Pony galopeert hard om onder werk uit te komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Pony galopeert hard om onder werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:50

Ik heb echt een groot probleem met mijn pony.
en ben het zins vandaagecht zat (hij heeft me er af gegooit en is toen over me heen gerent ).

het probleem zit zo.

Hij wil niet werken zodra hij een beetje lui dingen kan doen vind hij het wel goed. maar zodra hij moet werken komt het duiveltje in hem.
Hij begint dan keihard te rennen ga ik hem terug nemen begint hij te bokken. Ik heb al verschillende dingen geprobeert zoals:

-Teugels in 1 hand ontiegelijke opdondergeven.
-Heel hard terug nemen
-Op volte zetten
- tegen het hek aan zetten (die vervolgens bijna kapot is)
- heel veel been geven
- teugels los gooien
- pesoa bitje (hier rent hij door heen)

geen van deze dingen heeft effect.
Wie oh wie kan mij helpen.

Ik ga hem nu van te voren longeren zodat hij minder energie heeft.
Maar ik hou trouwens totaal niet van dwangmiddelen zoals een slof enzo. Martingaal is oplossing Maar vind dit niet fijn rijden ik kan dan niet lekker stuuren omdat mijn paard nog niet zo los in de nek is zal hij dus gewoon lekker recht door kletteren.

Wie heeft de oplossing help me

Nannes

Re: Pony galopeert hard om onder werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:00

Lastig probleem. Heb het wel vaak met me verzorgfjord. Dan wilt zei alleen maar harder als dat ik wil. Rennen, gelukkig geen bokken. Soms trek ik haar dan gewoon de hoek in. Ga maar spinnenwebben happen dan.
Ik begin nu echt heel rustig aan. Kwartier stappen aan lange teugel en toch zachtjesaan die ontspanning vragen. Als zei harder wil als ik leg ik me been er aan om toch het laatste woord te hebben. ook met draf beginnen met lange teugel en daarmee gewoon verschillende figuren rijden, tempo-wisselingen enz.
Maar ik heb wel altijd met de teugels wat meer oppakken dat ze weer wilt gaan drammen. Ze gooit haar tong er dan uit en de rem is moeilijk te vinden dan. Op me zit heb ik dan ook helemaal geen reactie. Toch probeer ik steeds heel veel overgangen te rijden. Veel figuren snel achter elkaar om haar aandacht alleen opmij te hebben en niet op de rottigheid.

Voor de rest weet ik eigenlijk helemaal geen tips ervoor. Als je al zoveel geprobeert heb

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:05

ik sluit me aan bij nannes.

mischien moet je hem der ook wel gewoon door rijden ( je moet hem natuurlijk niet helemaal kapotrijden ) mischien is die je wel gewoon aan het uitproberen ofzo . Ik weet het ook niet .
ik zou het in ieder geval niet opgeven en gewoon blijven proberen ! Ik hoop voor je dat andere bokkers je wel een tip kunnen geven waar je iets aan hebt Succes !

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:08

op een leeg maisveld longeren. zo raakt ie echt wel moe, dat deden we met de mijne ook, anders was het erop , en dan lig je er naast. Soms duurde het wel een half uur achter elkaar. en dan was ze maar een beetje moe, laat hem maar lopen. Als hij harder gaat dan dat jij wil, gewoon laten doen, hij word wel moe, en zodra hij dan denkt : "'nou ben ik moe en wil in langzamer" dan laat je hem doorlopen. Hij luisterd niet naar jou , dus jij ook niet naar hem (of haar.)

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 00:02

@ jolandaa_ : We hebben niet echt een mais velt in de buurt maar ik laat hem nu gewoon in de longeer bak rennen.

- Hij rent niet de hele tijd trouwens het is niet van als ik er opstap gaat hij gelijk hard ik kan hem super rijden helemaal rond enz. hij is dan ook super ontspannen. maar bv hij gaat hangen in de teugels ik geef hem iets meer been om hem beter op zich zelf te laten lopen en dan reageert hij daar nie op klein tikje en boem weg is meneer.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:42

Iemand nog tips aljeblieft

Geriette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:58

Als hij zo gaat rennen, zou ik hem nog harder naar voren rijden. Dus zeg maar als hij dan weer terugvalt in tempo, netzolang doorblijven galopperen totdat jij het genoeg vind. Hij zal er na een tijdje wel moe van worden en eruit willen vallen, maar hij wou zo graag aan de hol, laat hem maar rennen dan. Dat truukje hebben ze vaak wel snel door.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:08

Loopt jouw paard niet te diep? Paarden zijn werkwillend, maar als ze een mogelijkheid zien zal een minder getraind paard echt wel een weg vinden om onder hard werken uit te komen.

Loopt jouw paard dus lekker los over de rug? Of diep aan de teugel, waarbij hij juist voorkomt dat hij deze gebruikt? Zodra jij hem aanzet met aansporen om zijn rugspieren wel te gebruiken als deze ongetraind zijn kan hij zo voorwaarts reageren. Een paard moet leren om lekker los over de rug te lopen.

Misschien is het juist die rug waar iets mis mee is, een zadel dat niet prettig ligt als je paard ontspand? Rugwervel die verschoven is?

Paarden moeten losgewerkt worden en die van jouw denk ik ook. Probeer dus niet het gevolg (rennen) aan te pakken, maar juist de oorzaak te zoeken..

Probeer eens je training te ondersteunen met longeerwerk en de passoa em sluit een medische oorzaak uit..

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:17

Bienotje: Dit zou inderdaat mischien wel is iets in de rug kunnen zijn hier heb ik niet aan gedacht. Hij loopt bij mij voor de rest wel heel ontspannen in de rug wat hij eerst dus niet dee.
Longeren is bij mijn pony lichtelijke ramp.. Want met longeer zweep is het rennne en anders is het sukkelen . Maar ik heb zelf geen pessoa teugel op wat voor manieren kan je dit effect nog na botsen ?

Hij heeft trouwens heel veel litekens op zijn rug dus mischien is er vroeger iets gebeurt waardoor hij last heeft van zijn rug. Ik zal het is tegen mijn instructiese zeggen

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:25

Ik rijd zelf een arabiertje met hetzelfde probleem. Ik moet echt rustig aan doen met werken. Gewoon heel rustig opbouwen en niet te veel doen. Als je teveel doet, teveel van hem vraagt, gaat er een knopje om en dan is het hopeloos. Ik vind (persoonlijk) dat je niet moet proberen dat moment op te lossen, maar het te vermijden. Je kan door rustig te werken gewoon rijden zonder dat de knop omgaat. Als je dat vaak doet en zo went aan dat het zo ook kan, zal je pony vanzelf rustiger worden.

Ik zou inderdaad je pony eens grondig laten onderzoeken, want het kan idd een oorzaak van pijn hebben. Mijn verzorgpony heeft ook een hoefprobleem, en daardoor heeft ie ook veel pijn bij het rijden.

Dus vooral rusitg aan en opbouwen, probeer het te voorkomen. Als hij eenmaal echt kwaad is, zal je het nooit echt van hem kunnen winnen. Als je hem eenmaal ´onder controle´ hebt, wordt het de keren daarna alleen maar erger.

kus
anke
ps veel succes en hoop dat het allemaal goedkomt.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:27

Ik weet niet zeker of het iets medichs is want het was 2 maanden weg en nu we het trainen een niveau hoger pakken begint het weer.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:29

Rustig aan doen dus. Je pony geeft toch aan (of je het daar zlef mee eens bent of niet), dat er iets mis is??

kus
anke

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:30

Ik zal vanmiddag de iemand van stal vragen (weet nie of me instructiese er is) om te kijken of er iets mis is. die heeft daar wel verstand van.

Ik denk dat ik het mediche nu vewijt omdat ik niet wil dat er iets met me pony is..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:34

Juist met trainen op een hoger niveau vraag je meer van de spieren van je paard.. Probeer dus op niveau te trainen maar niet teveel tegelijk. Probeer alle oefeningen los van elkaar. Sommige paarden raken van zichzelf snel gefrustreerd lijkt wel als de oefeningen maar niet lukken bv..

Probeer in ieder geval het wegrennen niet te straffen, het is vluchtgedrag.. Zodra je gaat trekken/rukken in zijn mond met scherpe bitten of flinkharde zweepslagen word je paard vast alleen maar meer spanning..

Probeer eens een training vol geduld aan te pakken. Gaat je paard harder, neem hem consequent terug en ga direct weer verder met de oefening waar je mee bezig was. Gaat een oefening goed, beloon je paard dan. Misschien reageert hij hier goed op.. Kan me niet voorstellen dat jij of je paard er blijer van worden als je met al dat getrek, gesla van de zweep en afjakkeren aan het rijden bent elke keer..

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:39

Ik zal het is proberen. En zoveel hoger zijn we niet in niveau gegaan we zijn gewoon iets meer op voltes gaan werken enzo en dit op aanraden van de instructiese

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:45

mijn paard was ook zo alleen begon ik met steigerent opstappen en krijgt je pony ook biks of ander energie gevende middelen??
ik heb mijn paard voor dat ik ging rijden ongeveer 15 min gelongeert zo dat ze haar bokkesprongen en engergie kwijt kon. en slaan werkt eigenlijk alleen maar tegen.
als je nu eens de zweep weg doet en ook geen sporen en als hij wil race gooi je de teugel losser en ga je diep in het zadel zitten. klinkt allemaal heel raar maar het hielp bij mijn paard. ze ging ontspannen en nu galoppeert ze verzamelt.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:47

zodra ik met geen zweep (sporen was ik vanaf maar laatst weer mee begonnen) rij dan is er geen energie uit te halen dan schop ik de benen uit me lijf

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:56

hmm je pony lijkt wel gewoon lui.. en tja kort spring zweepje? ipv sporen en hoe zit het met je been licht je been stil aan het paard?

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:59

Bij been licht netjes onder mijn heupen en licht niet de hele tijd tegenhet paard maar zwiebert ook niet. Ik heb met spring zwaapje gereden maar hier heeft hij alleen baat bij als we springen.
Ik had juist de sporen weer gepakt omdat hij zijn hoofd vaak omhoog gooit en zo krijgt hij net weer effe een klein tikje er bij van heej dat mag niet maar voor de rest raak ik met de sporen zijn buik nie aan

bonjootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:05

en heb je al ge probeert op stem te rijden??
ik kan mijn paard voledig op stem rijden. daar door pest je hem/haar niet met je been teugel of zweep.
mischien vind je het wat mischien ook niet het is een idee.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:06

Totaal geen reactie longeren is al een ramp met terug krijgen hij hoort me wel maar gaat gewon door

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:10

ik ga nu naar hem toe ik zal jullie tips gaan proberen

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:18

Nou mensen.. Hij heeft dus iets in zijn rug. Ik geef hem rust en ga hem longeren met pesoa teugel. ook ga ik een othopaat vragen
.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:23

Zo zie je maar weer, gelukkig dat je direct actie onderneemt en gelijk hiernaar hebt laten kijken. Je moet er toch niet aandeken dat je een paard met rugproblemen eerst tijden lang hebt laten rennen op een maisveld totdat die niet meer kon.. Nu je weet dat het hem daarin zit, kun je gaan nadenken over een goede trainingsmethode waarmee je strax weer aan de gang kan..

Succes verder!

noortjejacky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:13

ik heb soms het zelfde probleem met mijn pony.
bij hem doe ik dan:
eerst losgooien (dan gaat er een beetje energie uit)
als je er opstapt eerst lang met lange teugels rijden.
veel overgangen rijden.
als hij goed en rustig heeft gelopen laat je hem als beloning een keer hard galoperen door de bak.
wel op comando.