ze ruiken de lente en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mosagaat

ze ruiken de lente en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 09:50

Op veel dingen weet ik een oplossing maar voor deze dame niet.

Met het voorjaar in de bol en de lente die op de achtergrond zijn aankondiging maakt, willen natuurlijk alle paarden zo snel mogelijk naar buiten. Maar voor mijn lieve dame brengt ze haar lente vrolijkheid anders. Ze is op het moment hyperactief en een rem is moeilijk te vinden. Ze krijgt alleen hooi dus in het de hoeveel heid voer ligt het niet. met die hyperactieviteit kan ik nog mee omgaan. Maar met het volgende niet.
Ik rij haar altijd met het zelfde soort bit, maar op dit moment gaat ze hier dwars tegen in door te proberen te steigeren ze doet dit aleen in stap. ze wil niet ontspannen of nageefelijk worden. Zodra ik ga draven is het over en heb ik voledige ontspanning in hoofd en lichaam, galop ook geen probleem, maar zodra ik weer ga stappen beginnen we weer van voor af aan. Soms wordt ze er zo nijdig bij dat ze de binnen kant van haar boven of onder lip kapot bijt.
Ze heeft geen haken of andere dingen in haar mond. het hoofdstel past en ook het zadel is korrekt.
Dat ze met het voorjaar in de bol wat lastig is oke, ik vind het probleem van dat ze in haar lip bijt niet oke daar ze tot bloedens bijt en dat is natuurlijk niet zo leuk gezicht. (PS ze doet dit ook als ik haar zonder bit rij)

Wie kan hier een oplossing voor geven, daar ik niets kan bedenken.
Heellpp

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:17

ik vind het heel apart dat ze dit in stap doet!

Ik denk dat je samen met een deskundige de oorzaak moet zoeken van het probleem want als het alleen de lente in der hoofd zou zijn, zou je er ook last van hebben in draf en galop..

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:58

Gooi in de stap eens de teugels gewoon helemaal los. Laat haar maar eens helemaal zelf stappen. Kijken hoe ze dan reageert. Ik denk dat je in de stap te veel met je handen bezig bent en te weinig met je been. Dus: andersom denken en doen dan je nu doet.

mosagaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:32

In ieder geval bedankt voor jullie reactie. maar een oplossing heb ik nog niet ze doet het ook op een lang teugel, vandaar dat ik ook al heb geprobeert om bitloos te rijden met het zelfde effect.

Nu sprak ik gisteren iemand die mij er weer eens op attendeerde dat ik niet moest vergeten dat ik een alpha merrie heb (erg dominant al zou je het soms niet zeggen) en dat het misschien een dominantie probleem is.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:33

dat zou wel eens kunnen idd!! Misschien moe tje wat meer gaan verdiepen in freestyle!? Als het een dominatie probleem is moet je met freestyle het probleem boven kunnen halen..

Toch blijf ik dat twijfelachtig vinden hoor.. Waarom doet ti niet zo op het momend datjij hem in draf of galop aan het werk zet? En waarom is die dan wel braaf als je er naast loopt!? (als die dat is )

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:36

ik vind dit ook wel heel erg vreemd?!?! ik zou ook zo 1,2,3 niet weten wat je hiermee moet, maar freestyle is zoiezo nooit slecht. ik zou je wel willen aanraden, mocht je er toch niet uitkomen, om echt professionele hulp te zoeken. want dit is niet fijn voor het paard, maar ook niet voor jou!

veel succes!

mosagaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 10:02

Nogmaals dank voor jullie reacties.
freestylen annex emiel voest of monty roberts behoort al vanaf dat ik haar heb nu (6 jaar) al tot ons program inverband ook met haar dominantie probleem. (ze is nu 8). Het is een echte dame met een hoofd erop waar je u tegen zegt, en als je haar ziet lopen weet ze heel goed waar plaats is bij mij.
Maar omdat ik het heel erg onprettig vindt om elke keer een paard te rijden waar bloed uit de mond komt is gewoon absoluut niet leuk. vandaar gisteren maar een telefoontje gepleegd met de DA, en hij kwam met een oplossing die misschien wel werkt. Het is zo dat wij een aantal jaren geleden een sloot avontuur hebben beleeft en om haar leven te redden heb ik met al mijn kracht haar hoofd boven water moeten houden, daarbij is haar tong aardig in de verdrukking gekomen. Na die tijd heb ik een hele tijd met een bit gereden met een hoge en wijde tongboog zodat haar dikke tong meer vrijheid/ruimte had. Advies van de DA was heb jij dat bit nog steeds zo ja hang dat er dan weer in en kijk dan wat ze doet.
Dit gedaan en niet te geloven gisterenavond geen bloed en de wondjes die ze heeft niet opnieuw opengemaakt. vandaag op goede hoop dat het weer goed gaat. Als dat zo is hebben we eindelijk na weken een oplossing. dan blijft alleen de vraag waarom nog over. (ps ik rij/reed haar op een dubbel gebroken watertrens)

Met andere woorden hebben je nog goede gedachten stromen hierover elke sugestie is welkom. en nog bedankt voor die hier bovenstaande reacties

Zunzuncito

Re: ze ruiken de lente en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:16

Nou ,ongelooflijk! Wat een oplossing (en wat een slimme DA!) Ik hoop dat dit DE oplossing is voor jou en je paard vooral ook omdat ze haar lip ook tot bloedens toe beet zonder bit en nu ineens niet meer ..Ik hoop voor je dat het zo blijft! Ik heb nog nooit van zo'n probleem gehoord en heb ook geen suggesties, maar wens je wel veel succes!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:32

Je paard is zowel dominant maar heeft ook een angstprobleem. Als het met het andere bit werkt, dan zou ik daar lekker mee blijven rijden. Zo niet, vraag je dan af of je jezelf en je paard er nog een plezier mee doet om te blijven rijden. Ik wil niet negatief overkomen maar bij mij geldt 1 regel met paardrijden: ik en mijn paard moeten er plezier in houden.

mosagaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:32

Hoi Karijn
of mijn paard een angst probleem heeft ik denk het niet maar je weet nooit wat ik wel weet is dat als ik haar een dag echte rust gun ze het daar absoluut niet mee eens is. ze wil voor je werken of het nu rijden is, freestylen of een andere vorm van werken. Ons werk gebied is uitgebreid om verveling te voorkomen en om niet altijd het zelfde te doen. Als ze mag werken in welk opzicht dan ook loopt ze altijd met aandachtig en oplettend in het rond om te weten wat de volgende vraag is en met haar staart in een licht boogje.
Over wat de DA zei; doordat ze na ons sloot avontuur een hele dikke opgezette tong had en deze uiterst gevoelig was. werd gekozen voor een ander bit na een jaar konden we weer over schakelen naar een dubbel gebroken. Mijn DA denkt dat misschien door de voorjaars perikelen en het voorjaars gras haar tong weer gevoelig is vandaar weer een terug sprong naar het bit met een ruime tongboog. En niet geprobeert is altijd mis is mijn motto. Al zou ik ook liever op mijn dubbelgebroken watertrensje blijven rijden.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:56

Lastig probleem dus. Ik zou het anders ook niet weten.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:59

En als je zeg maar 2 passen stapt en weer aandraaft en die passen stap steeds langer uitbrijd..
En belonen en praten in de stap.
Het lijkt mij namelijk dat als je je paard bezig houdt dat hij weer moet draven Hij alerter op jouw is.

Kleine tip hoor.