buitenrit, alleen maar hard! TIPS AUB.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tuttifrutti

buitenrit, alleen maar hard! TIPS AUB.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:51

hoi,
mijn paard wil buiten de laatste tijd alleen maar hard.
of als ik wil stappen, gaat hij heel langzaam draven.
ik loop altijd met hem tot het bos, zodat hij de andere paarden dan niet meer ziet of kan horen, daar stijg ik dan op...als dat lukt. want dan gaat hij telkens achteruit lopen en draaien, dan kom ik er niet op.
als ik eenmaal zit, is hij rustig, voor even...
dan begint hij ermee.
als ik hem even laat galoperen, dan doe ik maar een paar pasjes, want anders hou ik hem niet meer, dan gaat hij keihard.
het is echt niet leuk meer, en ik word er ook bang van, zit al meteen gespannen op hem(moet eigenlijks niet!).
ik kan niet in een bak rijden, er is wel veel bos. hij staat 24/7 op het land.
ik wil echt zo graag dat ik gewoon lekker met touwhalstertje of bosal kan rijden, desnoods zonder zadel, maar het lukt nu al niet normaal met hoofdstel en zadel, dus dan gaat dat niet goed...
WIE HEEFT TIPS: WANT IK WEET ECHT NIET WAT IK MOET DOEN!

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:11

ik zou eerst iemand mee nemen die er bij blijft lopen of iemand met een ander paard die wel rustig is en je paard er zo aan laten wennen hoe het wel moet. zo lang hij er zo vandoor blijft gaan buiten lijkt het me in ieder geval niet verstandig om alleen te gaan. anders zou je er ook nog aan kunnen denken om je paard eerst te longeren voor je naar buiten gaat en thuis al op te stijgen. succes er in ieder geval mee.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:26

idd, met een ander rustig paard mee, en ook al is het moeilijk, blijven ontspannen. In het begin rustige ritjes maken (zonder galop?) en als dat dan goed gaat kun je weer gaan galoperen.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:42

voor dat je gaat rijden ff in een stukje afgezet land longeren. zodat zn meeste energie er uit is. en er dan pas op gaan zitten.
en idd iemand mee nemen, die je kan helpe als hij erg druk word

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:58

Als je een rustiger paard mee neemt, wordt je paard meestal vanzelf ook wat rustiger. Mijn pony kan ook flink opgefokt zijn tijdens een buitenrit, maar op het moment dat ik met iemand anders ben met een rustige pony is ze zelf ook rustig...

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:27

Misschien kun je proberen je paard de hele tijd bezig te houden.
Dus rijd veel overgangen, rijd simpele figuurtjes, zijgangen.
Praat ook veel met je paard. Zorg ervoor dat je paard zich met jou bezig houd en niet met zijn omgeving.

En let zelf vooral op dat je rustig blijft ademhalen. Blijf ontspannen en laat je niet opfokken door je paard.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:30

Samen met iemand met wel een rustig paard het bos in gaan, alleen stappen en na een paar keer pas wat gaan draven en zo langzaam aan opbouwen/afbouwen (opbouwen stap, draf, galop, afbouwen iemand die met je mee gaat)

MissUtopia

Re: buitenrit, alleen maar hard! TIPS AUB.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:52

Ik weet niet of het dier altijd door jezelf is bereden?

Paarden die eerder in het bos erg hard hebben gereden of als je zelf een aantal keren goed hard bent gegaan dan is het heel erg moeilijk om dat er zo een twee drie uit te krijgen dit is meestal bij jonge paarden.
Zelf ebn ik nu een aantal jonge jacht paarden aan het trainen. Deze zijn een aantal keren door de eigenaar mee het bos ingenomen en daar heeft hij flink hard gereden dit duurt echt weer erg lang om ze rustig te krijgen. Heel stom van de eigenaar want je moet juist alleen met de jacht harder en tijdens de training niet meer dan een hand galop.

Groetjes anne

MissUtopia

Re: buitenrit, alleen maar hard! TIPS AUB.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:54

dus echt waar neem het maar van me aan niet meer hard gaan voordat hij rustig is ook al moet je wachten tot sint juttemus geduldig afwachten. Van mij part ga je voorlopig alleen nog maar stappen hij moet weten dat hij niet meer hard mag in het bos

greoetjessss