Ik krijg hem niet voorwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Srtha

Ik krijg hem niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:59

hoooi
De titel zegt het al ik krijg me pony niet voorwaarts op me been ook al rijd ik met hele kleine spoortjes ik heb overwege om met andere sporen te gaan rijden maar ik kan me benen nog niet zo goed stil houden en vind het zielig als hij maar vooruit word geprikt..
Jullie zullen nu wel denken pak het zweepje er dan bij en tik hem aan ofzo maar dat gaat een beetje moeilijk omdat hij daar heel bang voor is als ik met een klein springzweepje er op zit dan loopt hij heel erg snel en krijg hem amper rustig als ik het echt zat ben dan wil ik nog wel eens een takje afbreken en dan denkt hij dat dat de zweep is en dan loopt hij wel en dan gooi ik hem weer weg en beloon hem heel erg van zie je wel dat het niet eng is!!
Weet iemand tips voor mij wat ik kan doen om hem voorwaartser te krijgen of wat dan ook..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:02

Leer hem eerst aan het zweepje wennen als zijnde niet eng, gewoon als je er naast staat, dat het zweepje nou eenmaal bij jou hoort, als die acceptatie er is dan kun je daar op verder borduren, sporen zou ik zeker niet doen, het klinkt alsof het paard het gewoon niet goed begrijpt. Ook stemhulpen zijn dan handig!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:12

Sporen meteen eraf halen Sporen zijn om je hulpen te verfijnen en niet om je hulpen te versterken.

Verder ga ik inderdaad mee met Qimm, laat hem eens rustig aan het zweepje wennen. Niet alleen als je erop zit, maar ook als je met je pony loopt aan de hand etc. Laat haar gewoon maar zien dat het niets engs is. Een klein springzweepje kan je dan mee beginnen te rijden als de pony eenmaal wat meer gewend is, gewoon heel stil houden (als het zweepje steeds beweegt raakt je pony inderdaad ook snel gestresst) en gewoon steeds wat verder opbouwen

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:16

En als je longeert, is je pony dan wel goed voorwaarts? Begin daar eens mee.. Ook met een zweep (ook al gebruik je deze niet eens als het niet nodig is, maar je paard moet leren accepteren dat een zweep niet staat om te straffen en dat angst ervoor niet nodig is)..

Hetzelfde geldt met rijden. Leer je paard dat ook tijdens het rijden dat zweepje niets is om bang voor te zijn. Hij moet het leren accepteren.

Cliche trouwens, maar heb je les?! Wat raad je instructrice je aan?

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:31

Bienotje schreef:
Cliche trouwens, maar heb je les?! Wat raad je instructrice je aan?

Ik heb helaas geen les meer maar ik ben druk bezig om er een te vinden die mij goed kan helpen en ik denk dat ze ook zo iets als jullie zeggen waar ik heel erg blij mee ben:D

Venessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:40

Doorrijden,voel je dat die terug valt benen erbij houden.
leer hem aan een zweepje wennen,en ga daar voorzichtig mee proberen aan te rijden.
Zodra die terug valt,benen doet hij het nog niet benen en klein tikje op de schouder,en blijven praten.

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:18

@ Venessa Ik heb met een klein springzweepje vandaag gereden en ik legde me been er aan en toen deed hij niets ik zo een klein tikje op zijn schouders en toen ging hij.. Later reageerde hij niet dus ik ging met mijn tong klikken en teglijk kuitdruk geven en hij sprong gelijk in een snelle draf..!:) Ik weet dat hij niet goed gaat springen als ik zonder zweepje rijd maar vandaag ik dacht ik ga gewoon proberen en hij sprong heel erg goed hij liep er met zijn oortjes recht naar voor heen en heel erg snel ik dacht hij vind het leuk en normaal zit hij met zijn oortjes naar achteren dus ik na de sprong helemaal belonen van goed zo zie je wel dat je het kan..!! Maarja morgen weer:D Heb er eiglijk best wel zin in als hij zo lekker vlot is en zijn oortjes naar voor heeft anders denk ik zo van goh het is niet normaal dat hij zo zijn ooren heeft dus ik doe wat fout maar vandaag dacht ik dat niet Whiejj

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:56

sporen er af halen! eerst laten wennen aan de zweep, door bijvoorbeeeld de zweep op de grond te leggen, en daarnaast eeen stukje appel, dan went hij er aan, dan nog eens proberen met zweepje... maar niet te vaak een tikje geven, anders went hij er aan en heeft het nog geen zin,

Srtha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:16

@ marlin
Nee dat is waar hij vind het al gelukkig minder eng

bieby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:57

hey mijn paardje was ook niet voorwaarts, en dan heb ik ze twee maanden met sporen gereden.(mijn paard had een enorme schrik van een zweep) nu zijn ze er net af en ze luisterd heel fijn naar mijn beenhulpen en is goed voorwaarts dus sporen kunnen soms wel helpen.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:37

Sporen kunnen helpen als je paard jou beenhulpen niet helemaal begrijpt, je verfijnt je beenhulpen als het ware
Maar als je nog niet zo goed kan rijden en onrustig met je benen beweegt en als je paard dan niet voorwaarts is, dan moet je echt niet met sporen gaan rijden! Je gebruikt ze dan als starf omdat hij niet voorwaarts is terwijl het eigelijk je eigen schuld is. Ook zal je paard nog meer verwarren met jou been hulpen.

Als jij gewoon een goede zit heb met een goede beenligging en je houdt je benen stil onder het rijden, dan is er niks aande hand.

Maar even over jou vraag.
Het is natuurlijk het beste om je paard aan jouw zweepje te laten wennen en eerst er gewoon mee rijden zonder hem te gebruiken. Hou hem bij je en gebruik je zweepje in het begin niet als straf.
Onder het rijden hou je hem gewoon bij je maar zonder te gebruiken. Nadat je rustig op hem kan rijden en hij geen angst meer heeft voor een zweepje, dan mag je een klein beetje als straf gebruiken.

Als het jou niet lukt om hem met zweep te kunnen rijden, zou ik gewoon probere om hem voorwaarts te rijden zonder zweep.
Veel overgangen. Ga van draf naar stap en zodra jij voelt dat hij 'inzakt' weer gelijk naar draf over gaan, als hij niet direct reageert bestraf je hem. Dit kan je bijv. doen met een zware, boze stem.

ALs ik jou was zou ik opzoek gaan naar een instructise, die kan jou beter advies geven dan iedereen hier op bokt Zij ziet namelijk hoe jij rijdt welke hulpen je geeft en hoe je paard er op reageert enz.