help ik ben een stresskip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

help ik ben een stresskip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:11

Als er iets niet goed gegaan is op het werk thuis of ergens anders. Weet ik bij voorbaat al dat ik niet hoef te rijden. Ik probeer het dan toch en zodra ik voel dat het echt niet lukt stap ik toch af en ga ik iets anders doen.

Ik stap dan al heel erg gespannen op en onbewust ga ik iets voorover zitten en kom ik een stukje los van het zadel. Mijn paard reageert daar weer heel erg op. En word ook gespannen en gaat als een plank lopen en probeert dan ook echt onder me vandaan te rennen. Waardoor ik weer een paniekaanval krijg en er maar af ga. Voor beide beter op die dagen.

Vandaag stapte ik weer te gespannen op. Ben toen afgestapt en heb 10 min gelongeerd. Ze was zo rustig dat ik weer ben opgestapt. Me teugels heb laten vieren en lekker achterover ben gaan zitten en me schouders na achter. En het werkte waren allebei lekker ontspannen en heb heerlijk gereden.

Maar het gebeurt nogal vaak dat er bij ons wedstrijd op stal is (ik rij geen wedstrijden). Waar door er dus trailers op en aan komen. Paarden op en af de trailer gaan. En daar raakt mijn paard dus gestrest van. Dan kan ik nog zo ontspannen opstappen. Maar dan is ze echt een plank en wil alleen maar heel hard rennen waardoor ik ook weer gespannen word en ze dus echt aan de kletter gaat.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat wij in de laatste situatie allebei rustiger worden. En we dan toch lekker kunnen rijden.

Ik heb een hele goede instructrice (bedankt Buff ) die haar ook gereden heeft in zo'n situatie. Zadat ze weet wat ik voel en ze me beter kan helpen. Zij heeft er in het begin ook de handen vol aan. Maar bij haar zie je na 5 min al verbetering. En dat wil ik ook zo graag. Maar dan moet ik wel mijn angst/stress onder controle krijgen.

En hoop dat jullie daar wat extra tips voor hebben.

Sorry voor het lange verhaal.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:46

Probeer je omgeving even helemaal te vergeten, denk aan iets wat je gelukkig maakt... probeer voor jezelf te ontspannen. Laat haar met rust, ga haar niet opkroppen in de angst dat ze wegspringt. laat haar een kort sprintje maken als ze schrikt of weg wilt. Ga niet bij voorbaat gespannen proberen te voorkomen dat ze gek doet. Dan gebeurt t nl zeker elke keer weer.

Ik heb hetzelfde probleem als jou voor wat betreft de tijden dat je al erg gespannen bent etc. Maar ik heb echt succes geboekt op de echte stressvolle momenten door het paard vertrouwen te geven en als reactie het op proberen te lossen. Dus niet proberen te voorkomen. Met diverse paarden overigens.

ik_Floppy

Re: help ik ben een stresskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:53

ookal ben je gestresst, je moet heel zelfverzekerd gaan zitten.
als ik gestresst ben dan praat ik in mijn hoofd tegen mezelf om te kalmeren, vaak helpt dat. als je pony/paard ervandoor schiet moet je maar denken... wauw, mijn pony kan galloperen .

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:41

Als ik het zo lees, is je paard dus gestresst en jijzelf ook. Je paard kun je alleen maar beïnvloeden door zelf te ontspannen. Een voorwaarde voor die ontspanning is het hebben van vertrouwen, maar omdat je deze situatie vaker hebt gehad ontbreekt dat. Dus lijkt het me dat je je aandacht even moet verleggen om zo niet te stressen en in paniek te raken.

Bij mij helpt het in zo'n geval om te gaan zingen. Dit geeft me vertrouwen en laat me ontspannen omdat het niet mogelijk is je adem op te houden als je zingt, en doordat ik ontspan én door mij te horen, ontspant mijn paard ook weer. Ik kan die vicieuze spanningscirkel dus opheffen door te zingen (of in een volle bak te neuriën ). Misschien kun je hier iets mee?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:50

je moet gewoon rustig ademhalen en idd eerst ffe lekker longeren. en wat kan er nu fout gaan !! misschien ben je wel een beetje bang voor paarden...(ik hoop het niet voor je ) Maar als jij echt goed op je zit let en rustig in het zadel ECHT probeert te gaan zitten zal je pony ook rustiger zijn.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:57

geef jezelf en je paard rescue druppels (gewoon te koop bij de drogist) ik nam ze altijd voordat ik op wedstrijd ging (mijn paard is een stresskip en dat heeft met mij dan weer een wisselwerking) werkte bij mij super. Ik heb nu iets anders stress-compositum, werkt nog beter. Neem ik en mn paard. Geef het aan mn paard ook in stressvolle situaties.

Het is homeopatisch.

suc-6 ermee !

kinscem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:05

Meestal als ik gestrest ben gan ik even wandelen met m'n pony dan voelen we allebei wat rustiger en dan rustig opzadelen en gaan rijden. Wat ook helpt is op je ademhaling letten die gaan tellen wordt je lekker rustig van en kan je gwoon doen terwijl je rijdt.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:08

kinscem schreef:
Meestal als ik gestrest ben gan ik even wandelen met m'n pony dan voelen we allebei wat rustiger en dan rustig opzadelen en gaan rijden. Wat ook helpt is op je ademhaling letten die gaan tellen wordt je lekker rustig van en kan je gwoon doen terwijl je rijdt.

Ja die is ook goed !!!

bleuke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:10

lachen op je paard, een liedje zingen, rustig ademhalen, het boek 'centered riding' aanschaffen en je die beelden visualiseren.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:05

Ja centenred riding vind ik echt een hele fijne manier van rijden. Ik heb een dagcursus gevolgd in dongen.
Dat van die rescue druppels vind ik een hele goede (voor mezelf) waar zou je die kunnen halen? En hoe werkt dat? Moet ik dat nemen voor het rijden of dagelijks op een vaste tijd?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:47

je kan de rescue druppels gewoon bij bijna elke drogist krijgen ( 't is volgens mij iets van 8 euro of zo)! Neem je gewoon paar druppeltjes (rechtstreeks op je tong of door je drinken, en bij je paard op een boterham) halfuurtje voordat je gaat rijden. Ik ken aardig wat stresskipjes die het gebruiken!

suc-6 ermee

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:16

ik was ook vaak gestrest op mijn paard en heb me toen voorgenomen dat ik een paard heb om op te bouwen die niks kwaad in de schild heeft. een paar keer met die gedachten op gestapt en nu gaat het kei goed. heb vertrouwen in je paard, dan heeft hij het ook in jou. succes.

Ericc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:36

Gewoon je paard vertrouwe
dan komt het wel goed.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:49

Ik ben ook van het zingen Ik ga gewoon even stappen als ik het te spannend vind worden, ga liedjes zingen en stappen met een los teugeltje alsof ik een buitenritje aan het maken ben en mijn omgeving wil zien. Ik praat ook veel 'Kijk, een poes! Stoute poes he, mag niet op jouw terrein. Maar je hoeft niet bang te zijn hoor!' Dat kalmeert mij net zo goed als het paard

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:56

Zoals hierboven al werd genoemd: liedjes zingen!
Door te zingen ontspan je, en daardoor jouw paard ook weer. Ik gebruik het zelf als mijn paardje op een buitenrit raar gaat doen. Hierdoor weet hij dat ik niet bang ben, en dat hij dat ook niet hoeft te zijn. Succes!

(het enige nadeel hiervan is de rare blikken van anderen )