag en diep of opgericht en het verschilt per tak).
Dus eff penny; paarden van anky lopen in de krul met hun nek = nageeflijk.

Dit kun je leren zien door veel foto's te bekijken en het irl natuurlijk. Hetzelfde als jouw; sleep je met je benen of stap je flink door. Als paard zijn achterhand goed gebruikt stapt hij met zijn achterbeen op dezelfde plek als waar zijn voorbeen stond. Ook zie je het bij sommige paarden goed doordat ze meer bergopwaarts gaan lopen.

Het is kwestie van tijd en leren om dit soort dingen in 1 opslag goed te zien. Misschien kun je op zoek naar verzorgpaardje waar je dan soms priveles op kan nemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:09

RUI --> RT-P (Ik denk dat ie hier het meest op zijn plek staat...)

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:01

Bedankt
Super Hier kan ik ook wat mee!

Ik heb nu een E-pony als verzorgpony waarschijnlijk, die gaat straks onder het zadel en als ik erop ga dan ga ik er (altans dat wil ik welg raag) lessen mee volgen.. ik vroeg mij af hoe ikkon zien dat een paardje over der ug heen loopt de andere twee die snapte ik al wel

M3isSi3j

Re: Hoe zie je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:43

Kannetjj schreef:

Een paard wat nagevelijk is, loopt over zn rug.. zie nagevelijkheid>

Een paard wat nagevelijk is volgt je hand. Dat wil zeggen als jij je teugels op maat heeft en je handen netjes stil houdt, dan houdt zn paard ook netjes zn hoofd stil. DOe jij je hand van de hals, neemt je paardje stelling aan. Doe jij je hand iets naar voren zal die zn neusje er uit halen. Verleng jij je teugels iets zal die met zn neusje zakken.

Het is dus niet zo dat een paard wat in de krul loopt altijd nagevelijk is! Veel paarden worden in de krul getrokken en blijven dus in die houding lopen wanneer de ruiter de teugels los gooit..

Het is dus ook niet zo dat een paard wat niet in de krul loopt, niet nagevelijk is. Mijn paard moet er altijd ietsjes uit lopen met zn neusje en lengte maken in zn nek en hals (zeker met losrijden).. Ze loopt dan niet in de krul maar volgt wel mn hand en is dus goed nagevelijk en over der rug.

Een paard wat zn achterbeen gebruikt zakt bij vertrek in het achterbeen en vertrekt als een pijl die uit de boog geschoten word. Ook buigt het paard zn achterbeen meen tijdens het lopen. Hoe voel je het? Je paard is goed over zn rug, nagevelijk en is snel in vertrek. Ook is die gemakkelijk te schakelen en terug te rijden op de zit (ook dan zakt ti iets in het achterbeen)

Een paard wat zn achterbeen er onder heeft, en verzameld is, heeft een gebogen lijn in zn achterhand. Hij loopt dan met meer dan 60% van zn gewicht op zn achterhand. ER zit nog een groot verschil tussen verzameling en actief met zn achterhand erbij/er onder.

Domme vragen bestaan niet! Vind het goed dat je het wilt weten, alleen op die manier kan je het leren toch Ik hoop dat het duidelijk is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:21