help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:17

Het lijkt misschien mosterd na de maaltijd dat ik dit nu pas schrijf omdat je inmiddels besloten hebt het paard te verkopen. Maar ik schrijf het toch omdat je, als je het paard verkoopt, toch wilt dat hij goed terechtkomt.

Dit paard is ingereden toen hij 2,5 jaar was. Het lijkt een intelligent paard en, hoe slimmer, hoe later rijp ze vaak zijn. Waarschijnlijk is het inrijden op zo'n jonge leeftijd een behoorlijke psychische belasting voor het paard geweest.

Wat ik ervan begrepen heb is hij door jou op driejarige leeftijd gekocht. Jij had een hekel aan hem omdat je pony dood was en dat heeft het paard zeker gevoeld. Dit moet het paard onzeker gemaakt hebben.

Vervolgens ga je behoorlijk met hem aan het werk, anders zou je nu niet M2 met hem zijn. Waarschijnlijk was hij daar eigenlijk niet aan toe en is hij hierdoor in protest gekomen. Jij houdt wel van hem maar heel dubbel anders zou je hem geen rotbok als "koosnaam" geven.

Ik denk dat al deze zaken bij elkaar de problemen hebben veroorzaakt. Jij schrijft ook dat je de ene keer met een halster het bos in kan en hij de andere keer levensgevaarlijk is. Dit klinkt ook heel dubbel. Een paard is of gevaarlijk of niet, zulke extreme uitersten zijn bijna niet mogelijk.

Ga eens bij jezelf na wanneer je met hem ontspannen het bos in kan. In het weekend als je lekker uitgeslagen bent en een goed humeur hebt misschien?
En wanneer gaat het zo mis? Als je al niet zo vrolijk uit school bent gekomen, je hebt moeten haasten om op tijd bij je paard te zijn en je humeur niet al te best is?

Als dat het geval is dan kan je het beste een recreatie-ruiter met een gelijkmatig humeur en rustig karakter zoeken die misschien van dit paard uiteindelijk nog veel plezier kan hebben.
Als het paard, maar dan moet je heel eerlijk tegen jezelf zijn, echt zo wisselvallig reageert ondanks je humeur dan weet ik niet of het wel zo'n goed idee is om hem door te verkopen. Stel dat iemand hem koopt om ontspannen mee het bos in te gaan en hij begint dan ook te staken?

Je hebt helaas een verkeerde start gemaakt met dit paard, maar in je profiel te lezen was je ook pas 11 jaar toen je hem kreeg? Niet om rot tegen jou te zijn maar een elfjarige met verdriet om het overlijden van haar pony is niet de aangewezen ruiter voor een net ingereden driejarig paard.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 13:18

idd percy,heb je helemaal gelijk in...jou verhaal doet mij goed,omdat je zegt wat jij denkt!ik denk idd dat het paardje het aanvoelde dat ik hem niet wou,hij was al dominant en dat zal hem zeker nog dominanter hebben gemaakt{of onzeker}
idd,mijn moeder zou hem voorlopig gaan rijden,want die was wel helemaal weg van hem.
ik ben heel rustig met hem aan de gang gegaan,hij heeft een enorm talent voor dressuur.juist daarom wou ik hem al niet extra belasten,hij gaf alles zo makkelijk aan.{totdat er iets teveel been ofzo aan te pas kwam,dat begon hij gelijk te stribbelen}
idd kan het ook bijna niet dat er 2 van zulke uitersten in een paard zitten,maar dat is toch echt zo:wanneer hij met zadel geen zin heeft in het ritje dat ik gepland had,stopt hij om de 2 rondjes om vervelend te gaan doen,ook met halster doet hij dat soms...het blijft een raar verhaal,kan er niks aan doen,maar ik wil gewoon van hem af;niet om hem,maar om meerdere frustraties uit de weg te gaan voor mij EN het paard.
verder is hij kuikenmak:je kan zelfs met een kruiwagen onder hem door rijden enzo. Lovers dan ga je weer zo gigantisch van hem houden... Huilen

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:32

Na het lezen van al de berichtjes en jouw laatste berichtje hierboven, heb ik erg met je te doen omdat ik de indruk heb dat je echt (ondanks alles) nog ontzettend véél van je paard houdt. Daarom denk ik dat -als je er nog de wilskracht voor vindt natuurlijk- het misschien toch geen slecht idee zou zijn om je paard nog een laatste, maar dan faire kans te geven (zoals vele mensen hier opperen), eventueel onder (best professionele) begleiding. Je zou dan wel echt van nul moeten proberen te beginnen en je neutraal opstellen tegenover je paard, wat natuurlijk niet gemakkelijk zal zijn.

De reden waarom ik dit denk, is dat er ook veel elementen in je verhaal zijn die erop wijzen dat het niet volkomen hopeloos is. Je hebt er al een redelijk niveau mee bereikt, dus het paard kan het 'in se' wel, al is hij niet altijd gewillig. Maar, je zegt zelf dat hij beter voorwaarts gaat als hij een dag niet gewerkt heeft, omdat hij dan weer zin heeft om te rijden. Misschien slechts om de dag rijden en de andere dagen andere leuke dingen met hem doen, dan krijgt hij er misschien terug wat meer zin. Als je gaat wandelen, neem dan misschien een ander (betrouwbaar) paard mee waarmee hij zich redelijk verstaat, dan zal hij misschien eerder geneigd zijn om te volgen (kudde-instinct) en dus niet zo snel gaan staken.

Het zijn maar ideeën, misschien helpt dit ook niet, maar je weet nooit dat je door het anders aan te pakken (en anders tegenover je paard te staan) bepaalde dingen opmerkt of beter begrijpt waarom hij op sommige momenten ineens onmogelijk is. Uit je verhaal heb ik heb de indruk dat je paard op sommige momenten toch ook héél lief en aangenaam kan zijn, dus je zou moeten proberen te achterhalen waarom het soms ineens misgaat. Dan kan je daarop werken.

Op die manier heb je er dan misschien later minder spijt van als je hem dan daadwerkelijk weggedaan hebt; je hebt dan alles geprobeerd en kon niet méér doen, het lukte gewoon niet.
Misschien heb je niet meer de moed om opnieuw te beginnen -dat zou ik héél goed kunnen begrijpen-, maar misschien lukt het wel als je het samen met iemand anders onder goede begleiding (lesgever?) kan aanpakken. Véél sterkte!

Joke

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Re: help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:51

hoi ik heb deze berichten eens gelezen en ik denk inderdaad dat het paard qua psyche niet goed in elkaar steekt, waarom ik dit denk is omdat mijn paard hetzelfde heeft!ik ben nu 2 jaar met hem bezig en heb nog nooit fatsoenlijk op hem gereden maar ik ben een volhouder en doe hem dus niet weg.
Ik ben uiteindelijk bij eric laarakker terecht gekomen {na vele andere klinieken bezocht te hebben}Mijn paard is nu pijn vrij maar psychische moet hij de knop gaan om zetten en dat is een lange weg te gaan als hij heeft besloten om nooit meer iemand op zijn rug te nemen!
Ik denk in jouw geval omdat je al heel veel dingen hebt geprobeerd, dit een oplossing zit want op deze manier is het niet prettig om verder te gaan, voor jou en je paard.
ben je weleens met hem gaan loswerken, grondwerk en dat soort dingen?
als ik sommige reactie lees kan ik er echt heel boos over worden, dit paard reageerd niet voor niets zo, hij probeert je iets duidelijk te maken en dat los je zeker niet op om de zweep erover te knallen!!!ik ben er ook zeker op tegen om het zo op proberen te lossen....
Weet je het verleden van dit paard of heb je hem al als veulen?
Als je het nummer wil hebben geef ik die je graag het is altijd een bezoekje waard.
Groetjes bianca

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:15

Toch wil ik nog even kwijt dat ik het heel knap van je vindt dat je het toch al die tijd probeert met hem, het is niet leuk als iedereen tegen je zegt dat je hem beter kan verkopen of wegbrengen!!als je echt zo gek op dat beestje bent is die beslissing gewoon heel moeilijk en blijkbaar wil hij toch wel voor je werken anders reed je geen m2.
Maar blijkbaar gaat er een hoop in dat koppie van hem om en slaat hij gewoon door op bepaalde momenten, misschien is dat zijn manier om jouw duidelijk te maken dat er wat mis is..
De gewone reguliere artsen zien niet alles, onthoud dat goed, er zijn mensen die dat onzin vinden maar ik heb al vele resultaten gezien wat een gewone arts niet heeft op kunnen lossen!!
Succes ermee en ik hoop echt dat jullie hier samen uitkomen, want je kunt hem verkopen, maar je zadelt een ander met het probleem op en ik denk dat je paard daar ook niet veel beter onder zal worden.
Als je echt alles gedaan hebt, ook eric laarakker, dan heb jij tenminste alles gedaan en dan moet je gewoon reeel zijn tegenover je paard maar tot die tijd is er hoop....

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 15:37

jaaaa!deze reacties wou ik hebben!qiana,jij hebt gelijk:ik hou zielsveel van hem,soms,als hij zo lastig is,stap ik huilend af,omdat ik het zo zonde vindt dat hij het niet wil{of niet kan,maar dan zou ik toch ook geen m2 rijden? Verward }
ik geef hem de kans zolang er geen verkoop is{hij staat te koop,definitief}en probeer zoveel mogelijk grondwerk te doen{ook al luistert hij daar ook zo goed in,het is echt puur het rijden}zodat hij geen zadel ophoeft{behalve met buitenritten}en zich kan blijven ontspannen.
als ik het nog niet definitief wist,van zijn verkoop,dan had ik het bij eric laarakkers ook nog geprobeert,maar dat gaat echt over.sorry,was goed bedoelt!
en bibi,ook jij bedankt voor je hulp/steun,ik ben ook een doorzetter,maar eens houd het op{als hij echt onhandelbaar was,in de wei,op stal EN met rijden,dan had ik hem gehuoden,omdat er dan echt iets gebeurt moest zijn waardoor hij zo zou reageren}.
ik ken het verleden van mijn paard niet{wel bij zijn fokker geweest}en die heeft hem 2,5 jaar gehad,toen hebben wij hem gekocht.
hij is altijd al een doerak geweest,als veulen was hij al zo mak dat je onder hem door kon kruipen,maar ook toen sprong hij al over het hekwerk en had al een beetje voernijd.
ik hou van paarden met karakter,maar dit stopt...dit is geen leuke,uitdagende karakter eigenschap,dit is gewoon iedere dag weer een wedstrijd wie er gebroken stopt.meestal ben ik diegene,een enkele keer ben ik zo boos,dat ik echt een uur lang kan vechten,en als hij dan opgegeven heeft{tenminste,hij probeert het iedere minuut weer,als hij de kans krijgt}loopt hij echt super!
maar ik heb geen zin om die 3 a 4 dagen dat ik in de week train,zo te moeten vechten:ik blijf het zielig vinden...hij wil niet onder mij lopen,hij wil pas werken als ik onder hem sta...

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:20

Hi ik begrijp dat het voor jou op een gegeven moment ook ophoud het is elke dag weer een gevecht wat je aangaat en dat breekt gewoon, ik ken het gevoel...
Maar wat je zegt over hij is totaal niet onhandelbaar op stal of op het land, dat hoeft ook niet, mijn paard is een ontzettend lief dier en met loswerken gaat alles perfect maar zodra ik met het zadel kom is het gebeurd dan wordt hij super zenuwachtig en als ik erop zit kan niet eens een volte meer rijden, hij probeert daar onderuit te komen en springt altijd weg of galoppeert loeihard weg....
Ik heb hem bij een fokker vandaan en daar is hij waarschijnlijk een keer gevallen tijdens het rijden, zoveel pijn opgelopen en voor zichzelf heeft besloten om nooit meer iemand op zijn rug te dragen.Verleden is heel belangrijk bij een dier, daar komen vaak problemen vandaan, het is alleen heel moeilijk te achterhalen...
Vertel je de kopers wel dat hij zo moelijk is?
Ik hoop echt dat hij goed terecht komt en dat er ooit een dag komt dat hij met dit gedrag ophoud, maar dan moeten ze wel de oorzaken vinden..
Ik wens jouw heel veel sterkte en hoop echt dat je nu een paard zal vinden wat beter gaat, maar pas alsjeblieft op want er loopt echt rotzooi tussen om het zo maar even te noemen, je wordt belazerd waar je bij staat...gr bianca

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 17:57

mmm,jou verhaal klinkt ook niet al te gezellig...
ik laat ze gewoon alles doen en zien{ik wil hem verkopen voor recreatie/western}en hoe mak hij is met andere dingen...maar zeg wel dat hij absoluut geen zin in dressuur heeft{staat ook in de advertentie}
want hij is verder super braaf!je kunt ook van zijn kont af glijden enzo.
en onder hem door,en weet ik wat al nie meer

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:24

Tja, mijn verzorgpaardje was ook heel erg moeilijk, de enige periode dat ik nu weer problemen met haar heb is als ze hoogdrachtig is, zoals in deze week.
Zij heeft in inderdaad ook een verleden, het was al een druk en zenuwachtig paard als jong paard, toen ze naar de merrie test ging heeft ze de eerste beste ruiter er maar afgegooid.
Met haar vorige verzorgster heeft ze ook veel ellende gehad, ik ga hier niet teveel over uitweiden, ze heeft een half jaar in de kliniek in Utrecht gestaan, vanwege een hele zware operatie, ze heeft letterlijk op het randje van leven en dood gestaan.

Toen ik bij de fokker kwam zag ze er in mijn ogen absoluut niet happy uit, ze had al heel lang geen aandacht meer gehad, ze was door de operatie niet meer te gebruiken als rijpaard.

Toen ook nog bleek dat ze in die periode een veulen zou krijgen wou ik al helemaal blijven, het is een beauty om te zien en het veulen was toen ook geweldig.
Het ging goed, ik mocht haar braaf poetsen, dat vond ze wel prettig.
Maar die houding veranderde snel, ik mocht haar op laatst niet vaker dan 1 keer in de week poetsen, ik mocht al helemaal niks meer doen met het veulen van haar.
Ze probeerde me altijd te schoppen of te bijten, ik was al zo bang, maar toen was het al helemaal erg, maar ik wou niet opgeven Haha! .

Nu uit eindelijk zijn we 2 jaar verder (anders wordt het zo'n lang verhaal Knipoog ) gaat het al veel beter, ze is rustiger, ze accepteert me helemaal, en tegen over andere mensen gedraagt ze zich nu ook beter, veel mensen zijn verbaasd, dat ik nu wel goed met het paard kan op schieten, maar ik ben ouder geworden (21) en ik heb meer geleerd en zij ook. (11)

Ik heb het nadeel dat ik niet goed kan rijden, maar zo te lezen kan jij dat wel, en je hebt een moeder die je steunt!
Want vinden die er van dat je hem verkoopt?
En een paard dat je te koop hebt te staan kan je nog wel on geldig maken.

Denk er nog eens goed overna!!!!!!

Veel liefs Adriana

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 18:38

mijn moeder is het er mee eens dat ik hem verkoop{ze durft er zelf niet meer op,omdat ze al 2 jaar niet meer heeft gereden door reamatische klachten}zij zegt hem allang verkocht te hebben.{of zoiets Verward }
ik weet niet of ik goed kan rijden,veel complimentjes krijg ik wel over mijn stille hand en mooie houding,maar of dat helpt bij zo'n paard?
je moet natuurlijk ook gevoel voor paardrijden hebben{ik heb 2 pony's en 3 paarden in het m2 gestart...}
maar het hoofdpunt blijft:ik hou ontiegelijk veel van hem,en ik ga hem echt verschrikkelijk missen!
ik moet echt tegen mijzelf zeggen dat hij meer dan genoeg kansen heeft gehad enzo...
maarre:dat paardje van jou,klinkt ook niet als een schatje!goed van je dat je toch doorgezet heb!
is het waar dat je de koop ongedaan kan maken?
hij gaat sowieso weg,maar misschien kan ik hem iets verkoopbaarder maken...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:58

Jammer dat je moeder er niet achter staat, als je al zover bent dan heb je heus wel ervaring enzo.

Ik zal voor de zekerheid de eigenaar wel even vragen, die verkoopt heel vaak jonge paarden.

Nee het was inderdaad geen schatje, maar ze is zo opgeknapt!!
Ik hoop echt dat je je paardje nog een kans geeft!!
Hoe is gedraagt ze zich tegen over vreemden?

Gr. Adriana

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 10:54

tja,hij IS nog niet verkocht Lachen
hij gedraagt zich tegen iedereen boos...
altijd met zijn hoofd ja knikken enzo,oren in zijn nek.
maar als hij je kent,is het een dotje!
{hij is niet gevaarlijk in de omgang ofzo,daar is ie juist zo mak in!}
hij krijgt nog 1 kans,behalve als hij snel verkocht is,natuurlijk...
maar dan ga ik het helemaal op mijn manier aanpakken{veel grondwerk,join-up etc}maar:er komt van het weekend al iemand kijken,het leek haar een erg leuk paard,ik hoop dat het klikt!{eigenlijk wil ik hem nog wel jaren houden,maar om constant te vechten...nee,dat doe ik ons niet meer aan}ik blijf tot zijn verkoop ook alleen maar in het bos rijden,en in de bak alleen de leuke dingen.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:34

Dees schreef:
Met stijgende verbazing heb ik bovenstaande berichten gelezen...
Ik lees over een wild, onhandelbaar, soms zelfs gevaarlijk paard, wat bepaalde oefeningen weigert te doen, wat luihied vertoont zelfs bij eht rijden met lange sporen, het paard is bij meerdere ruiters geweest (voor bijscholing?) ik lees over veelvuldige wondjes op de benen en spieren....

Ik heb het te doen met dit paard!
Als ik wondjes zou hebben, regelmatig een cursusje gehoorzaamheid zou krijgen op een vreemde locatie met een mij onbekende ruiter, ik probeer te vertellen dat het niet goed met me gaat en dan krijg is lange sporen in mijn pels...nou, BIJ MIJ KREEG JE OOK VLIEGLES!!!!

Ga terug naar je roots..je houdt van dit paard, lees dan ook de signalen die het je geeft...ga communiceren met het paard, niet met de stuurlui langs de kant, bel ook geen handige 'correctie-ruiters'...
Laat het paard bijkomen van al die stress, geef hem even tijd om tot zichzelf te komen, dus algehele rust in weidegang voor een week of 2, liever iets langer...
Neem zelf de tijd om bij te komen van jullie overspannen neerwaarste spiraal en raak fit en gemotiveerd om het volgende keer HELEMAAL ANDERS aan te pakken.

Begin met het wederopbouwen van de combinatie. Ga alleen eens poetsen, geef dat beest eens een beloning voor het braaf zijn. Vertel hem maar hoeveel jij hem om zijn paardzijn waardeerd.
Weet zeker dat hij lichamelijk fit is (Dierenarts!), overtuig jezelf dat zadel, bit en hoofdstel in orde zijn.
en begin dan weer rustig aan, wees lief, beloon dat dier als hij braaf stilstaat bij het opstijgen, vraag eerst echt alleen maar simpele dingen (dus geen travers meteen!), gewoon terug naar de essentie; het communiceren met je paard..

ALs je paard lichamelijk in orde is, kan hij over een tijdje echt nog steeds wel mooie gangen tonen en oefeningen doen...
Als je terug kan komen tot de lol van alles, als je weer een combinatie met hem kan vormen, dan pas zal hij het ook voor je WILLEN doen....
Ik wens je veel wijsheid en geduld toe.....


Hier heb ik eigenlijk niets meer aan toe te voegen.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:22

Pebblientje, nog een laatste reactie. Ik begrijp dat je hem toch te koop gezet hebt, maar 'te koop zetten' is hem nog niet 'echt laten gaan' natuurlijk. Ben je zeker dat je dat echt zal kunnen op het moment dat ze hem van je weghalen? Denk er nog eens goed over na. Je zal trouwens ook moeten proberen een goede ruiter te vinden die je paard aankan, want anders wordt hij misschien opnieuw doorverkocht en waar eindigt hij dan? Ik wil je de moed niet ontnemen, maar het wordt misschien toch moeilijker dan je denkt. Je kan je nog altijd bedenken, niemand die je dat zal kwalijk nemen.
Ik vind het een goed idee dat je ondertussen 'enkel leuke dingen' met hem doet. Op die manier kunnen jullie allebij een beetje bekomen en wie weet krijgt hij (en jij) er dan opnieuw terug zin in en begint hij stilaan weer beter te gaan. Is goed voor verkoop én ook in het geval dat je hem toch wil houden. Ik wens je het allerbeste!
Joke

ambiance
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: regio tilburg

ten eerste wil ik allen maar zeggen dat het me spijt dat je

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 13:58

geen plezier meer in het rijden hebt. Dat is het alle vervelendste. Verder denk ik dat je je voortdurens af vraagt of het jou schuld is of dat het paard een rot karakter heeft. Tja dat kan ik je natuurlijk ook niet vertellen omdat ik jou noch je paard ken. Ik weet alleen uit eigen ervaring dat er verschillenbde wegen naar Rome leidde. De een met tegenslagen de ander met geluk, de een gemakkelijk en snel de ander moeilijk en traag. Wat ik je wil zeggen het is nu eenmaal gegaan zoals het is, en ik hoop dat je uit dat cirkeltje komt met je paard.

Als je het niets lijkt moet je het zeggen maar kun je me niet een video op sturen waarop je met je paard aan het rijden bent? Ik zou je heel graag willen helpen. Ik heb al diverse meilijke paarden gereden en blijf concluderen dat ieder paard anders is. Ik hoop dat ik je misschien iets kan helpen. Ik weet niet waar je woond? UIk kom uit brabant en heb mijn eigen stalletje en werk nod voor een paar uur op een dag op een andere stal.

Als je er neits in ziet om een videoband op te sturen..... is het jammer. Misschien is het een idee om je paard voor een mnd-je elders te stallen? Maar ga dan eerst op zo een stal kijken of je de rijstijl bevalt en de mensen. Ik wens je heel veel succes. Je kan mij altijd mailen ambiance@netmail.nl. Sterkte en laat je de lust van het paard rijden niet afnemen want er komt altijd een oplossing, vroeg of laat!!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:42

volgends mij heb jij zo'n zelfde paard als mij!
ik heb een jonge 5 jargei merrie!
zij is ook lui!

als ik er wil aansporen dan doe ik dat dan gaat ze stil staan en als ik een tik geeef dan gaat ze dekop tussen de benen gooien en bokken heel hoog en steigeren maar jha ze weet neit tot hoever dus vind ik et altijd een beetje eng!
ik weet helaas hier ok niks aan te doen aangezien ik al een paar keer van der af gedondert ben! Verdrietig Lovers maar toch hou dik van er!
maar jha ik was bijna zover dat ik in de wedstrijden met er kon rije toen begon et ineens! Frusty Verdrietig

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 14:35

ja,ik was dus weer net begonnen met wedstrijden,en hij pakte het zo goed op!{ik zag me al bij de junioren rijden Haha! }
hij ging ECHT goed!{1 wedstrijd en ik was door de M1!met fouten!dat wil wel wat zeggen over zijn capaciteiten,denk ik zo}en toen ineens ging hij kloten...gelukkig ben ik pas 1 keer eraf gevallen,maar vaak scheelt het nix Huilen
alleen,mijn paardje staakt echt,hij gaat niet stilstaan ofzo,maar als je hem "teveel onder druk"zet,gaat hij zich oppompen,en kreunen en eerst steigeren,ff blijven staan,bokken en zo steeds hoger...zou jou merrie misschien maar heel weinig druk kunnen verdragen?doordat ze een keer heeft vastgelegen/een klap heeft gehad of iets dergelijks?
en ik hou nog steeds zoveel van hem,maarwij hebben niet genoeg geld om er alleen maar naar te kijken,en er een leuk,jong paardje erbij te nemen{helaas!anders had ik hem echt wel gehouden!} Huilen Huilen Huilen gvd,ik moet alweer janken! Huilen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:31

jha dus hij moet weg maar waarom!
je kan um toch laten corrigeren doen wij ook! Tong uitsteken

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 15:32

hij valt dus niet te corrigeren...daar zijn we al 4 jaar mee bezig{telkens vanwege zijn luiheid,dat zich telkens anders uit}

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:34

wat naar!
je bent dus geen stap verder gekomen?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 15:50

nee{tenminste,ik ben van het b naar de m2 gekomen,binnen een jaar,doordat hij zijn kniebanden heeft gescheurd,is hij heel lang uit de sport geweest,en zomers rijd ik sowieso nietomdat ik bang ben datik verongeluk met hem,op een outdoor concours}alleen als ik zo boos wordt,dat hij striemen op zijn kont heeft,en druipt van het zweet door het vechten,dan pas gaan de oortjes naar voren,en loopt hij gigantisch...maar zo moet je toch geen paard rijden?zo kun je toch geen vriendschap opbouwen?????
ik vindt het echt zo K*T dat het niet gaat,en zeker nu hij te koop staat...ik zit nu gewoon alweer te huilen Huilen omdat ik en aan mijn overleden pony moet denken,en aan de gevechten met mijn paard...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 16:25

wat oliebol man!
ik ben ookaltijd aan het vechten hij moet weten wie de baas is!
echt bij die van mij staan ookaltijd striemen op de kont en zweet druipt erbij neer maar jha zo zal een ander het ook doen echt!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 16:39

jah?zou je denken?ik ben nu weer aan het twijfelen of ik zijn verkoop niet zal vernietigen...{zijn te koop staan dan he}
ik weet het echt ff allemaal niet meer...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 16:44

jha ji moet et natuurlijk zelf beslissen!
een ander denk ik dat die het precies het zelfde zou doen um echt vet in het sweet rijden tot dat ie zig eens een keer overgeeft hij moet toch een ker temisnte mijn paarden zijn zo dat ze nooit opgeven maar ja je hebt ook paarden die het zomaar opgeven als je ze ech breekt!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 17:09

tjah...er komt dalijk iemand kijken,ik heb dus weinig keus meer Huilen
en mijn paardje:je kunt hem niet breken;hij blijft het proberen,zodra ik mijn strenge bui een beetje laat varen,staat hij alweer te bokken/steigeren.
als je hem zou willen breken,vermoord ie je{zo zei mijn instructeur,en die zegt dat ECHT NIET zomaar,die is meestal zo van:ben je daar nou bang voor?}
ik laat het wel weten of hij verkocht is,of dat ik hem nog ff houd{ik hoop dat het nog heeeeeel lang duurt,eer hij verkocht is} Huilen Huilen Huilen