help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:28

Ik ben tegen het idee zweep erover als het paard nix mankeert en alleen maar zou staken.

Ja je moet een paard weleens op zijn lazer geven, daar is ook nix mis mee zolang je het maar op een eerlijke manier doet.

Maar je kan niet jaren door blijven vechten tegen je paard in de hoop dat ie het een keer opgeeft, ik zie dan meteen van die black beauty taferelen voor me Knipoog

Een paard hoeft niet alleen iets lichamelijks te mankeren, en de fout ligt ook lang niet altijd bij het paard, vaak eerder juist andersom.

En het is geen pretje, en er zijn idd gevaarlijke paarden bij, ik ken er een die onlangs om die reden is weggegaan, dat paard ben ik blij dat ik er niet op gereden heb, maar ik denk wel dat er ergens een ruiter rondloopt waar die wel voor wilt werken, nu maar hopen dat ie ook bij die ruiter is terecht gekomen Knipoog

Ik ken het paard niet dus kan ook niet goed oordelen maar hoop wel dat je met veel wijsheid tot een goed oplossing komt die voor zowel jou als je paard goed werkt.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

gevaarlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:37

Je zegt dat het is begonnen toen je hem echt ging rijden.

Ik heb ook zo'n paard gehad, is na lang tobben afgekeurd voor de sport!
Hij had scheve wervels in de rug, en dat was heel moeilijk te achterhalen.

Zolang je lekker recreatief een beetje reed en niet veel vroeg ging het prima. maar zodara je verzameld werk ging doen ging het mis, eerst wel eveen goedlopen maar dan staken, bokken steigeren, kortom vergelijkbaar met jou verhaal.
Laat hem eens door een goed paardenarts onderzoeken, kijk of je zadel past enz. geef niet zomaar de schuld aan slechte wil!!!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 15:38

dat zeg ik:hij is soepel in zijn gewrichten,en hij vecht altijd,vandaar die wondjes.
hij probeert echt iedereen eraf te krijgen...{zelfs evert de jong zei:als ik echt in gevecht ga met dit paard,vermoord hij mij}en hij is echt geen softy,maar heeft het dier gewoon eerlijk behandelt.pas na 3 weken begon mijn paard zich aan te passen,maar zodra je hem maar even uit je controle liet,was het gelijk weer raak.
op ontspanning rijden gaat dus OOK niet,na een paar minuten staakt hij ook daarop,wanneer ik been geef.
met sporen,zonder sporen,met zweep,zonder zweep...het maakt niets uit.
alles qua tuigage is goed.
het is niet voor mijn tijd gekomen,ik heb hem al vanaf 3 jaar.
een pak slaag of iets dergelijks doet hem nix,hij blijft met zijn oortjes naar voren springen...zoals ik ook al eerder heb gezegd:rust helpt bij hem niet,ook poetsen vind ie niet geweldig...gewoon alles is met tegenzin,ik wordt daar zo verdrietig van,op een gegeven moment heb je genoeg je best gedaan,en moet je ermee stoppen,denk ik.het klinkt misschien arrogant,maar ik denk dat ik genoeg kan rijden om een rijtechnisch probleem te kunnen vinden en te verhelpen,het enige probleem bij hem is gewoon dat hij niet op mijn been vooruit wil,hij doet gewoon WAAR HIJ zin in heeft,en ik mag blij zijn dat hij me er afentoe op olaat zitten.
maar ik denk er echt over om hem weg te geven,aan een goede recreatie ruiter...want ik wil hem niet meer in de sport zien....[/quote]

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:55

Zo snel mogelijk wegdoen ,,als iemand hem al wil hebben,,voor je verongelukt .Van een ander paard hou je weer net zo veel .zo niet meer omdat ie wel braaf is met t rijden.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 16:10

jah,dat is het hem nu juist:ik ben er al bijna mee verongelukt,en mijn mams ook al een keer bijna!
idd:ALS iemand hem wil hebben.
ik heb wel een hele fijne band met hem,want soms kan ik met een halstertje het bos in,om er de volgende dag afgeknikkert te worden.
we hebben nu voor mijn moeder een heel braaf paard erbij:en dan doet het zo verdomt zeer om altijd met mijn paard te moeten vechten enzo.
het is{lijkt mij}voor hem ook niet leuk.
alles wat ie doet{behalve dat gespring en gebok van hem}is met zijn oren half naar achteren. Huilen
ik weet het gewoon allemaal niet meer hoor...
hij is toch heel goed{vind ik}maar je kunt hem gewoon niet bereiken,hij is in zichzelf gekeerd,terwijl er nooit iets echt ergs met hemm is gebeurt...
tjah,vechten met andere paarden doet ie zelf,en voernijd enzo:ik kan daar niets aan doen.
ik wil hem alleen maar plezier geven,maar hij laat niets toe,qua gevoel...het lijkt echt wel of het in zijn kop zit.
maarja,dan doe je hem weg,en dan?komt waarschijnlijk gebroken bij een handelaar/manege of toch de slager
aan de andere kant:ik kan niet heel de wereld redden... Huilen Huilen Huilen ik voel me er zwaar klote onder

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:17

Even doorbijten ,je geeft zelf de ernst van de situatie goed aan .Dieren kunnen vervangen worden.Wij zijn zo erg verstadst dat we geen goede inschatting meer kunnen maken ,We hebben alles uit boekjes en leren niet meer TUSSEN de dieren te leven zoals in vroeger tijden .we menen dat we alles weten en intussen verongelukken we bijna..Als zo,n dier gevaarlijk word moet je een beslissing nemen ,naderhand praat je hier heel anders over.
Veek sterkte en wijsheid

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:19

als je denkt dat het in zijn kop zit, zou ik als ik jou was daar eens naar laten kijken. Ik moet ineens denken aan een artikel in een van de laatste afleveringen van Bit over tumoren in paardenhoofden en de effecten op het gedrag van de dieren die zo'n tumor hadden. De geïnterviewde paardenarts was Tom Mariën.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 16:24

hmmm lastige situatie zeg! Als je hem wegdoet, dan heb je idd kans dat ie bij een handelaar komt of bij de slacht.
Als ie met zijn oren half naar achter onder het rijden loopt, dan is dat volgens mij een teken dat ie naar je luisterd (of heb ik dat verkeerd?)
Ik zou hem heel veel belonen als het WEL goed gaat. Dan ziet ie vanzelf wel in dat het veel leuker is om beloningen te krijgen, dan een pak slaag.

Nog wel veel succes verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 18:19

Allereerst zou ik bedenken of je wel of niet door wilt zetten met dit paard. Als het antwoord nee is, doe hem dan subiet de deur uit aan de eerste de beste handelaar en zet het zo snel mogelijk van je af.
Als je er wel mee door wilt gaan, zorg dan wel dat hij een eerlijke kans krijgt.

Ik denk hierbij gelijk aan fysieke problemen. Jij oppert dat je paard soepel is in zijn gewrichten en niks mankeert, maar wie ben jij om dat te beoordelen? Mijn eigen paard is lang uit de roulatie geweest met een blessure die door een aantal "gewone" veeartsen is gemist. Een gefundeerd onderzoek aan een goede paardenkliniek kan heel wat dingen aan het licht brengen die jij er nooit aan af zou zien. Er zijn maar heel weinig mensen (artsen) die echt goed klinisch naar een paard kunnen kijken.

Als je alle rand-opties als blessures en slecht passend tuig kunt uitschakelen(en vergis je daar vooral ook niet in. Zoek een goede zadelmaker om eens te laten kijken hoe je zadel eigenlijk op je paard ligt, daar kom je soms ook nog heel verassende dingen tegen!) wordt het tijd om zijn gedrag eens onder de loep te nemen, en vooral ook het jouwe.

Ik vind het geen gek idee om hem wat rust te geven, maar zou hem zeker niet maar een paar maanden in de wei gooien. Dat is uitstel van executie imo. Maar trek eens wat tijd uit om aan zijn opvoeding te besteden, zonder dat je er meteen op gaat zitten.

Je paard in training zetten kan heel goed helpen, maar heeft alleen nut als jij in de periode daarna ook intensief begeleid wordt door dezelfde persoon.

Wees een beetje duidelijk en vriendelijk naar je paard. Consequent zijn is heel goed, maar zorg dan wel dat je duidelijk bent, en beloon hem net zo consequent als je hem straft.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 18:48

Ik ben het eigenlijk helemaal met Zep eens.
Laat hem eens goed nakijken voor je hem in training doet. Als ik het zo hoor heeft hij echt wel ergens last van. Sluit dat eerst uit voor je verder gaat.
Iig heel erg veel succes.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-02 20:10

wie ik ben om te zeggen dat het paard niets mankeert?zijn eigenaresse!
hij is onderzocht in utrecht,hij is behandelt door een fysiotherapeut,hij is gereden door een heel kunstige ruiter{evert de jong}binnenkort gaat willem-jan schotte er nog een keer op...
het tuig{iedereen zegt het}ligt goed,zijn bit is goed,zijn hoofdstel schuurt niet,zijn zadel en singel liggen goed...
maar ik denk dat dressuur gewoon niet voor hem is weggelegd{psychisch}zou hij wat voor western zijn?hij is kort,heeft een goed bespierde achterhand,en heeft heel weinig nodig om te wenden,of te stoppen of zijwaarts te gaan...?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 20:49

Ik denk dat je wel 963 dingen met em kunt gaan proberen maar ik betwijfel of et wel zin heeft. Dit paard wil/kan niet aan et werk, en gaat dus protesteren als dat wel moet.

Wij kennen dit paard niet, dus wij kunnen onmogelijk een oordeel geven, maar et hele verhaal lijkt me wel een beetje zo van dat die knol eens in de gaten moet krijgen dat er gewerkt moet worden! Maar dat kan hij alleen maar als ie binnenstebuiten is gekeerd, en echt alles is gecontroleerd.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 08:35

Mijn voormalig wedstrijdpaard was ook zo`n lekkere dwarskont. Uiteraard was daar een reden voor, maar die reden hebben we nooit gevonden. Mijn paard werd ook echt bloedlink dat ik na 4 jaar zwoegen (en inmiddels Z drs, L spr) er mee gekapt ben. Ik heb hem omgeschoold in western en hij heeft 2 western wedstrijden gelopen heel succesvol. Nu is hij hunter bij een andere ruiter. Deze rijstijl past hem perfect en hij lijkt happy met z`n job. Maar owee als ie meer verzameld en opgesloten wordt gereden. Dan zie je alle hoeken van de bak!

Tenzij je zelf strict dressuurmuts bent zou je kunnen overwegen om eens een andere discipline te proberen. Het kan zijn dat dressuur hem gewoon niet ligt.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:51

Pebblientje,

wat ik opvallend vind aan jouw reacties op aangedragen suggesties is dat je wel ingaat op alles rondom het paard, maar dat je niet reageert op dingen die aangedragen worden en met jou te maken hebben en wat je misschien jezelf eens kan afvragen over jezelf, of wat je in je gedrag en houding naar het paard toe kan veranderen.
Een paard reageert voor een heel belangrijk deel op jou en zal uiteindelijk zijn hele gedrag daarop baseren. Uitzondering hierop zijn paarden met een minder goed karakter, maar zoals gezegd zijn dat uitzonderingen.

Misschien moet je hem zowiezo alsnog eens door de hele medische molen halen voordat je een besluit neemt hoe verder met hem te gaan. In ieder geval kun je bij dat besluit dan de afweging maken of het verantwoord is dit paard te verkopen aan een ander die misschien dezelfde ellende voor zijn kiezen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 09:56

Weet je wat zo moeilijk aan paardrijden is?

Het paard houd iedere dag een spiegel voor je neus, nu alleen nog leren om er in te kijken en er wat aan te doen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:48

Toch, als je zelf ervan overtuigt bent dat je er al van alles aan gedaan hebt, en je ziet het met dit paard echt niet meer zitten...doe het dier dan weg. Zoals Zep al schreef: wegdoen, aan de eerste de beste, aan een handelaar is oke, en uit je hoofd zetten.
PAardrijden is voor een groot deel hobby, en waarschijnlijk dus ook voor jou, welnu, laat het dan ook leuk zijn.

Dat is een zure appel om even door heen te bijten, maar uiteindelijk zal er heus een ander paard komen, waar je wellicht meer mee kan en waar je minstens net zo veel van kan houden. Ik dnek dat je het dan misschien leuker zult hebben met je hobby als dat je gaat doormodderen met een paard waar je op zijn zachts niet zo heel goed mee door de bocht kunt.

Misschien is het voor het paard ook wel beter. Een andere ruiter zal het misschien wel het contact geven wat het begrijpt. Het is een misverstand te denken dat alleen jij de beste verzorger bent voor je eigen paard... dat is pas arrogant! En dat is niet persoonlijk, dat geldt voor een iedere paardeneigenaar. Wellicht dat mijn merries ook een beter leven zouden hebben ergens waar ze meer moeten doen voor de brokjes, kan zo maar....

En als dat paard toch echt wat mankeert (in hoofd of lijf) dan komt er toch echt wel een afscheid aan binnenkort, niet alles kan 'gemaakt' worden, of zou dat moeten....

Wat ik zeggen wil: als je niet wilt doormodderen, doe er afstand van. als je de motivatie op kan brengen het opnieuw te proberen, doe het dan anders....
Maar blijf trouw aan je eigen gevoel, het is jouw hobby, JIJ moet plezier hebben...het is alleen leuker als het paard dat ook heeft.....

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 14:03

Hoi,

Ik heb gisteren je verhaal gelezen en ik heb er vannacht zelfs n tijdje van wakker gelegen Gaaaap Ten eerste: ik vind het heel erg voor je dat de relatie met je paard niet loopt zoals je hem graag zou willen zien. Wat opvallend is aan het verhaal is dat die relatie vanaf het begin al zo geweest is en dat hij wel z'n goeie momenten heeft maar het lijkt erop alsof hij ze alleen kan hebben wanneer het hem uitkomt. Jij wilt heel graag vriendjes met hem zijn maar denk je dat hij vriendjes met JOU wil zijn? Als het antwoord ja is zou ik hem houden en hoe dan ook een oplossing zoeken. Het is duidelijk een dominantie probleem en zoals velen al hebben opgemerkt kan er medisch wat aan de hand zijn, iets wat iemand misschien al over het hoofd heeft gezien.
Iig is de zweep erover halen geen oplossing: het paard is toch altijd sterker en ja, je moet boven hem komen te staan. Maar ik denk niet dat een paard met zo'n karakter zich door een zweep zal laten intimideren.

Dees & Zep hebben gelijk: je moet je goed afvragen of je verder wilt met hem. Kan deze relatie werken? Het is net als met mensen: soms klikt het gewoon niet en zal hij met een ander baasje wel klikken, wel de dominantie accepteren en wel voor iemand anders met plezier werken. Zo door blijven gaan is gevaarlijk en als je hem zou houden, heb ik ook niet een twee drie een antwoord voor je hoe verder te gaan maar ik ga mee met degene die het over een join up had, en van daaruit verder te werken. Jij en je paard, om een team te worden, onder begeleiding. In training stoppen kan nuttig zijn maar zoals al eerder gezegd: JIJ zult het met hem moeten gaan doen en om dat te bereiken moet je toch zelf met hem aan de slag.

Maar Dees heeft gelijk: het is je hobby en het moet leuk blijven. Je geeft zelf al aan dat het steekt als je je moeder ziet die een goede relatie met haar paard heeft, en dat jij meestal alleen maar aan het vechten bent. Dat is gewoon niet leuk meer. Als je besluit hem weg te doen (iets wat ik in jou positie heel moeilijk zou vinden maar wel zou doen. Juist omdat je zoveel van hem houd) komt er zeker te weten wel een paardje voor je die een maatje voor je kan zijn. Een maatje waar je ten slotte al zo lang naar op zoek bent om een team mee te vormen...

Als je je hart wilt luchten, PB me anders even.

Groetjes, Mariska

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:34

Ik ben het met o.a. Zep eens, alleen ben ik van mening dat als jij besluit te stoppen met dit paard omdat hij onbetrouwbaar en levensgevaarlijk is, je hem zeker niet aan een handelaar moet verkopen.

Breng hem dan in godsnaam naar de slager of laat hem inslapen, beter voor dat beest dan van hot naar her verkocht te worden en beter voor de onwetende koper die misschien zijn nek gaat breken op een paard wat heel braaf was toen hij hem uitprobeerde maar thuis ineens compleet debiel wordt.

Als je, zoals je zelf zegt, erg veel om je paard geeft, verkoop hem dan in ieder geval niet aan een handelaar. Daar ga je 's nachts pas echt goed van wakker liggen. Ik spreek uit ervaring.

Ik zou eens kritisch naar mezelf gaan kijken als ik jou was en durven een beslissing te nemen. Niet alleen in jouw belang maar ook in het belang van het paard!

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 15:47

Mieke is me net voor.

Dit paard is dan niet meer geschikt als rijpaard. Ik heb eens een vreselijk verhaal gehoord van ook zo'n paard, dat dier werd om geld redenen steeds weer doorverkocht, en hij draaide steeds meer door en door niemand kon er meer wat mee en uit alle ellende is het paard zwaar gewond geraakt en is toen afgemaakt.

Als je hem wegdoet stop er dan helemaal mee.
Daarnaast je hooud het al 4 jaar vol!! Petje af om het steeds weer te proberen. Ik had het zelf nog geen jaar volgehouden want het is mijn HOBBY! Besef dat goed.
Het enige wat ikzelf misschien nog zou proberen is een tijdje bij Emiel Voest een cursus doen.

Suuces met je beslissing.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 18:42

pipo:zolang jij niets over mij weet...maak geen stomme opmerkingen,want ik wil jou welleens op MIJN paard zien...
ik denk idd dat ik ermee stop,in het belang van beide{ik heb deze vraag ALLEEN in het belang van mijn paard neergezet}
ik wil niet meer vechten,het doet ook mij verschrikkelijk veel pijn om hem te moeten slaan enzo...
ik kijk het nog iets meer dan een week aan{ik heb van w-j schotte advies voor thuis gekregen}maar blijft hij zo,of wordt het nog erger,dan doe ik hem weg.
ik wil hem dus niet af laten maken,omdat ik hem daar te jong voor vindt,en aan een handelaar doe ik hem ZEKER niet!
ik ga het er toch nog heel moeilijk mee krijgen...maar okey,nog meer suggesties?

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Re: help!mijn paard wordt/is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 00:22

[quote="pebblientje"]
maar:hij is lui...wanneer je lange sporen aan hebt{omdat hij maar 1.63 is,en ik lange benen heb}staat hij bij de minste aanraking al stil om te staken
wanneer je hem,als je er niet naast ligt,weer voorwaarts hebt,loopt hij als een trein
maar hij doet dit al sinds zijn 2,5 jaar{vanaf het echte rijden zeg maar}[quote]

ik ben blij dat mensen als dees op dit soort dingen reageren, ik lees hier eigenlijk nooit, en het valt op dat er meer imbeciele reacties staan dan zinnige reacties
hoe haal je je in godsnaam in je hoofd om iemand advies te geven om "de zweep erover" te halen?
als je het paard en de persoon niet kent dan hou je dat soort dingen toch voor je?
het is al erg genoeg dat er mensen zijn met dit soort meningen, maar ze moeten zeker niet gaan boeren op een forum als dit..
stel je voor dat iemand zo'n advies gaat volgen en vervolgens in het ziekenhuis beland, voel je je dan schuldig steef? (you should!)

maar goed, er zijn dus een aantal dingen gezegt waar je wel wat aan hebt hoop ik pebblientje
ik wilde alleen maar toevoegen dat in mijn ervaring die zogenaamde zweep nooit nodig is geweest
in de meeste gevallen is er sprake van miscommunicatie, en onbegrip van het paard, en is het genoeg om aan deze dingen te werken
ik ben nog geen paard tegen gekomen die niet wilde doen wat er gevraagt wordt,
wel een hoop paarden die niet begrijpen WAT er precies gevraagt wordt, en die veel weerstand opgebouwd hebben
als je ervoor kiest om met dit paardje toch verder te gaan raad ik je aan om de hulp in te roepen van een prof die zich wat meer bezig houd met gedrag van paard en ruiter, misschien iemand als emiel voest, ga je daar eens in verdiepen
blijkbaar heb je naar jouw idee voldoende bekeken of er een medische oorzaak is, dan blijft het gedrag over als je hem nog een kans wil geven

en anders ben ik het er mee eens, doe hem weg
probeer iemand te vinden waar je je happy bij voelt, zodat je het los kan laten met een goed gevoel
elke keer dat de spoor erin gaat of de zweep er over wordt het weer een stukje erger...
(en je rijd hem al "echt" vanaf 2,5 dus?)

succes!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:10

Emiel Voest is echt een goed idee, die heeft meerdere van dit soort paarden weer goed gekregen. Wel moet je dan ook aan jezelf werken bij Emiel, anders heeft het geen nut.

Ik begrijp alleen het volgende niet: je wilt je paard niet af laten maken omdat hij nog zo jong is, naar een handelaar ook niet. Wat wil je dan??? Denk je dat zo'n paard te verkopen is???

Als je besluit om hem weg te GEVEN, vraag dan maar eens aan Emiel of hij hem niet wil hebben. Dan weet je in ieder geval zeker dat er geen rottige dingen mee gebeuren.

je moet wel je eigen verantwoordelijkheid nemen!

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:14

Mieke schreef:
Ik ben het met o.a. Zep eens, alleen ben ik van mening dat als jij besluit te stoppen met dit paard omdat hij onbetrouwbaar en levensgevaarlijk is, je hem zeker niet aan een handelaar moet verkopen.

Breng hem dan in godsnaam naar de slager of laat hem inslapen, beter voor dat beest dan van hot naar her verkocht te worden en beter voor de onwetende koper die misschien zijn nek gaat breken op een paard wat heel braaf was toen hij hem uitprobeerde maar thuis ineens compleet debiel wordt.



BEn ik het niet mee eens....
Dit paard functioneert niet met DIE RUITER...dat wil helemaal niet zeggen dat het paard niet zou kunnen functioneren met een andere ruiter. pebbelientje gaf zelf in eerdere reactie al aan dat het dier een week of drie bij een corrigerende ruiter had gestaan en toen was het een stuk beter...

Het gaat fout in de combinatie. Dat mag je niet eenzijdig het paard aanrekenen, en het paard is dus ook niet volkomen levensgevaarlijk voor een iedere andere ruiter. Zo'n dier naar de slacht brengen is onterecht. Je denkt nog wel wat vanjezelf als je oordeelt dat als het dier niet bij jouw past, het automatisch ook niet bij een ander zou passen....

Ik zou dit paard naar een handelaar brengen. Goed je vangt er financieel geen klap voor, maar in het belang van het paard moet je het hele verhaal er maar bij vertellen. Zo'n handelaar kent zijn klandisie, bij een handelaar heeft het paard gegarandeerd voer en stalling, en de grootste kans om bij een goede ervaren baas terecht te komen.
En is dit paard uiteindelijk echt 'slacht-materiaal', dan gaat ie echt wel....maar ik vind Pebbelientje (met alle respect overigens) niet de juiste keurmeester om een dergelijke beslissing te maken.

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:36

Misschien een idee om hem eens een tijd lang alleen maar te longeren? (niet direct bijzetten als hij van stal komt) En gewoon een paar weken er niet op rijden? Met bijzetteugels moeten ze wel aan het werk, terwijl het minder gevaarlijk is. En daarna een paar keer korte intensieve stukjes erop rijden met kundige begeleiding.

En anders.... Pril's verhaal klinkt me heel goed in de oren, ik heb ook een paard gereden waarbij ik met de stadsfeesten langs de fanfare kon rijden, maar het ging verschrikkelijk mis zodra ik ietsje inzet in het (dressuur)werk vroeg. Daar had hij zo'n gruwelijke hekel aan, door verschillende profs geprobeerd maar als fokmerrie goed terechtgekomen gelukkig.

In ieder geval; succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 12:42

Sorry als ik bot ben, maar ik blijf het redelijk uit de hoogte vinden om de fout steeds zo van je af te schuiven, Pebblientje. Als ik je reacties steeds lees op wat hier wordt aangedragen, vraag ik mij idd af wat je nou eigenlijk wilt horen.

Pipo heeft helemaal gelijk in wat ze schrijft over dat je paard jou iedere dag een spiegel voorhoudt. Een paard kan niet complex denken, die ervaart alleen maar en reageert daar op.