dit alles is niet waar: een zachte mond is een paard wat de teugelvoering kent en hier ook op reageerd.. Een harde mond is een paard die gewoon door de hand heen loopt en dus laks heeft aan jou hand.
VAAAK ligt he taan de ruiter of het paard zacht of hard is in de mond en niet aan het paard, zoals de meeste denken
een zachte mond is een gevoelige mond van het paard. Daarom moet je dan niet te hard trekken en reageerd hij/zij op hele lichte hulpen. Bij een harde mond moet je meer contact hebben !!
Wat je veel zie tis dat mensen bij een jong paard heeel rustig doen omdat ze er dan begrip voor hebben dat ti het niet begrijpt.. Bij een ouder paard hebben ze dat niet meer en worden ze ongeduldig..
Maar als jij gaat trekken tot je hem om hebt zonder andere hulpen, zal die ook hard in zn mond voelen..
oww.. en wa tje ook nog heb: paarden die aan 1 kant vast houden..
Dit probleem komt voor uit de rug.. ze zijn scheef en kunnen moeilijk inbuigen.. dan kennen ze de hulpen wel maar zijn ze niet ins taat om er op te reageren.. ook hiervoor geld weer: als jij niet terug trekt, kan je paardje ook niet aan jou trekken..
Nu ben ik ook in de war. Jonge paarden kunnen toch juist erg zacht in de mond zijn, dan niet omdat ze de hulpen zo goed begrijpen, maar eerder omdat hun mond zo gevoelig is dat ze er erg snel op reageren? (verbeter me graag als ik verkeerd zit!)