Wenden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatjee

Wenden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 15:21

ik weet niet hoe ik dit moet doen.
Als ik wend, en wil naar binnen komen.
Bijvoorbeeld om een volte te maken.
Dan wilt hij niet mee wenden, en rijd hij gewoon verder rechtuit.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Alvast bedankt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:25

Binnebeen op de singel houden, buitenbeen naar achter leggen. Binnenhand een beetje openen en een beetje naar binnen vragen. Buiten hand eraan, niet te strak maar zeker niet vergeten.

Heel erg veel voltes, slangevoltes noem maar op maken. Alles waar bochten inzitten. Ik neem aan dat je in de bak ook de bocht om moet als je op de hoegfslag zit, ook dan binnenbeen, buitenbeen ect. Kijken waar je naar toe wilt, je hele boven lijf mee laten draaien. Slalommen enz.. Heel veel oefenen.

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:53

judith_cloud schreef:
Binnebeen op de singel houden, buitenbeen naar achter leggen.

[...]

Ben ik nou heel dom als ik zeg dat dat de hulpen zijn om een paard aan te laten springen in galop?

Brendatjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:00

Ja, volgens mij heb je helemaal gelijk.
Haha dat is inderdaad de hulpen om in Galop te komen.
Toch bedankt hoor! judith_cloud ik weet nu wel een beetje wat ik moet doen..
Groetjes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:16

Het zijn niet exact dezelfde hulpen, het gevoel is naar mijn idee ook anders als ik ze geef om te wenden of juist om aan te galoperen.

In ieder geval denk ik dat je paard over de buitenschouder wegvalt, hij wendt niet mee naar binnen. Begin dan even eerst consequent 10 x af te wenden op elke lange zijde die je tegenkomt. Even een statement zetten dat je daadwerkelijk wilt wenden. En voorkom daarbij dat je pony over de buitenschouder (en dus door de begrenzing aan de buitenkant) heenloopt. Oftewel, buitenbeen en buitenteugel erbij houden en kijken waar je heen wil. Evt. kun je nog je pony duidelijk maken dat hij zijn voorhand naar binnen moet doen met een tikje van de zweep op zijn schouder op het moment dat hij dor je hulpen heenloopt.

P.s. voorkom trouwens dat je teveel binnenstelling vraagt van je paard, dan he je juist teveel druk op de binnenteugel, waardoor je juist weer makklijker maakt voor je paard om rechtdoor te lopen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:30

Zo heb ik geleerd te wenden om het been en zo ook zijn kont mee te krijgen.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:48

dat probleem heb ik dus ook ..
Het grootste probleem wat voorkomt is dat de ruiter een knikje in de heup krijgt als je wil wenden (dus eigenlijk de verkeerde zit-beenknobbel belasten. ) Ga eens in het zadel zitten en leg je handen plat onder je kont> voel hoe het gewicht verdeeld is onder de je zitbeenknobbels.
Wat je moet doen: buitenbeen stukje achter de singel, buitenschouder meedraaien (en dus ook kijken naar de plek waar je naartoe wilt!) en stelling blijven vragen aan de binnenhand (met binnenbeen!) om ervoor de zorgen dat hij niet naar binnen "valt".
Verder kan het ook soms zo zijn dat je paard merkt dat je nog niet erg consequent bent in sturen., en onzeker. Oefen heel vaak met slangevoltes en als jij zeker weet dat je het goed doet (eerst even bij jezelf nagaan!!) en hij doet het niet mag je em best eens een tikje op zijn hals geven van : hey ik doe het nu goed, nu niet mij in de maling nemen!..

veel succes!

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:47

Dat doet mijn paard ook.. En als hij dan eindelijk wend gaat hij op het midden stilstaan .. Idd tikje op de hals helpt !! en vooral binnenteugel strak en aansporen met buitenbeen iig bij mij werkt dat

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:52

als je je binnenteugel te strak hebt kan hij ook weglopen voor je hand.. JUIST de buitenteugel in (licht) contact houden!

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:05

Maar als je dan aanspoort met buitenbeen mja in ieder geval bij mij werkt dat

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:39

Netjes wendingen kunnen rijden is 1 van de basisvaardigheden om goed te kunnen paardrijden vind ik, en de basis leer je het beste door les te nemen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:55

lentjj schreef:
Maar als je dan aanspoort met buitenbeen mja in ieder geval bij mij werkt dat

Naar ik aanneem heb je ook goed je buitenteugel erbij?

Sleutelwoorden zijn buitenteugel/ buitenbeen. Binnenteugel is alleen om aan te geven dat er gewend gaat worden. Ter voorbereiding. Buitenteugel en buitenbeen geven aan hoever en hoe scherp je wilt wenden.

Goed opletten dat je niet overdreven stelling vraagt naar binnen, dan krijgt een paard ruimte om over de schouder weg te lopen. Binnenteugel erbij is prima, maar alleen om een lichte stelling te vragen..

Verder heef odetteke wel gelijk, dit soort dingen niet zelf gaan klooien maar gewoon les in nemen zodat je het zeker weten goed doet als je twijfelt of er moeite mee hebt..

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:59

odetteke schreef:
Netjes wendingen kunnen rijden is 1 van de basisvaardigheden om goed te kunnen paardrijden vind ik, en de basis leer je het beste door les te nemen.

ach, ik kan goed wenden met andere paarden en pony's, andere mensen hebben ook last met wenden met mijn bijrijdpaard, ik mag dus aannemen dat het niet geheel aan mij ligt. het paard is van mijn instructrice en zij snapt ook niet wat ik fout doe, we zijn erg aan het oefenen en zij prbeerd erachter te komen wat het nou is. het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat hij erg graag achter andere aanloopt, als ik alleen in de bak ben is het 1 keer gezeur en daarna doet hij alles, (zelfs als ik alleen al naar die richting kijk.)