Galop problemen.*help*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XChrisjeX

Galop problemen.*help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:31

Mijn 6 jarige pony heb ik nu 3 weken op stal staan en is altijd recreatief gereden.
Ben nu begonnen met het dressuur matig aanrijden. Ze pikt alles snel op , maar heeft heel veel moeite met de galop. Ze snapt de hulp niet van het aanspringen, reageert wel op de stemhulp ,maar buiten been achter de singel snapt ze echt niet.
Heb al van alles geprobeert......en als ze eenmaal in galop zit valt ze er ook zo prompt weer uit. Ook al geef ik genoeg been en ondersteuning!
Ga ik in verlichte zit zitten dan galoppeert ze wel door, maar zodra ik ga zitten, dan valt ze terug in de draf. Kijk het is wel handig dat ze zo op mijn zit reageert , maar ze moet eerst leren op 4 benen te galloperen.
Heeft iemand tips?

Frannik

Re: Galop problemen.*help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:35

ik heb reeds 10 paarden ingereden en de galop is altijd het moeilijkst om te leren. Als je je stem er gewoon bij houd in het begin is dit geen probleem, dit is ze gewent, elke keer als jij een stemhulp geeft, geef je gewoon een ontzettend duidelijke hulp, pak er een zweep bij of doe een klein spoortje aan. Het is niet zo dat ze het niet wil, maar ze kan het niet, maar dat heb je volgens mij wel in de gaten. Elke keer als ze 1 pasje galop doet, dan beloon je haar ontzettend goed, zodat ze weet van hé ik doe het goed. en dat komt allemaal we, kan best een tijdje duren, maar het komt wel. Als je maar duidelijk bent met je been, dat is ontzettend belangrijk.
Wat ik altijd doe bij mijn jonge paarden, is galop aanspringen 2 passen galop, draf, 4 passen draf, weg in galop en na een stuk of 3 keer doe je 4 passen galop. Ze moet de overgang leren en ze moet evenwicht krijgen. Dus het is ook ontzettend belangrijk om die overgang supervaak te herhalen, dan leert ze het wel. (vergeet niet je overgangen van stap naar draf en draf naar stap en het halthouden, vergeet in je uurtje ook niet te schakelen, zodat ze op haar eigen been leert lopen.)
Succes, laat me even weten of het heeft geholpen!
xx

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:29

En wat als je merrie het de ene keer wil doet en de andere keer niet en de stemhulpen voor galop niet kent en niet wil kennen? (heb vaak genoeg geoefend aan de longeerlijn)
Ze gaat alleen maar keihard draven en soms springt ze aan. Als ik duidelijker inkom met hulpen (spoortje of zweep), dan krijg ik een bok.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:55

Dan wordt het inderdaad iets moeilijker. Waarschijnlijk is dit ook zo, dat de merrie het wel wil, maar het gewoon niet kan. Dit is vaak het probleem. Daarom zul je toch moeten blijven oefenen, en zoals ik in het vorige stuk al zij, zorg dat je veel schakelt en ontzettend veel overgangen maakt, zodat ze goed op het been komt. Hoe beter ze op het been komt, hoe eerder ze het kan leren. en al gaat ze harder draven en valt ze in galop, dat is in principe nog niet zo erg, als die stukjes hard draven steeds korter worden, dan merk je wel dat je ergens komt. Mijn pony deet dit vroeger ook op rechts, eerst heel hard draven en dan in galop vallen. Maar nu springt hij ontzettend goed aan en rijd ik in het M1, waar je op de x aan moet springen, heb nooit meer problemen gehad.
Ik heb dit gewoon opgelost, om mijn pony heel goed op het been te krijgen, door steeds overgangen te maken, en tussen deze overgangen hoef je geen 10 minuten te stappen, maar gewoon terug naar stap, 3 passen stappen en weer draf, ong 6 passen draf, en weer stap. Hier worden ze lekker fris van en gaan ze beter reageren. wat hier ook voordeel van is, is dat de achterhand actiever wordt.
Ik zou dit eens een paar keer proberen, en elke keer als ze al in galop valt, en ze blijft erin, toch belonen. en dan spring je gewoon een stuk of 8 keer aan, en ookal is het nog niet netjes, dat komt wel.

Wat ik ook nog wil zeggen over dat vorige stuk, het is niet de bedoeling dat je haar in de galop slaat, maar dat ze reageerd. Als ze genoeg reageerd zodat je de hulpmiddelen niet meer nodig hebt, moet je ze ook wegleggen, zodat ze er niet aan gewend raakt.

Lotje85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:45

Helemaal mee eens! Veel overgangen en schijnovergangen rijden + schakelen in de verschillende gangen. En duidelijke afspraken maken! Daar bedoel ik mee BEEN = gelijk WEG en HO = ook gelijk HO. Als dit niet zo is moet je hier eerst beter in afstemmen. Pas dan kun je de overgangen met een actieve achterhand rijden. Als ze bij been wegsloft in draf, heeft je geen actieve achterhand en maak je der dus ook niet sterker daar. Eigenlijk bij elke overgang moet ze op het been meteen 'vertrekken'. Kortom vanuit een actieve stap ook daadwerkelijk GELIJK in een actieve arbeidsdraf zitten. Daar mogen dus geen langzamere drafpassen tussen zitten. Hetzelfde geldt voor de overgangen terug. Vanuit draf naar stap is niet nog een 6 langzame drafpassen om vervolgens in stap te sukkelen, maar 1,2,3 stap en dan in een actieve stap verder gaan (ook weer niet een gehaaste stap, want dan dramt ze door, is dit het geval: even doorpakken!). Als dit niet lukt is het een goede oefening om eens rigoreus vanuit draf naar halthouden te rijden zonder stap ertussen. Je mag dan best streng zijn. Op deze manier maak je der sterker zonder elke keer die moeilijke galop erbij te pakken. Je zult zien dat de galop door deze oefeningen steeds makkelijker wordt. Eén tip: blijf hier dan wel consequent in!