Pony wil niet fatsoenlijk doordraven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naimz

Pony wil niet fatsoenlijk doordraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:25

Mijn verzorgpony snapt de term doordraven - middendraf niet helemaal.. Als ik gewoon drijf springt hij aan in galop.. Vervolgens neem ik hem terug en drijf ik opnieuw, dan draaft hij een klein stukje maar springt alsnog aan.. Ik heb aan mn instructrice (ik heb geen les met hem, maar wel gewoon op een manege) gevraagd wat ik dan moest doen.. Ze zei dat als ie na 1x terugnemen weer aanspringt ik em moest laten doorgaloperen totdattie zo moe is dat ie zoiets heeft van ik draaf liever door anders moet ik weer zo hard galoperen.. Dat klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar het fut heb ik niet om hem zolang te laten galoperen, zegmaar.. En ik vraag me ook af of die theorie wel goed is..

Verder gaat hij uitzichzelf af en toe nageven, en zodra hij nageeft gaat hij langzamer lopen.. Ik weet dat hij eerst voorwaarts moet zijn voordat ik aan het nageven mag werken, maar als ie uit zichzelf gaat nageven en hij gaat daardoor zo langzaam lopen en niet meer op mijn been reageren.. Kan ik zn kop toch niet omhoog trekken zegmaar..

Tips gevraagd dus!

Edit; zie voor topic @ work, onderschrift.
Laatst bijgewerkt door Naimz op 17-04-06 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:28

Heel veel overgangen rijden. Die van mij heeft ook moeite met een normale middendraf & vind de galop ook stukken makkelijker.

Ik moet van mijn instructrice veel overgangen rijden & ook "absurde" overgangen ; van stap naar galop bijvoorbeeld. Er mogen wel een aantal passen draf tussenzitten maar niet teveel.

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:30

Tsja, ik rijd al redelijk veel overgangen met hem.. Maar het werkt dus gewoon niet goed genoeg..

Toch bedankt voor de tip, ik ga gewoon nog meer overgangen rijden en ook stap - galop want die doe ik meestal niet..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:45

Lekkere instructrice heb jij.Ik denk dat die zelf nog maar wat lessen moet nemen.Je doet zelf duidelijk iets fout en ik denk dat je eerst je pony normaal aan je been moet hebben voor je een middendraf gaat vragen.Loopt hij wel nagevelijk en over zijn rug???Als hij dat n.l niet doet kun je nooit een mooie middendraf vragen.Het is aan je instructrice om dat goed uit te leggen en dan maar flink door galoperen tot hij moe is is niet de manier!!!!

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:37

Inderdaad heel veel overgangen om je paard meer aan je been te zetten. Hem anders opesloten proberen een middendraf te laten lopen. Mijn verzorgpony had dat probleem ook, maar door veel oefenen is het nu een stuk minder. Ik had ook de tip gekregen om hem moe te maken, maar dat werkt niet goed. In het begin wel, maar je pony doet dat natuurlijk niet zomaar. Beter is om het probleem zelf (niet genoeg aan je been) op te lossen.

kus
anke

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:50

De theorie van je instructrice klopt denk ik ook niet nee.. Geef je gedoseerd been of doe je als middendraf wordt gevraagd ineens onvoorbereid heel hard je been in de buik van je paard duwen ofzo?!

Als je naar de middendraf wil, maak je als het ware ook een overgang. Niet van stap naar draf, maar van draf naar middendraf. Bereid deze dus ook voor bij je paard. Voorkom dat je paard uit het niets de hulpen voelt.

Daarnaast schort het wat aan de reactie op je beenhulpen denk ik. Daarover zijn al heel wat topics geweest, dus misschien kun je daar verder ook nog wat hulp over zoeken? Denk aan overgangen en schijnovergangen bv..

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:10

Veel overgangen rijden.
maar die weetje waarschijnlijk al!
En verder probeer in draf steeds harder te draven zodra jij voelt dat die verbeterd belonen springt die aan in galop terug nemen en overnieuw beginnen.
Succes!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:15

EHHHH harder draven voor een middendraf??????De bedoeling van een middendraf is dat het paard zich verruimd en niet dat hij harder gaat!

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:17

@ Bienotje: Ik geef gedoseerd been. Maar het probleem heb ik niet alleen, heb laatst een vriendin op em gezet (die stukken beter rijd dan ik) en die had precies hetzelfde probleem. En een meisje die hem al heel lang verzorgd en ook beter rijdt dan ik, heeft ook dat probleem..
Ik zal die topics wel even zoeken, dankje voor de tips enzo..

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:09

Niemand meer tips?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:48

Jawel! Je pony een paar pasjes in een sukkeldrafje (tegen de stap aan) laten lopen en vandaar uit weer een paar pasjes vertrekken. Hiermee maak je hem goed aan je been en leer je hem van achter uit vertrekken, iets wat nodig is als je middendraf wilt doen. Dus paar pasjes sukkelen, paar pasjes weg (en dan lekker actief laten reageren!). Doseer je hulpen zo dat je pony niet in galop valt. Als dit goed lukt dan kun je het proberen uit te bouwen naar een paar pasjes verruimen en op je (ontspannen) zit weer terug naar arbeidstempo en andersom. Vraag geen lange stukken, maar steeds een paar pasjes. Met dit schakelen maak je je pony goed aan je hulpen en losser in het lijf. Als dat lukt zal hij ook makkelijker een paar pasjes kunnen verruimen.
Ik schat in dat je pony een vrij kort drafje heeft van zichzelf, dus verwacht niet teveel en concentreer je op het reageren op je hulpen, hij moet het ook leren/kunnen.

Steeds kleine stukje vragen dus, paar pasjes tegelijk (hoeven er maar 2 of drie te zijn), het gaat eerst om de reactie!

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:50

Dankjewel! Ik denk dat ik daar wel iets mee kan!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:57

Ok, succes: nog een kleine aanvulling: het kan zijn dat je pony zich wat gaat onttrekken door toch steeds in galop (vaak doen ze dan zo'n huppelgalopje: kijk, ik ga al harder!) te vallen. Tik hem dan een paar passen flink voorwaarts (hij mag zich wat lang maken) en rij dan weer ontspannen terug naar draf. Springt ie vervolgens in een vlotte galop weg op je hulp, dan mag je hem juist weer wat tegenhouden (snap je het verschil --> klein huppelgalopje is wegwezen, aanspringen in een vlotte galop mag je weer wat tegenhouden).

Naimz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:59

Ja dat is dus wat hij steeds doet denk ik.. Oke dankjewel.. Hij spring meestal in zo'n huppelgalopje aan namelijk..

Heel erg bedankt voor je tips!