neurotisch 'help, mijn paard heeft iets'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

neurotisch 'help, mijn paard heeft iets'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:17

Mijn vorige paard had spat, en was steeds kreupel. Mijn huidige paard heeft niks, is nog nooit kreupel geweest zelfs, maar toch ben ik steeds erg bang dat hij iets krijgt of dat hij iets heeft. De mensen worden al gek van me: 'Kijk eens, loopt hij wel goed?' Ik ben gewoon zo bang dat hij iets krijgt! Ik probeer heel zuinig te zijn: neem uitgebreid de tijd om los te rijden, stap minimaal 15 minuten uit en daarna nog een paar rondjes aan de hand en ik spuit haar na het rijden de benen steeds af. Toch blijft dat irritante bezorgde gevoel. Als hij een keer struikelt of door een been zakt, ben ik al helemaal bezorgd. Wie kent dit gevoel en hoe gaan jullie daar mee om? Zijn er mensen die tips hebben voor me?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:21

Mijn paard is wel geblesseerd geweest helaas, en ik herken dit helemaal. Bij elke pas die ie zet denk ik "loopt ie wel goed?" Heel frustrerend. Ik heb echt bevestiging nodig van anderen dat ie goed loopt. Ben ook wel benieuwd wat je daar aan kan doen. Al denk ik dat je er vrij weinig aan kan doen. T zit nou eenmaal in je.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:13

Ik ken dat gevoel.. mijn paard is nu weer kreupel.
Vorig jaar ook geweest en na die tijd ben ik altijd bang geweest.
Ook al wil ik graag, zie ik er wel weer tegen op om met haar weer aan de gang te kunnen.
Ik weet helaas geen tips om hier mee om te gaan...

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:39

Hier nog iemand met zo'n trauma. Mijn vorige paard heb ik op jonge leeftijd in moeten laten slapen door een peesblessure. Ikben als de dood dat dit paard ook iets krijgt.

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:42

ik ook hoor. ik ben altijd bang dat ze kreupel wordt en bel ook altijd helemaal in paniek iedereen op mn pony heeft dit of dat. maar het is wel heel irritant ook omdat (ik teminste) gelijk mezelf heel erg de schuld geef als er dus echt iets is.

Elmond

Re: neurotisch 'help, mijn paard heeft iets'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:44

Nou volgens mij doe je er alles aan om het niet te laten gebeuren, dus ik denk dat je jezelf voor moet houden dat je alles doet wat je kunt! Een beetje voorzichtig is nooit verkeerd, maar zo bang is ook niet goed...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:41

Ik heb wel eens van die momenten wanneer mijn paard los in de bak loopt dat ik denk...dat hij nog niets gebroken heeft. Tot nu toe is er ook nog niets gebeurd.
Tip: wees niet te voorzichtig, een paard weet heel goed hoe hij zijn benen moet zetten. Je bent wel goed bezig met goed losstappen, uitstappen enzovoort maar probeer ook eens te genieten in plaats van elke seconde en elke pas je af te vragen of hij niet iets heeft.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:53

sinds ik hoefkatrol achter de rug heb (nouja,het paard,niet ik uiteraard ) krijg ik ook bijna een hysterische paniekaanval als dit paard struikelt. Valt niet veel aan te veranderen vrees ik. Het was nu eenmaal een persoonlijk trauma, hoewel dat belachelijk kan lijken voor buitenstaanders...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:41

Ik denk dat iedereen dit heeft als je eenmaal een nare ervaring hebt gehad... Ik heb mijn eerste paard anderhalf jaar moeten laten inslapen naar een jaarlang tobben. Met mijn nieuwe paard, een vierjarige die nog nooit een pas kreupel heeft gelopen, ben ik ook neurotisch op iedere misstap en ieder bobbeltje.

Gewoon er voor zorgen dat je overal van blijft genieten, dan kan die extra voorzichtigheid geen kwaad. Bijvoorbeeld in mijn geval: een maandje geleden vond ik dat er op z'n voorbeen een lichte bolling ontstond, terwijl hij nog helemaal zuiver liep. Iedereen riep dat het een schieffel was maar ik wou het toch laten nakijken door de DA. Bleek het toch een lichte peesbeschadiging. Niks ernstigs omdat ik er zo vroeg bij ben. Dan ben ik toch weer blij dat ik op iedere verandering let!!!

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:43

Ik vind het ook altijd eng dat er iets gebeurt. Ze heeft jaren geleden een peesblessure gehad, en ik ben altijd bang dat dat weer terug komt. Gewoon voorzichtig zijn, maar het natuurlijk niet gaan overdrijven.